• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061911911
  • خبرنگار : 50653

بهره‌برداری از ۹۶۴ واحد مسکونی هم‌زمان با هفتۀ تعاون در اصفهان

بهره‌برداری از ۹۶۴ واحد مسکونی هم‌زمان با هفتۀ تعاون در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: هم‌اکنون، ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان به‌کوشش تعاونی‌ها در حال ایجاد است که از این تعداد، ۹۶۴ واحد در هفته تعاون تحویل داده می‌شود.

میثم مداحی امروز (۱۹شهریورماه) در نشست خبری مدیران بخش تعاون استان اصفهان و به مناسبت هفتۀ تعاون، اظهار کرد: بر اساس شعار سال، یعنی «مشارکت مردم و جهش تولید» باید مردم را در تولید و جهش اقتصادی کشورمان مشارکت دهیم. این مهم باعث تولید ثروت و امنیت می‌شود که یکی از ابزارهای تشکیل تعاونی‌ها نیز هستند. بنابراین، می‌توان با تجمیع سرمایه ارزش‌افزوده خوبی برای اقتصاد ایجاد کرد.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های متعددی در حوزه تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد که یکی از آن‌ها هدفمندکردن تشکیل تعاونی‌ها است. این موضوع از طریق توسعه زیرساخت‌های وزارت سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور راه‌اندازی شد تا بتوانیم سرمایه‌ها را در این بخش تجمیع کنیم.

مداحی با بیان اینکه ۳۴ هزار ساعت آموزش برای توسعه کسب و کار تعاونی‌ها ارائه شده است، اضافه کرد: این مقدار ساعت قطعاً جهادی در حوزه آموزش است. یکی از اقدامات مؤثر دولت سیزدهم بحث تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن مهر بود. بر این اساس، در ۲ سال اخیر ۳۵ جلسه کمیته مسکن مهر تشکیل و تاکنون حدود ۳۰۰۰ واحد سند برای مسکن مهر صادر شده که ۵۰۰۰ واحد توانسته‌اند مجوز پایان کار بگیرند.

او یادآور شد: هم‌اکنون، ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان به‌کوشش تعاونی‌ها در حال ایجاد است که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد. از این تعداد، ۹۶۴ واحد در هفته تعاون تحویل داده می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تشکیل تعاونی به‌صورت دستوری منجر به ایجاد تولید و خدمات نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در ۳ حوزه آموزش، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم از طریق زیرساخت‌های مختلف، وزارت کار و رفاه تلاش کرده است تا بتوانیم جامعه هدف را برای به‌کارانداختن سرمایه‌های خرد در اختیار تولید و خدمات قرار دهند.

در ادامۀ این نشست حبیب‌اله بهرامی، رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه در کنار اداره کل تعاون، اتاق تعاون در مقام عالی‌ترین مقام نهاد مردمی تعاون فعالیت می‌کند و پارلمان بخش تعاون است، اظهار کرد: اتاق تعاون، پل ارتباطی میان تعاونگران و دستگاه‌های دولتی است، به موجب قانون اتاق تعاون از طریق تشکیل کمیسیون‌های ده‌گانه، مشکلات تعاونگران را دریافت و به رؤسای ۳ قوه منعکس می‌کند.

او افزود: اتاق تعاون با هدف بزرگ‌ تصمیم‌سازی و کمک به تصمیم‌گیری مقامات در شوراهای عالی کشور نماینده رسمی و قانونی دارد که شامل عضو عالی هیئت قانون‌گذاری، شورای پول و اعتبار، شورای بورس، رقابت، ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی، صادرات غیرنفتی و صندوق توسعۀ ملی، اقتصاد و... است.

بهرامی با اشاره به اینکه قانون‌گذار، میدانی برای اتاق تعاون باز کرده تا تعاونگران مسائل خود را با این اتاق مطرح کنند، یادآور شد: به موجب مادۀ ۹۱ قانون اصل ۴۴، اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، مشاورین ۳ قوه هستند. در استان اصفهان در کنار اداره کل، برای تعاونگرانی که متقاضی هستند کارت بازرگانی صادر و تمدید می‌شود. همچنین صدور کارت عضویت و گواهی فعالیت هر تعاونی در رسته خود نیز به عهده اتاق تعاون است.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان درخصوص اینکه با کمک اداره کل، گردهمایی بزرگی تحت‌عنوان ترویج فرهنگ تعاون وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه آموزش‌های متعددی برای تعاون‌گران داده شده است. در اتاق تعاون ۱۰‌ کمیسیون فعال است که به‌صورت ۲ ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهند. این کمیسیون‌ها شامل کشاورزی، مسکن، امور بانوان، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و... است.

او یادآور شد: کمیسیون‌ها با حضور تعاونی‌ها در رسته خود در محل اتاق تعاون شکل می‌گیرند تا مشکلات تعاونی‌های احصا و به مقامات منتقل شود.  تصویب و در دستور کار قرار گرفتن سند طرح توسعۀ تعاون، در دولت شهید رئیسی انجام شد که با تشکیل جلسات کارشناسی در هیئت دولت نیز به تصویب رسید.

بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعاون یکی از ۳ بخش اقتصاد جمهوری اسلامی بر پایه تعاون است، شهید رئیسی ثابت کرد که تعاون می‌تواند در بخش توزیع ثروت، اشتغال و تکاثر ثروت اثرگذار باشد. باید از دولت جدید هم مطالبه کنیم تا اجرای دقیق سند توسعۀ بخش تعاون در دستور کار قرار گیرد.

سپس روح‌الامین امیری، معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های هفته تعاون سال ۱۴۰۳، از ۱۶ تا ۲۲ شهریورماه برگزار می‌شود، گفت: علت نام‌گذاری این هفته تقدیر از تعاونی‌های شاخص و برتر استان است.

او افزود: در هفته تعاون امسال از ۵۷ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری ۲/۲ همت (هزار میلیارد تومان) و اشتغال ۲۷۰۰ نفر رونمایی می‌شود. از این ۵۷ طرح، ۹۶۴ واحد مسکونی با سرمایه‌گذاری ۱/۷ همت ساخته شده که از سوی تعاونی مسکن افتتاح می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه مزیت طرح‌های افتتاحیه تعاونی با توجه به شعار امسال جمع‌آوری سرمایه‌های خرد اعضا این طرح‌هاست، بیان کرد: کمتر از ۹درصد سرمایه‌گذاری انجام شده است. ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۶۰ طرح تعاونی در یک سال اخیر، از طریق خط اعتباری ویژه تعاونی‌ها در قالب تفاهم‌نامه اعتباری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون تصویب شده است.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: در این یک سال، شرکت‌های تعاونی بیش از ۱۳۰‌میلیون دلار صادرات داشتند که نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیش از ۳۰درصد رشد داشته است. همچنین در یک سال اخیر، ‌۹۷ شرکت تعاونی تشکیل شد به‌طوری که با مزیت‌های منطقه‌ای و سند آمایش سرزمین مغایرتی نداشته باشد.

او خاطرنشان کرد: تمرکز ما در حوزه تعاونی‌ها، تشکیل تعاونی‌های نو و جدید است که مزایا و جامعه هدف بیشتری دارند. هدف‌گذاری سال آینده بر تشکیل تعاونی‌های سهامی عام و تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی متمرکز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha