• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061911315
  • خبرنگار : 71592

نخست وزیر پیشین اردن: امت اسلام با مقاومت است

نخست وزیر پیشین اردن: امت اسلام با مقاومت است

نخست وزیر پیشین اردن ضمن تاکید بر لزوم بازسازی روابط کشورش با جنبش حماس، اعلام کرد امت اسلام با مقاومت فلسطین است.

به گزارش ایسنا، «احمد عبیدات» نخست وزیر پیشین اردن و مدیر سابق سرویس اطلاعات این کشور تاکید کرد امت اسلام همراه مقاومت فلسطین است.

به نقل از سایت خبری عربی۲۱، عبیدات که یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی اردن است، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفت غزه تنها نیست، هرچند که در برابر موضع آمریکا و اروپا تنها به نظر می‌رسد اما پاسخ مقاومت به تجاوزات متجاوز، غزه را از تنهایی درمی‌آورد. در نتیجه امت اسلام با غزه است.

وی افزود، اجماعی را که اکنون درباره مقاومت وجود دارد، قبلا ندیده بود زیرا دشمن مشخص است و آنچه با فلسطین رخ می‌دهد با اردن و دیگر کشورهای اسلامی هم صورت می‌گیرد.

عبیدات ادامه داد: هر مسلمان عربی چه حاکم و چه مردم عادی که در حق ذره‌ای از خاک فلسطین کوتاهی کند، به امت، وطن و دین خود خیانت کرده است.

در ماه مارس، شخصیت‌های اردنی از جمله عبیدات در بیانیه‌ای از دولت خود خواستند روابطش را با حماس از نو بچیند و توافق «وادی عربا» و تمامی توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را لغو کند.

بیش از ۶۰ شخصیت‌ اردنی از جمله عبیدات با امضای این بیانیه، از خطراتی که پس از جنگ غزه منتظر اردن است، صحبت کردند و گفتند سکوت در قبال کشتار فلسطینی‌ها به قتل‌عام مردم اردن منجر خواهد شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در این مرحله لازم است که موضع سیاسی درمورد جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی تغییر کند و این جنبش و اردن روابط رسمی برقرار کنند به ویژه که اکنون جهان از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا متوجه شدند بازیگر اصلی حماس است نه تشکیلات خودگردان فلسطین. بنابراین باید اشتباه تاریخی که اردن با اخراج رهبران حماس از این کشور مرتکب شده، اصلاح شود.

همچنین «جواد العنانی» معاون سابق نخست وزیر اردن در واکنش به کشته شدن ۳ صهیونیست بر اثر تیراندازی در گذرگاه اللنبی (پل ملک حسین) میان اردن و کرانه باختری تاکید کرد رژیم صهیونیستی که در حال دست و پا زدن است، نمی‌تواند از نقطه نظر نظامی دروازه‌ای به طول ۳۰۰ کیلومتر یا بیشتر را که می‌تواند انفجاری باشد، باز کند.

او در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت، اردن دارای حاکمیت است و ارتش قوی و بازنشستگان نظامی زیادی دارد که می‌دانند چگونه از سلاح استفاده کنند و لذا صهیونیست‌ها جبهه جدیدی باز نخواهند کرد.

العنانی با اشاره به اینکه تنها یک گذرگاه مستقیم با رژیم صهیونیستی وجود دارد که پل شیخ حسین در شمال اردن است و پل اللنبی و جاده ایلات وجود دارد، یعنی هیچ جاده و گذرگاه دیگری وجود ندارد که بتوان آن را باز کرد. گذرگاهی که در حال حاضر برای عبور کامیون ها و کالاها در دسترس است، گذرگاه پل ملک حسین است.

پیشتر یک منبع امنیتی اردنی به الجزیره فاش کرد که پل ملک حسین در هر دو جهت تا اطلاع ثانوی بسته است.

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha