• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403062012092
  • خبرنگار : 50976

‌مهرماه رنگ و بوی گذشته را ندارد/ مایحتاج مدرسه هزینه گزافی دارد

‌مهرماه رنگ و بوی گذشته را ندارد/ مایحتاج مدرسه هزینه گزافی دارد

ایسنا/فارس چند سالی است که مهرماه بوی تورم و گرانی می‌دهد. اخذ شهریه‌های بالا حتی در مدارس دولتی و با وجود منع شدن از این کار و به نام اقدامات مختلف، گرانی لوازم‌التحریر، علی‌رغم برپایی نمایشگاه‌هایی با اقلام تخفیف خورده، همگی زخم‌هایی است که بر تن خانواده‌ها مانده است و شوق بازگشایی مدارس را از تن آنان برمی‌کند.

کمتر از دو هفته دیگر به بازگشایی مدارس مانده است، اکثر خانواده‌ها مشغول آماده‌سازی فرزندان خود برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند. شور و شوق دانش‌آموزان، خصوصاً کلاس اولی‌ها به بزرگ‌ترها هم سرایت می‌کند و تب و تاب عجیبی بین خانواده‌ها به راه انداخته است.

اما بوی ماه مهر چند سالی است که بوی تورم و گرانی می‌دهد. خانواده‌ها معتقدند فرزندشان در هر مقطع تحصیلی هم که باشد، خانواده باید بودجه زیادی را برای مدرسه‌ رفتن بچه‌ها کنار بگذارد و البته برای خانواده‌ای که چند فرزند محصل دارد شرایط بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است مدارس اجازه دریافت شهریه‌ای که نامش مشارکت است را ندارند اما در عمل می‌بینیم مدارس زیر بار این موضوع نمی‌روند. 

به همین مناسبت به سراغ والدین دانش‌آموزان و مسئولان رفتیم تا گفت‌وگویی در این باب داشته باشیم.

مایحتاج مدرسه هزینه گزافی دارد

محبوبه بیاتی خانه‌دار و مادر ۲ دانش‌آموز دختر به خبرنگار ایسنا گفت: با اینکه فرزندانم را در مدارس دولتی ثبت‌نام کردم اما برای هر دو نفر، ۸ میلیون تومان هزینه مشارکت پرداخت کردم. سال گذشته تا زمانی که این هزینه را پرداخت نکردم، مدرسه کارنامه میان‌ترم دختر را تحویل نداد.

وی ادامه داد: تهیه لوازم‌التحریر، کیف، کفش و فرم مدرسه که در بسیاری مواقع کیفیت و جنس مرغوب ندارد هم هزینه گزافی می‌خواهد.

علی‌اکبر حسینی ۴۲ ساله، کارمند و پدر ۲ دانش‌آموز مقطع متوسطه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هزینه شهریه مدرسه، نوشت‌افزار، فرم مدرسه، کیف و کفش بسیار زیاد است و پرداخت آن در کنار تهیه مایحتاج زندگی برای یک کارمند واقعا سخت است. 

وی افزود: با تورمی که وجود دارد و شرایط بد اقتصادی که خانواده‌ها را درگیر کرده است، باید فکر اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

قیمت محصولات نمایشگاه نسبت به مغازه و فروشگاه مشهود نیست

آمنه رنجبر، مادر ۳ دانش‌آموز است و به خبرنگار ایسنا گفت: علاوه بر وسایلی که اول سال خریداری می‌شود، هر کدام از فرزندانم وسایل لاکچری دوستان خود را می‌بینند و تقاضای خرید مجدد دارند آن هم وسایلی که من توان خرید ندارم. امسال هزینه نوشت‌افزار، کیف، کفش و فرم هر کدام با وسایل معمولی و ایرانی حدود ۳ میلیون شده است و این به غیر از مشارکت مدرسه و هزینه سرویسی است که هنوز اعلام نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته مدیر مدرسه دخترم حتی هزینه نصب یک ساعت در کلاس درس را از دانش‌آموز می‌گرفت؛ با این شرایط اگر خانواده‌ای فرزند خود را به مدرسه نفرستد نمی‌توان گلایه کرد چون هزینه‌ها بسیار بالا است.

رنجبر در پاسخ به این سئوال که آیا به نمایشگاه‌های تنظیم بازار که در سطح شهر دایر شده مراجعه کرده است یا خیر، گفت: از نمایشگاه دیدن کردم و متأسفانه تفاوت قیمت آن‌چنان زیاد نبود و حتی در برخی موارد قیمت مغازه از غرفه نمایشگاه کمتر بوده است.

خرید اقلام مورد نیاز مدارس جز اولویت‌های استان است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به پیش‌رو بودن بازگشایی مدارس و تشدید خرید اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان، اظهار کرد: تنظیم بازار و خرید اقلام مورد نیاز مدارس جز اولویت‌های استان است، بنابراین مقرر شد با برپایی نمایشگاه محصولات مورد نیاز مدارس به خانواده‌ها عرضه شود.

مرتضی شریفی ادامه داد: با عرضه کیف، کفش، لوازم تحریر و سایر اقلام مورد نیاز خانوار به صورت تنظیم بازار می‌توانیم در مهار تورم کمک کنیم.

رئیس اتاق اصناف فارس نیز با بیان اینکه در آستانه باز شدن مدارس ۳ نمایشگاه فروش پاییزه دایر می‌شود، گفت: نمایشگاه لوازم التحریر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس افتتاح شده است و به زودی ۲ نمایشگاه دیگر در پارک بعثت و باغ جنت با همکاری شهرداری افتتاح خواهند شد.

حجت جوانمردی تصریح کرد: برپایی این نمایشگاه‌ها به منظور رفاه حال مردم است و تلاش می‌شود اجناس با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با اشاره به اینکه بازرسان اصناف در زمان بازگشایی مدارس بر بازار نظارت دارند، اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف و بیان شکایت می‌توانند به شماره ۳۲۳۴۰۰۰۰ تماس بگیرند. این شماره به صورت شبانه‌روزی فعال است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز بیان کرد: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان تا نیمه مهر ماه ادامه خواهد داشت.

مهدی حسنی تصریح کرد: با شروع سال تحصیلی جدید خرید انواع نوشت‌افزار، لوازم‌التحریر، کیف، کفش و مانتو مدارس نیاز به نظارت ویژه به بازگشایی مدارس است، در همین راستا برنامه چندین گشت روزانه در دستور کار قرار دارد و همچنین شماره ۱۲۴ آماده شنیدن شکایات شهروندان است تا در اسرع وقت به صورت قانونی پیگیری کند.

مهر ماه رنگ و بوی گذشته را ندارد

گرانی و دغدغه خرید کیف، کفش، فرم مدرسه، اخذ شهریه‌های چند ۱۰ میلیونی مدارس غیرانتفاعی و برخی مدارس دولتی باعث شده است مهر ماه رنگ و بوی گذشته را نداشته باشد و برای عده‌ای روزهای پر اضطراب و پرتنشی را به وجود آورد چون خرید مایحتاج دانش آموزان را نمی‌توان حذف کرد. 

در گذشته هم‌زیستی اقشار مختلف در کنار هم و بی‌توجهی خانواده به تحصیلات لاکچری دانش‌آموزان باعث شده بود تا اول مهر هر سال همراه با شادی و نشاط باشد.

باید به این نکته توجه کرد که کارگران بخش عمده جامعه را تشکیل می‌دهند و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نباید سرپرست خانوار را در مضیقه قرار دهد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که رواج تک فرزندی در جامعه یکی از دلایلی است که خانواده‌ها کودک را به سمت اشرافی‌گری سوق می‌دهند با این بهانه که باید برای تک فرزندم سنگ تمام بگذارم. این تفکر غلط باعث بروز مشکلات بسیاری در آینده این کودک خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha