زعفر احدزاده در گفتوگو با ایسنا، با تبیین این مهم که توسعه فرهنگی به معنای ارتقا و اعتلای زندگی فرهنگی جامعه و دستیابی به ارزش متعالی فرهنگی است و این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که حقوق فرهنگی به مضمون حق بر انجام و نیز دسترسی بدون تبعیض به کالاها و خدمات فرهنگی برای همه شهروندان به رسمیت شناخته شده و همه سازمان های متولی بهره مند از اعتبارات و بودجه در قبال توجه به این مهم متناسب با نیاز فرهنگی شهروندان به ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی اقدام و زمینه کنشگری و زندگی فرهنگی شان را فراهم نمایند، افزود: حقوق فرهنگی، مجموعه ای از حق انسان به مشارکت در زندگی فرهنگی، حفظ منافع مادی و معنوی، دستیابی به آموزش و حفظ هویت زبانی و آداب و رسوم تعریف شده است، جایگاه آن در قوانین جاری و نیز پژوهش های اندک مرتبط صورت گرفته کجاست؟
مدیر پژوهش دانشگاه ملی مهارت اردبیل با اشاره به اینکه پاسخگویی به نیازهای فرهنگی با افزایش کارآمدی فرهنگی ممکن است، افزود: حقوق فرهنگی نیز به عنوان یکی از شاخه های حقوق بشر، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و جامعه جهانی دریافته است که در بستر تنوع فرهنگی و جهانی شدن، حقوق فرهنگی به اندازه حقوق سیاسی، اجتماعی و مدنی اهمیت دارد و رعایت و تضمین این حقوق در بستر احترام به تنوع فرهنگ زمینه اساسی برای تحقق کامل سایر جنبه های حقوق بشر را فراهم می سازد، شهروندان باید علاوه بر حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی از حقوق فرهنگی نیز برخوردار شوند.
این پژوهشگر حوزه فرهنگی با تاکید بر این مهم که شهروند فرهنگی ضمن برخورداری از حقوق مشارکت و دیگر حقوق دموکراتیک، برخوردار از حق متفاوت بودن است، افزود: شهروندی مفهوم پویایی است و دارای بنیان های فرهنگی و مجموعه ای از ارزش های اجتماعی که به دنبال تامین حقوق شهروندی شهروندان است که از طریق توجه به عامه مردم و در نظر گرفتن معنایی همه شمول از فرهنگ و محدود نکردن آن تنها به قشری خاص یا فرهنگ نخبگان است.
احدزاده در ادامه توضیح داد: اهمیت حقوق فرهنگی برای کشورهای در حال توسعه دو چندان است، چرا که این کشورها جهت تقویت گروه ها، اجتماعات فرهنگی و خود مشارکت فعال فرهنگی و نیز برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها نیاز به شناساندن و رعایت و تضمین این حقوق در جوامع شان دارند و مبنای آن را می توان بر انجام و حق بهرهمندی و دسترسی آزادانه و بدون به تبعیض به کالاها، خدمات و فعالیت های فرهنگی در هر یک از حوزه های مختلف فرهنگ دانست که می تواند به صورت فردی، گروهی و اجتماعی و به شکل های مختلف در قالب ادبیات، هنر، ارتباطات و اطلاعات، موسیقی، زبان، پوشش، مد، و شیوه زندگی وی تجلی یافته و ابراز گردد.
مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اشاره به این مهم که فرایند شهروندسازی باید نهادینه شود چرا که شهروند فرهنگی با فضیلت های زندگی در یک جامعه مدنی و امروزی که ایفاگر نقش های لازم و استاندارد باشد آشناست و زمینه توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم می آورد، افزود: شهروند فرهنگی، حق و نیاز شهروندان به حفظ تعهد نسبت به فرهنگ ملی و فرهنگ فراملی را به رسمیت شناخته و به آن مشروعیت می بخشد. تربیت شهروندی باید به افراد کمک کند تا شناخت روشن و درستی از نقش خود در سطح ملی و جامعه جهانی کسب و درک کنند که چگونگی زندگی آنها در جوامع فرهنگی شان، زندگی ملل دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه افزایش تنوع فرهنگی در سراسر جهان، نیاز به دانش، نگرش و مهارت هایی برای عملکرد در جوامع فرهنگی خود و همچنین فراتر از مرزهای فرهنگی خود دارند، گفت: در شهروندی فرهنگی، هویت بخشی به افراد مختلف جامعه از جمله مسائل مهم است که افراد، حق برابر برای زندگی دریافت می کنند و حقوق فرهنگی را به معنای توجه به حقوق گروه های اجتماعی توصیف می کند.
انتهای پیام
نظرات