• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403061911757
  • خبرنگار : 50673

درمان موفقیت‌آمیز فلج مغزی کودکان با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی بندناف

درمان موفقیت‌آمیز فلج مغزی کودکان با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی بندناف

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی از ذخیره سازی ۲۱۵ هزار نمونه فریز شده خون بندناف در بانک «خصوصی یا خانوادگی» و پنج هزار و ۱۰۰ نمونه در بانک «عمومی» خون سلول‌های بنیادی بندناف رویان خبر داد.

مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی امروز دوشنبه، ۱۹ شهریور در نشست خبری با خبرنگاران در جهاد دانشگاهی هرمزگان اظهار داشت: منظور از بانک خون بندناف بحث ذخیره‌سازی سلول  خونی است که در بندناف و جفت جریان دارد، بندناف  مملو از سلول‌های بنیادی است.

وی ادامه داد: خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک سرشار از سلول‌های بنیادی است که قادر به ترمیم بافت‌های بدن به دنبال آسیب و جراحت بوده و می‌تواند در بافت‌های خونساز آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت کمک کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی توضیح داد: در این راستا بلافاصله بعد از تولد نوزاد، خون بندناف جمع‌آوری می‌شود، در کمتر از ۲۴ ساعت به بانک خون بندناف منتقل و در نهایت وقتی که آزمایش‌های کنترل کیفی انجام گرفت، در درون تانک‌های محتوی نیتروژن مایع برای مدت طولانی نگهداری می شود.

ضرابی با تاکید بر اینکه ۲ مدل بانک خون بندناف در حال حاضر وجود دارد، اضافه کرد: مدل اول بانک خون بندناف «خانوادگی» و مدل دوم بانک خون بندناف «عمومی» است، که بیشتر خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند، نمونه خون بندناف خود را ذخیره‌سازی می‌کنند.

درمان موفقیت آمیز فلج مغزی کودکان با بهره گیری از سلول‌های بنیادی بندناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی گفت: سلول‌های بنیادی بندناف ظرفیت درمان بسیاری از بیماری خونی و غیر خونی را دارند و تا کنون این سلول‌ها را برای درمان بیماران خونی، کودکان دچار فلج مغزی و موارد دیگر به کار گرفته شده و خوشبختانه روند درمانی آن بر روی بیماران موفقیت آمیز بوده است.

وی به ضرورت اطلاع رسانی در خصوص اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف به خانواده ها اشاره کرد و افزود: در صورت اطلاع از کاربردهای سلول های بنیادی، به حتم خیلی از خانواده ها خون بند نافی را که در زمان تولد نوزاد دور ریخته می‌شود، به بانک عمومی ذخیره سازی خون بند ناف اهدا می‌کنند تا در درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نه‌ تنها نمونه‌هایی از داخل کشور، بلکه از سایر کشورهای دیگر نیز در ایران صورت گرفته است، اعلام کرد: در حال حاضر ۴۵ دفتر خون بندناف در سراسر کشور در حال فعالیت و ارایه خدمات به هموطنان هستند.

ذخیره سازی خون بند ناف فرآیندی است که در آن خون خارج شده از بند ناف و جفت نوزاد بعد از تولد جمع آوری و سلول‌های بنیادی آن برای استفاده‌های پزشکی منجمد و ذخیره می‌شود.

سلول های بنیادی ۲ ویژگی مهم دارند، یکی اینکه می توانند خودشان را برای مدت طولانی باز تولید کنند و در اصطلاح توانایی «خود نوزایی» دارند و دیگر اینکه این سلول ها می توانند در شرایط خاصی در بدن و یا در آزمایشگاه به انواع سلول های تبدیل شوند.

این قابلیت‌ها، کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها را روز به روز گسترش داده است.

متقاضیان با مراجعه به جهاد دانشگاهی هرمزگان در ابتدای خیابان دانشگاه یا تماس با شماره ۰۷۶۳۳۶۸۴۴۰۵ می‌توانند خون بند ناف نوزاد را ذخیره‌سازی کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha