• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061911276
  • خبرنگار : 50653

گروه شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان فعال شد

گروه شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان فعال شد

ایسنا/اصفهان مسئول گروه شهر دوستدار کودک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: گروه شهر دوستدار کودک با هدف پیگیری امور مرتبط در حوزه کودک و نوجوان مجدد راه‌اندازی شد.

علیرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص راه‌اندازی مجدد گروه شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان گروه شهر دوستدار کودک را از سال ۱۳۹۷ به‌عنوان شهرداری پیشرو در کشور و با ابلاغ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در معاونت شهرسازی و معماری بنا گذاشت. شهرداری اصفهان در دی ماه ۱۳۹۷ نیز در مقام شهر پیشتاز در کشور اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک ایران را با مشارکت یونیسف و وزارت کشور برگزار کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های متمادی، اصفهان عهده‌دار برگزاری جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده است که یکی از مصادیق شهر دوستدار کودک محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۹ و پس از بررسی‌های میدانی و کارشناسی سازمان شهرداری‌ها، نشان شهر دوستدار کودک از سوی وزارت کشور و یونیسف به شهرداری اصفهان اعطا شد.

این مقام شهرداری در توضیح نشان شهر دوستدار کودک بیان کرد: براساس این نشان شهر اصفهان در «شبکه جهانی ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف» عضو و در جایگاه اولین شهر رسمی دوستدار کودک ایران شناخته شد. اصفهان همچنین سومین شهر دوستدار کودک خاورمیانه و شمال آفریقا در حوزۀ بین‌الملل شناخته می‌شود.

مسئول گروه شهر دوستدار کودک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهر دوستدار کودک دارای سه بعد، یعنی فکرافزاری، سیاست‌گذاری، سخت‌افزاری و کالبدی و نرم‌افزاری و ترویجی است که بسیار مهم‌اند.

نوروزی افزود: البته عمده اهداف آن سخت‌افزاری و کالبدی است. بر این اساس، نظارت بر طراحی پروژه‌ها در کمیته‌های فنی، توسعه انواع فضاهای بازی کودکان در محلات، توسعه اتاق‌های مادر و کودک، مناسب‌سازی، ایمن‌سازی و ارتقای کیفی فضاهای شهری در دستور کار و حائز اهمیت است.

وی در تبیین بحث شهر دوستدار کودک اضافه کرد: ساماندهی بافت‌ها و مراکز موجود مرتبط با کودک و نوجوان مانند محلات، محوطه‌های اسباب‌بازی، پارک‌های ترافیک کودکان، کیفی‌سازی مدارس و مهدهای کودک، شهرهای‌ بازی، خیابان‌ها و نظایر آن نیز از مأموریت‌های اصلی و سخت‌افزاری شهر دوستدار کودک است. آنچه گذشت با در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیازهای این گروه سنی در زیرساخت‌ شهر و برنامه‌ریزی شهر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نوروزی با اشاره به برخی از اقدامات شهرداری اصفهان همسو با برنامۀ اجرایی شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: تشکیل شورای اجرایی شهر دوستدار کودک، تدوین و نظارت بر لوایح و ضوابط مرتبط با کودکان و نوجوانان، تشکیل اتاق فکر شهر دوستدار کودک، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، تدوین و نظارت بر برنامه‌های سالانه بودجه و طرح‌های جامع و تفصیلی با لحاظ‌کردن حقوق کودکان ازجمله اقدامات فکرافزاری و سیاست‌گذاری شهر دوستدار کودک به شمار می‌آید. برای انجام مأموریت‌های مورد اشاره، به‌زودی شبکه شهر دوستدار کودک در معاونت‌ها و سازمان‌های مرتبط تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، گروه‌های شهر دوستدار کودک در شهرداری‌ها به‌ویژه کلان‌شهرها تشکیل می‌شود و هم‌اکنون به‌کوشش شهرداری‌های تبریز، همدان، اراک و تهران شهرهای مذکور جزو فعال‌ترین شهرهای دوستدار کودک در ایران هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha