• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061911362
  • خبرنگار : 50081

یک فعال گردشگری:

پارک‌های موضوعی فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌های گردشگری هستند

پارک‌های موضوعی فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌های گردشگری هستند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی این فعال گردشگری گفت: با توجه به روند رو به رشد صنعت گردشگری و تقاضای روزافزون مردم برای تفریحات خانوادگی، سرمایه‌گذاری در پارک‌های موضوعی فرصت مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری است.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پارک‌های موضوعی و اصول سرمایه‌گذاری و مدیریت آن‌ها، اظهار کرد: پارک‌های موضوعی، یکی از جذاب‌ترین تاسیسات و مراکز تفریحی، سرگرمی و گردشگری انسان ساخت در سراسر جهان به شمار می‌روند که به دلیل تاثیرات اقتصادی و اجتماعی‌ شگرف مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار می‌گیرند.

وی افزود: پارک‌های موضوعی، فضاهای تفریحی هستند که معمولا حول محور یک موضوع خاص مانند داستان‌های افسانه‌ای، شخصیت‌های کارتونی، تاریخ، فرهنگ، تکنولوژی یا هر موضوع دیگری طراحی و ایجاد می‌شوند و ترکیبی از عناصر مختلف مانند وسایل بازی، نمایش‌ها، جشنواره‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در آن‌ها قرار دارند.

مشاور و نویسنده حرفه‌ای سرمایه‌گذاری گردشگری تصریح کرد: چنانچه مظاهر زیبایی به شکلی مناسب ارائه شوند، برای مردم و یا بازدیدکنندگان جذاب است و پارک‌های موضوعی از مصادیق این‌گونه اقدامات نیز به شمار می‌روند. پارک‌های موضوعی ویژگی‌های مختلفی دارند. اینکه مکان آموزش‌های غیرکلاسیک اما حضوری هستند، در آن‌ها بیشتر می‌بینید و تاثیر می‌گیرید. در آن‌ها گذشته و حال را می‌بینید و به آینده می‌روید و زمان در جلوی چشم‌تان در حال عبور است.

وی ادامه داد: پارک‌های موضوعی قدرت تخیل را در انسان‌ها تقویت می‌کنند. دارای تنوع و گوناگونی زیادی هستند. شور، شوق، سرزندگی و نشاط اجتماعی در آن‌ها فراوان است. تاریخ، طبیعت و تکنولوژی را یکجا برای مخاطبان و بازدیدکنندگان مهیا می‌کنندپارک‌های موضوعی قدرت تخیل را در انسان‌ها تقویت می‌کنند. دارای تنوع و گوناگونی زیادی هستند. شور، شوق، سرزندگی و نشاط اجتماعی در آن‌ها فراوان است. تاریخ، طبیعت و تکنولوژی را یکجا برای مخاطبان و بازدیدکنندگان مهیا می‌کنند. آرمان شهرها را به صورت تخیلی می‌توان در تم پارک‌ها دید. فن‌آوری در بستر این‌گونه فضاهای تفریحی، خودش را نشان می‌دهد و با مظاهر جدید آن آشنا می‌شوید. در خمیرمایه و خصلت پارک‌های موضوعی، ۵۰ درصد حرف جدی و ۵۰ درصد تخیلی و تفریح است. خلاقیت و نوآوری در آن‌ها موج می‌زند و تجربه محور هستند.

دیناری خاطرنشان کرد: این پارک‌های موضوعی به دلایلی از اهمیت ویژه‌ای در صنعت گردشگری برخوردار هستند که منجربه جذب گردشگران می‌شوند و این پارک‌ها می‌توانند میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان و شهروندان بی‌شماری از مقصد گردشگری که در آن قرار گرفته‌اند را به سوی خود جذب و به رشد صنعت گردشگری کمک کنند. همچنین این پارک‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد می‌کنند. پارک‌های موضوعی می‌توانند به رونق اقتصادی مناطق محلی کمک کنند و افزایش درآمدهای مالیاتی را به همراه دارند. گردشگران و شهروندان مقاصد گردشگری، امکان بهره‌مندی از این فضاهای تفریحی و گردشگری را دارند.

وی بیان کرد: به یاد دارم جلسه‌ای که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ایده ایجاد یک پارک موضوعی با عنوان پارک تمدنی ایوان سلیمانی توسط گروه مشاوران سریال تلویزیونی ملک سلیمان ارائه شد. ایده خوبی بود و البته من احتمال اجرای آن در مشهد و پیرامون آن را به دلایل مختلف کم می‌دانستم.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: در این پارک پیش‌بینی شده بود که با نگاه به گذشته تا حال و با بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی و آینده‌نگری مبتنی بر آن به تصویرسازی آینده پرداخته شود. خلاقیت، نوآوری و تجربه‌گرایی از ویژگی‌های خاص این طرح و به صورت کلی پارک‌های موضوعی است که اجرای این قبیل ایده‌ها و طرح‌ها در ایران با توجه به چالش‌های موجود در حوزه سرمایه‌گذاری مانند، رویکردها و نگرش‌های متفاوت و گاهی نامناسب نسبت به ایجاد و توسعه اینگونه تاسیسات در برخی مقاصد گردشگری، مشکل تامین زمین، تامین مالی و فرایندهای نفس‌گیر سرمایه‌گذاری به ویژه در حریم و خارج از حریم شهرها در قامت و استانداردهای بین‌المللی آن تا حدودی ناممکن است.

پارک‌های موضوعی فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌های گردشگری هستند

سرمایه‌گذاری در پارک‌های موضوعی نیازمند شناخت کافی و تامین مالی مناسب است

وی عنوان کرد: با این وجود سرمایه‌گذاری در پارک‌های موضوعی نیازمند مطالعه، شناخت کافی، دقت، برنامه‌ریزی و تامین مالی مناسب است. اصول کلیدی سرمایه‌گذاری در این‌گونه تاسیسات گردشگری در گام اول، انجام تحقیقات بازار است. این تحقیقات باید شامل تحلیل رقبا، شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان، بررسی روندهای بازار و همچنین تعریف و تبیین استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مناسب و مؤثر بازاریابی باشد.

دیناری اظهار کرد: پیش‌بینی و برآورد حجم سرمایه‌گذاری پروژه، نحوه تامین مالی، طول دوره ساخت و طول دوره بازگشت سرمایه، مدل سرمایه‌گذاری و احیانا مشارکت، اشتغال ایجادی در زمان ساخت و در زمان بهره‌برداری، تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز و برآورد مالی آن و سایر اطلاعات مالی و فنی برای حرکت در یک مسیر صحیح و هوشمندانه سرمایه‌گذاری بسیار لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: زمین یا همان مکان اجرای پروژه یکی از عوامل حیاتی در موفقیت پارک‌های موضوعی است و در این ارتباط دسترسی آسان، نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری دیگر و آب و هوای مناسب از جمله شاخص‌های انتخاب مکان یک پارک موضوعی به شمار می‌روند.

مشاور و نویسنده حرفه‌ای سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: بررسی الگوهای خارجی و بومی‌سازی آن‌ها در طراحی پارک‌های موضوعی و توجه به جذاب بودن آن و همچنین متناسب بودن عناصر و فضاهای مختلف آن با موضوع انتخابی از جمله نکات مهم در طراحی پارک‌های موضوعی به شمار می‌روند. همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ارائه خدمات با کیفیت به بازدیدکنندگان نیز بسیار مهم است.

وی افزود: بهتر است سرمایه‌گذاران این‌گونه تاسیسات گردشگری، بخش زیادی از سرمایه مورد نیاز پروژه را خودشان تامین کنند تا در مسیر سرمایه‌گذاری با چالش‌های تامین مالی و متعاقب آن عدم تکمیل و بهره‌برداری از پروژه طبق برنامه زمان‌بندی تعیین شده، مواجه نشوند و بخش دیگر آن را از طریق وام‌های بانکی یا مشارکت‌های عمومی، خصوصی و یا بازار سرمایه تامین کنند.بهتر است سرمایه‌گذاران این‌گونه تاسیسات گردشگری، بخش زیادی از سرمایه مورد نیاز پروژه را خودشان تامین کنند تا در مسیر سرمایه‌گذاری با چالش‌های تامین مالی و متعاقب آن عدم تکمیل و بهره‌برداری از پروژه، مواجه نشوند و بخش دیگر آن را از طریق وام‌های بانکی تامین کنند.

دیناری گفت: مدیریت پارک‌های موضوعی معمولا خصوصی است، اما بستر اصلی را دولت یا نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و به طور کلی دو نوع فعالیت در پارک‌های موضوعی وجود دارد. فعالیت‌های اصلی که مربوط به موضوع اصلی پارک است. فعالیت‌های فرعی به آنچه که نیازهای جانبی بازدیدکنندگان را تامین می‌کنند، اشاره دارد و درآمد اصلی پارک‌های موضوعی به واسطه آن نیز تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیریت مؤثر پارک‌های موضوعی شامل جنبه کلیدی مانند مدیریت عملیات، تجربه مشتری، نوآوری و ارزیابی عملکرد است که باید مورد توجه مدیران و بهره‌برداران این قبیل پارک‌ها قرار گیرند و برای هر یک از آن‌ها طرح یا برنامه مدون و عملیاتی داشته باشند.

این فعال گردشگری بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد صنعت گردشگری و تقاضای روزافزون مردم برای تفریحات خانوادگی، سرمایه‌گذاری در پارک‌های موضوعی فرصت مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری است اما با وجود این جذابیت‌ها، سرمایه‌گذاران در کشورهای در حال توسعه و کشوری مانند ایران باید با شناخت کافی، توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت بازار و نوسان‌های آن و جو سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشور و در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها و ملاحظات لازم، پای در این عرصه بگذارند تا سرمایه‌گذاری و کارآفرینی موفق و هوشمندانه را در این قبیل تاسیسات و فضاهای تفریحی، سرگرمی و گردشگری نیز تجربه کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha