• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403061911444
  • خبرنگار : 71299

دهلران قطب باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران ‌

دهلران قطب باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران ‌

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: دهلران قطب باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران است و باید پایگاه مطالعات علمی باستان‌شناختی پیش از تاریخ ایران دراین منطقه ایجاد شود.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: واقع شدن منطقه دهلران در مسیر ارتباطی جنوب غرب ایران به میان رودان و درحد فاصل شوش وتمدن‌های بین‌النهرین چون سومر، اکد و آشور و نیز شهر تیسفون در دوره تاریخی، مسأله ارتباط بین این شهرها و ایجاد جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از این نظر می‌توان چنین اظهار نظر کرد که تعدد و تنوع آثار و ابنیه ومحوطه های باستانی در این محدوده جغرافیایی نشانگر عظمت و اقتدار تمدن و فرهنگ دهلران در دوران پیش از تاریخ و دوره‌‎های بعدی بوده است.

این باستان شناس ایلامی افزود: کاوش‌هایی که در سرزمین دهلران انجام گرفته روشنگر این حقیقت است که انسان دراین منطقه در حدود ۸ هزار سال پیش از میلاد از دو گونه گیاهی یعنی گندم و جو و نیز میش و بز برای تأمین غذای مطمئن استفاده می‌کرده است.

وی گفت: شواهد به دست آمده به وسیله باستان‌شناسان و همچنین تحقیقات علمی فراوان (هول، کنت فلانری) در سال ۱۹۶۱ بر روی تپه‌های علی‌کش و چغاسفید و دیگر مناطق باستانی این منطقه انجام گرفته، نشانگر این حقیقت است که انسان در فاصله میان۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ قبل از میلاد در این منطقه به اهلی کردن دام و کشت دانه‌های گیاهی مانند جو، عدس، ماش و کتان توفیق یافته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: پژوهش‌های باستان‌شناسی در منطقه‌ موسیان اطلاعات ارزشمندی ارائه داده است، اجرای پروژه‌ی پیش از تاریخ ایران در تپه‌ موسیان، تپه سبز و تپه‌ علی کش و چند تپه‌ی دیگر و تلاش باستان‌شناسانی چون فرانک هول، کنت فلانری و جیمز نیلی موجب شد تا هفت دوره‌ فرهنگی در دشت موسیان از ۷۵۰۰ تا ۳۷۰۰ ق. م مشخص شود که به ترتیب از قدیم‌ترین دوره‌ بزمرده، علی‌کش و محمدجعفر نامیده شدند .

محمودیان اظهار کرد: محوطه‌ باستانی پرچینه در منطقه‌ زرین‌آباد دهلران از توابع استان ایلام واقع شده است. واندنبرگ، گورستان مکشوفه در این ناحیه را منسوب به دوره‌ روستانشینی میانه تا روستا نشینی جدید می‌داند. فرانک هول نوشته است: «پرچینه، گورستان بزرگی است که ۱۵۶ گور آن کاوش شده است. درآرامگاه‌های این گورستان سنگ‌های حفره داری کنار هم چیده شده و سر پوشی روی آن‌ ها قرار گرفته است» ( هول، ۱۳۸۳: ۹۵).

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه دهلران به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط ارتباطی با تمدن‌های همجوار در دوران تاریخی نیز دارای اهمیت بوده است، تأکید کرد: این شرایط در دوران اسلامی برای ساکنان دهلران نیز وجود داشته است. بنابراین دهلران با داشتن تپه‌های متعدد از دوران پیش از تاریخ به عنوان قطب پیش از تاریخ ایران قلمداد می شود.

محمودیان اضافه کرد: ضرورت دارد پایگاه مطالعات علمی باستان شناختی پیش از تاریخ ایران دراین منطقه ایجاد شود. این حرکت علمی می‌تواند در جهت معرفی موقعیت زندگی بشر ودر نهایت شناخت هویت تاریخی ساکنان این دیار در عهد باستان مؤثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۰:۳۳

دهلران مهد تمدن همه جاش آثارباستانیه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۰۴:۲۹

این که شهرستان دره شهره تو استان ایلام...تا آنجایی که ما میدونیم دره شهر صاحب تمدنه نه دهلران

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۱:۳۰

سلام این آثار باستانیه دره شهره نه دهلران

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۱:۵۹

عظمت طبیعت دهلران هربیننده ای رامات ومبهوت نموده وروزهای نهفته رابه آنهایادآورمیشود.پاینده باشید.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۹:۴۰

دهلران سرزمین تپه های باستانی هستش ک متاسفانه غریب مانده. حتی اکوسیستم عجیب قدیمی داره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۰۰:۲۳

واقعا منطقه موسیان و دهلران مهد تمدن هستن و باارزش ترین مناطق تاریخی ایران زمین هستند،نیاز به تبلیغ هست که‌این منطقه ی تاریخی برای جهان شناخته بشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۳:۴۳

درود خوشبختانه. آثار بجا مانده. در دوران زندگی ما. هنوز زنده مانده است وما به نسل آینده کاملا تعهد باید داشته باشیم