• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403062012176
  • خبرنگار : 71443

دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌ها روسیه را به سمت ایران و چین سوق داد

دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌ها روسیه را به سمت ایران و چین سوق داد

سفیر سابق آمریکا در اتحاد جماهیر شوروی معتقد است تحریم‌های غرب علیه روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین، مسکو را به سمت کشورهای آسیایی همچون چین و ایران سوق داده است.

به گزارش ایسنا، «جک متلاک» سفیر سابق ایالات متحده در اتحاد جماهیر شوروی به انتقاد از عملکرد آمریکا و غرب در قبال روسیه در جریان جنگ اوکراین پرداخت و هشدار داد تلاش ایالات متحده برای یک جنگ اعلام نشده با روسیه از طریق اوکراین خطرناک است.

او در گفت‌وگو با «موسسه شیلر» اندیشکده مستقر در آلمان خاطر نشان کرد: از نظر من، تلاش برای جنگی اعلام نشده علیه یک قدرت مسلح هسته‌ای که به درستی یا نادرست درک می‌کند که حاکمیت و حتی موجودیت سیاسی‌اش در معرض تهدید است، بسیار خطرناک است.

متلاک در ادامه ابراز نگرانی کرد چنین وضعیتی می‌تواند منجر به تقابل هسته‌ای بین ایالات متحده و روسیه به دلایل اشتباهات شود.

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود: تلاش‌های ایالات متحده برای انجام دیپلماسی با روسیه ناپدید شده و به تشدید درگیری در اوکراین تبدیل شده است.

او تاکید کرد اوکراین با ادامه خصومت‌ها با روسیه در مسیر خودکشی قرار دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او در بخش دیگری از این مصاحبه که روز سوم سپتامبر انجام شده است، به تحریم‌های غرب علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین پرداخت و آن را ناکارامد توصیف کرد. او یادآورد شد تلاش‌ها برای آسیب رساندن به روسیه بدون رویارویی مستقیم نیز شکست خورده است.

متلاک گفت: من می‌توانم بگویم که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه آنچه را که در نظر گرفته شده بود، انجام نمی‌دهد. هدف آن‌ها تخریب اقتصاد روسیه بود، اما نشد. تحریم‌ها تنها سبب شد که مسکو خودمختارتر شود و البته روسیه را به همکاری بیشتر با چین، ایران و حتی کره شمالی تشویق کرد.

وی در پایان تاکید کرد پیامدهای تحریم‌ها در درازمدت برای ایالات متحده و اروپای غربی زیان‌بار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha