• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061911693
  • خبرنگار : 30147

مدیر امور آب و فاضلاب گناباد:

امکان حفر چاه در پرآب‌ترین منطقه گناباد نیست

امکان حفر چاه در پرآب‌ترین منطقه گناباد نیست

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد گفت: علیرغم اینکه در جنوب گناباد بیشترین میزان آب را داریم اما چون در حریم قنات‌ها قرار دارد امکان حفر چاه نیست و مجوزی برای این کار صادر نمی‌شود.

مجید اکرادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در گناباد لایه آبده حدود ۱۰ متری داریم و از این عمق هم که رد می‌شود دیگر آبی نیست، بیان کرد: چون در این منطقه عمق چاه تغییری نمی‌کند برای اینکه آب به آبخوان اصلی چاه برسد و سپس استحصال شود اقدام به حفر گالری جانبی می‌شود.

وی با اعلام اینکه اکنون برای حفر گالری با مشکلاتی مواجه‌ایم، افزود: چون مقنی‌ها محلی هستند و باید با حضور در مشهد قرارداد را منعقد کنند برای همین برایشان سخت است و منصرف می‌شوند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر گالری حفر شود ۳۰ لیتر آب برای گناباد، ۲۰ لیتر برای بیدخت و ۱۵ لیتر برای روشناوند اضافه خواهد شد.

حفاری در شعاع ۶ کیلومتری ممنوع

وی در ادامه با بیان اینکه گرچه در دشت سیدآباد یک لایه آبده ۱۰ متری داریم اما به سمت کاخک که می‌رویم عمق چاه‌ها به ۳۰۰ متر هم می‌رسد، بیان کرد: حفاری در منطقه قنات قصبه به شعاع ۶ کیلومتر به اطراف چون ثبت میراث فرهنگی شده، ممنوع است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد اظهار کرد: گرچه در یک نوار ۱۲ کیلومتری به دلیل قنات قصبه نمی‌توانیم حفاری کنیم باقی قنات‌ها هم حریم‌های مختلفی دارند و این موجب شده که عملاً در جنوب گناباد که منطقه پرآبی است امکان حفر چاه را نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۷۶ روستای شهرستان تحت پوشش آب و فاضلاب هستند، بیان کرد: کمبود آب برخی روستاها و حدود ۴ روستایی که با تنش آبی مواجه‌اند با تانکر جبران می‌شود.

امکان حفر چاه در پرآب‌ترین منطقه گناباد نیست

اکرادی با اعلام اینکه بیشترین اتفاق را در مسیر خط انتقال منطقه گیسور داریم، گفت: خط انتقال از پمپاژ این روستا به نام گیسور شروع و تا مخزن تیزآب به طول ۱۳ کیلومتر تعویض می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ۶ کیلومتر مسیر از لوله چدن و باقی از لوله جی آر پی یا فایبرگلاس استفاده می‌شود، افزود: تاکنون لوله‌گذاری بیش از ۸۰ درصد قسمت لوله چدن انجام شده و فقط تست و پر کردن کانال باقی مانده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد با اعلام اینکه آب را از فاصله ۱۲۰ کیلومتری و با مشکلات بسیار برای شهر گناباد تأمین می‌کنیم، بیان کرد: با اجرای این پروژه علاوه بر اینکه خدمات بهتر ارائه می‌شود دیگر شاهد اتفاق و کم‌فشاری آب نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا این پروژه طی چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد، افزود: برخلاف خط انتقال قدیمی، خط جدید توانایی عبور آب بیش از ۲۰۵ لیتر بر ثانیه را دارد.

نیاز آب شرب شهرستان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه

اکرادی آب شرب مورد نیاز شهرستان را ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: برای رفع هر اتفاق ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باید هزینه کنیم که عملاً سالیانه میلیاردها تومان می‌شود.

وی در ادامه به وضعیت پروژه فاضلاب شهر گناباد اشاره کرد و گفت: تاکنون مطالعات فاضلاب انجام و ۱۴ کیلومتر هم اجرا شده است، همچنین اکنون هم در حال تملک زمین محل تصفیه‌خانه هستیم.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: یکی از روستاهای شهرستان گناباد روستای کلات است که سیستم فاضلاب دارد و یک شهرک به نام شهرجو به صورت پکیجی در حال انجام است و پسآب در این منطقه تصفیه می‌شود.

مشکل آب شرب شهر روشناوند رفع شد

وی در ادامه با بیان اینکه شهر روشناوند که قبلاً روستا بوده با ۱۴۰۰ مشترک ۴ سال قبل تحویل آب و فاضلاب شهری شده است، افزود: گرچه در این شهر تنش آبی بسیار بالایی داشتیم اما امسال این مشکل با اجاره کردن چاه برطرف شد.

اکرادی اظهار کرد: چون ظرفیت ۳۰۰ متر مکعبی مخزن شهر روشناوند پاسخگوی مصرف نبود برای همین از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال قبل بتن‌ریزی مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی شروع شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، اعتبار آن را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای شهر روشناوند که بیش از ۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد یک حلقه چاه هم حفر شده است.

امکان حفر چاه در پرآب‌ترین منطقه گناباد نیست

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد با بیان اینکه اکنون با اجاره چاه، آب شهر پایدار شده است، گفت: گرچه مخزن قبلی جوابگوی مصارف بالا نبود اما با مخزن جدید مشکلات رفع می‌شود.

وی با اعلام اینکه تأمین آب مورد نیاز مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی از ۴ حلقه چاه تأمین می‌شود، افزود: ۵۸۰ متر طول مسیر خط از محل مخزن تا شهر روشناوند است.

بهره‌برداری از ۹۰ درصد پروژه‌ها به شرط تخصیص اعتبار

اکرادی در ادامه با بیان اینکه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات ۹۰ درصد پروژه‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود: حدود ۱۳ پروژه در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند؛ تمامی جمعیت شهرستان از این پروژه‌ها برخوردار می‌شوند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد همچنین به تأثیر فرونشست‌ها به خطوط انتقال آب اشاره کرد و گفت: اگرچه تاکنون گزارشی از تأثیر فرونشست زمین بر خطوط انتقال آب نداشته‌ایم اما اگر روال به همین منوال ادامه یابد این احتمال وجود دارد.

وی ادامه داد: مجموع اشتراک کل شهرستان ۴۸ هزار و ۷۹۵ فقره انشعاب است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۶۶۶ انشعاب در حوزه شهری و ۱۹ هزار و فقره ۱۲۹ انشعاب در حوزه روستایی و مجموع مصرف آب روستایی و شهری ۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۹۴ مترمکعب در سال گذشته بوده است.

امکان حفر چاه در پرآب‌ترین منطقه گناباد نیست

اکرادی افزود: از این مقدار ۵ میلیون و ۸۵ هزار و ۹۹۳ مترمکعب در حوزه شهری و ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۷۷۲ مترمکعب در حوزه روستایی مصرف شده است که شهرهای روشناوند، کاخک، بیدخت و گناباد و تعداد ۷۶ روستا تحت پوشش امور آب شهرستان گناباد قرار دارند.

آب مورد نیاز مناطق شهری گناباد از ۲۲ حلقه چاه عمیق و آب شرب مورد نیاز ۷۵ روستای تحت پوشش نیز از ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می‌شود.

امور آب و فاضلاب گناباد دارای ۶۸۹ کیلومتر شبکه توزیع و ۵۰۸ کیلومتر نیز خط انتقال آب است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha