• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403061911666
  • خبرنگار : 50294

پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

کم‌ کاری غده تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است

کم‌ کاری غده تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است

ایسنا/کردستان پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کم کاری تیروئید در زنان را شایع‌تر از مردان دانست و گفت: شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید در مناطقی که کمبود ید وجود دارد، دریافت ناکافی ید از طریق رژیم غذایی است.

دکتر لطف الله ساعد در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص بیماری کاری تیروئید، علائم و نشانه‌ها، عوارض و درمان آن، اظهار کرد: کم کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع غدد است که باعث کاهش در تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود، این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت‌وساز و در نتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هر 100 نفر حدود 2 نفر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، ادامه داد: این بیماری در زنان شایعتر از مردان است و با افزایش سن شیوع آن افزایش می‌یابد.

پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به علت های کم کاری تیروئید، تصریح کرد: شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید در مناطقی که کمبود ید وجود دارد، دریافت ناکافی ید از طریق رژیم غذایی است، اما در مناطقی مانند کشور ما، بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری «هاشیموتو» علت اصلی این اختلال محسوب می‌شود، سایر عوامل موثر در بروز کم کاری تیروئید شامل جراحی تیروئید، درمان با ید رادیواکتیو، رادیوتراپی به سر و گردن، مصرف بیش از حد داروهای ضد تیروئیدی، علل مادرزادی و بیماری های غده هیپوفیز است.

ساعد اضافه کرد: علائم کم‌کاری تیروئید بسته به شدت بیماری متفاوت است و ممکن است در ابتدا خفیف و غیر اختصاصی باشد. با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر شده و بیماری واضح‌تر می‌شود. نشانه‌هایی که فرد مبتلا به کم‌کاری تیروئید از خود نشان می‌دهد، در افراد مختلف متفاوت است و شامل خستگی زودرس، افزایش حساسیت نسبت به سرما یا عدم تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ورم صورت، صدای خش‌دار و کلفت، درد و خشکی عضلانی، افزایش کلسترول خون، پریودهای نامنظم و خونریزی‌های شدیدتر در دوران قاعدگی، نازک ‌شدن موها، ریزش مو، کاهش سرعت ضربان قلب، افسردگی، اختلال حافظه و بزرگ‌شدن غده‌ی تیروئید (گواتر) است.

وی با بیان اینکه یکی از گروه‌های سنی که می‌توانند از این اختلال رنج ببرند، نوزادان هستند، تصریح کرد: علائم این بیماری در نوزادان شامل زردی طولانی مدت، بزرگ شدن زبان، فتق نافی، خواب‌آلودگی بیش از حد، گریه‌های ضعیف و اختلال در رشد و نمو است. تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری در نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا می‌تواند از بروز عوارض جدی مانند عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری کند. خوشبختانه در کشور ما، غربالگری نوزادان برای تشخیص زودهنگام کم‌کاری تیروئید انجام می‌شود.

پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: در کودکان و نوجوانان، کم‌کاری تیروئید اغلب با اختلال در رشد، کوتاهی قد و تأخیر در رشد دندان‌های دائمی همراه است. سایر علائم مشابه علائم کم‌کاری تیروئید در بزرگسالان است.

ساعد یادآور شد: در کودکان و نوجوانان خوشبختانه اختلالات ذهنی و عقب ماندگی ذهنی کمتر اتفاق می‌افتد و کم کاری تیروئید بیشتر به صورت اختلال رشد، کوتاهی قد، تاخیر در بیرون زدن دندان‌های دائمی و سایر علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha