• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061911807
  • خبرنگار : 71661

لاوروف در نشست شورای همکاری خلیج فارس: اسرائیل شرایط غیرممکنی را تحمیل می‌کند

لاوروف در نشست شورای همکاری خلیج فارس:  اسرائیل شرایط غیرممکنی را تحمیل می‌کند

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتایان خود از کشورهای عضو شورای خلیج فارس، درباره بحران غزه گفت‌وگو و بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: «ما توجه ویژه‌ای به وضعیت بین‌المللی و به‌ویژه خاورمیانه داشتیم، با تأکید بر فاجعه‌ای که در غزه و کرانه باختری رود اردن جریان دارد.»

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پایان فوری خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس، بر شروع تلاش عملی جدی برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

این دیپلمات ارشد روس همچنین گفت، مسکو برای جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده در منطقه تلاش می‌کند و با بیان اینکه کسانی به دنبال شعله‌ور آتش درگیری در منطقه هستند،‌ بر لزوم اتحاد در میان جریان‌های فلسطینی از جمله حماس و سازمان فتح تاکید کرد.

وی اضافه کرد: ابتکارات ارائه شده در سازمان ملل از جمله طرح ما متوقف شد و طرح بایدن توسط اسرائیل نادیده گرفته شد.

لاوروف تصریح کرد: ما با طرف‌ها برای حل بحران فلسطین کار می‌کنیم زیرا تشدید تنش به درگیری در مرزهای لبنان و دریای سرخ تبدیل شده است.

لاوروف تأکید کرد: اسرائیل در ازای ابتکارات منطقی میانجی‌گران از جمله مصر و قطر، شرایط غیرممکنی را تحمیل می‌کند.

او همچنین با اشاره به دیدار خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از تلاش عربستان برای میانجی‌گری میان مسکو و کی‌یف تقدیر کرد و گفت طرفین در این دیدار در مورد توافقات دوجانبه‌ای که میان ۲ کشور امضا شده، گفت‌وگو کرده‌اند.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه غرب به دنبال تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه است، گفت مسکو به «فرمول صلح زلنسکی» که مورد حمایت غرب قرار دارد، هیچ اهمیتی نمی‌دهد، زیرا غرب به دستیابی به یک توافق عادلانه علاقه‌ای ندارد.

او با بیان اینکه غرب سعی دارد روند جهانی‌سازی را مختل کند، گفت این بلوک قدرت از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و افزود: «غرب نمی‌خواهد به شیوه‌ای منصفانه مذاکره کند، بلکه سعی دارد هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا روسیه را به موقعیتی نزدیک کند که شکست استراتژیک خود را در میدان جنگ اعلام کند.»

وزیر خارجه روسیه همچنین طرح ابتکاری «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین برای مناقشه اوکراین را مثبت ارزیابی کرد و گفت این طرح که از سوی پکن پیشنهاد شده، به ریشه‌های بحران اوکراین می‌پردازد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسکو بسیاری از درخواست‌های جدی برای عضویت در بریکس را مستحق بررسی می‌داند، گفت، این موضوع در نشست آتی سران بریکس مورد بحث قرار خواهد گرفت و از ولیعهد سعودی دعوت کرد تا برای شرکت در اجلاس بعدی کشورهای عضو گروه بریکس، به شهر کازان در روسیه سفر کند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه هیچ یک از طرح‌های پیشنهادی برای جنگ اوکراین به مسئله کلیدی حقوق شهروندان روسی‌زبان اوکراین نمی‌پردازد، گفت مسئله تصرف قلمرو نیست، بلکه مسئله حقوق بشر است.

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین گفت غرب هر کاری که از دستش بر می‌آید با حمایت آمریکا برای تسلط بر جهان انجام می‌دهد.

لاوروف افزود: «غرب از دلار به عنوان سلاحی علیه روسیه استفاده و تحریم‌های غیرقانونی را علیه ما اعمال می‌کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha