• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403061911206
  • خبرنگار : 50123

جوانی جمعیت؛ آشتی جوانان با ازدواج به‌هنگام

جوانی جمعیت؛ آشتی جوانان با ازدواج به‌هنگام

ایسنا/چهارمحال و بختیاری ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین فصول کتاب زندگی است. فصلی که می‌تواند رضایت‌آورترین یا مایوس‌کننده‌ترین تجربه زندگی هر فرد باشد، تمایل نداشتن به ازدواج، دلایل بسیاری دارد. ترس از ازدواج، به کمال نرسیدن خود، نداشتن اعتماد به نفس، وابستگی شدید به خانواده، گذشته ناموفق، نداشتن پشتیبان، رسم و رسوم غلط، تجمل‌گرایی، شرایط نامناسب اقتصادی و .... برخی از دلایلی هستند که گریبانگیر جوانان شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ازدواج بر سلامت جسمی و روانی، نشاط و کارآیی فرد تاثیر چشمگیری دارد اما این روزها تمایل به ازدواج و فرزندآوری حتی بین جوانانی که شرایط اقتصادی خوبی هم دارند کمتر شده است.

 یکی از موانع ازدواج بهنگام، به وجود آمدن حس عدم تمایل به ازدواج است که فرد نمی‌خواهد تشکیل زندگی مشترک دهد، روندی که قطعاً پیامدهای جسمی و روحی برای او خواهد داشت.

از طرف دیگر بسیاری از جوانانی که ازدواج می‌کنند به ویژه قشر تحصیل‌کرده و مرفه تمایلی به فرزندآوری ندارند یا به سمت تک فرزندی می‌روند که این مساله نیز آسیب‌های زیادی به خانواده و فرزندشان وارد می‌کند.

چند سالی است که زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمده و باتوجه به تحقیقات صورت گرفته اگر رشد جمعیت به همین روال ادامه یابد، تا سال ۱۴۳۰ می‌تواند ترکیب سنی جمعیت را تغییر دهد و کشور را به سمت سالخوردگی یا «پیری جمعیت» ببرد. موضوعی که بدترین پیامد آن، دور شدن کشور از رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود.

ساده گرفتن مراسمات ازدواج؛ گامی در جهت زندگی سالم

فاطمه ۲۳ ساله که به تازگی زندگی مشترک را آغاز کرده است، می‌گوید: به نظر من تجملات زندگی را دشوارتر می‌کند، من و همسرم مقدمات نامزدی تا عروسی را ساده گرفتیم، یعنی هر دو برای این مراسمات سادگی را ملاک قرار دادیم.

حتی قرار بود مراسم عروسی برگزار نکنیم و با یک سفر مشهد زندگی مشترک را آغاز کنیم که به اصرار خانواده‌ها مراسمی بسیار ساده همچون ولیمه دادن با کمترین هزینه برپا شد.

به نظرم اگر جوانان بخواهند برای تشکیل زندگی و سپس بچه‌دار شدن سخت بگیرند زندگی دشوار می‌شود، البته توافق بین زن و شوهر و اینکه چه برنامه‌ای برای آینده داشته باشند بسیار مهم است.

اعظم ۳۵ ساله که صاحب سه فرزند است، می‌گوید: من و همسرم در خانواده‌ای پرجمعیت بزرگ شدیم، از زمان خواستگاری نیز اعتقادمان بر تعداد زیاد فرزند بود، اکنون خوشحالم که فرزندانم حداقل در آینده تنها نیستند، زیرا بسیاری از اطرافیان تنها دارای یک فرزند هستند که این خود می‌تواند معظل بزرگی برای کودک باشد.

به نظر من تک فرزندی مشکلاتی را برای خانواده و فرزند به دنبال دارد، شاید بحث اقتصادی در این میان مطرح باشد اما تنها نباید به یک جنبه آن نگاه شود و باید خانواده‌ها دید خود را تغییر دهند، زیرا جمعیت به سمت و سوی سالمندی پیش می‌رود.

اگر ازدواج به موقع و فرزندآوری نیز به هنگام صورت گیرد، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود، توصیه من به جوانانی که در سن ازدواج هستند این است که زندگی را سخت نگیرند و از تجملات بپرهیزند.

اکرم ۳۷ ساله که دارای دو فرزند است، می‌گوید: از ابتدای زندگی تصمیم داشتیم که تنها یک فرزند داشته باشیم، اما وقتی تنها بودن فرزندانمان را می‌دیدیم بیشتر راغب به آمدن بچه دیگری در زندگی می‌کردیم، همیشه دخترم می‌گفت چرا من باید تنها بازی کنم، از اینکه در جمع فامیل قرار می‌گرفت و خواهر و برادرهای فامیل با هم بودند ناراحت می‌شد.

شاید در درجه اول تربیت صحیح یک فرزند مهم باشد اما احساس تنها بودن آن‌ها والدین را آزار می‌دهد.

به نظر من اجحاف بزرگ در حق فرزندان این است که آن‌ها تنها بزرگ شوند و زمانی آرزوی خاله و عمه شدن یا دایی و عمو شدند را داشته باشند، باید ازدواج و فرزنددار شدن در سن خود اتفاق بیفتد، اگر ازدواج دیرهنگام انجام شود قطعا فرزندآوری به تاخیر می‌افتد و این می‌تواند مشکلاتی را برای خانواده و جامعه به همراه داشته باشد.

به نظر من طعم شیرین مادر شدن آرزوی هر دختر جوانی است که باید با انتخاب آگاهانه اتفاق بیفتد، البته آنچه موردنیاز جامعه است آگاهی و تغییر باور افراد به ازدواج از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی است، در حقیقت ازدواج سالم و به دور از تجملات موجب زندگی آرامش‎بخش در سایه فرزندان صالح می‌شود.

نقش مهم رسانه در تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت

علی‌ضامن صالحی‌فرد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری با ابلاغ  سیاست‌های کلی جمعیتی و با توجه به خطرات کاهش جمعیت در کشور  فرمودند لازم است رسانه‌ها در راستای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری تلاش کنند تا این مسئله مهم به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها به عنوان یک پدیده جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز و به عنوان یک ابزار برای پیشبرد فرهنگ در جوامع  هستند، لذا می‌توانند نقشی بسیار پررنگ و اساسی در تحقق سیاست جوانی جمعیت ایفا کنند.

صالحی‌فرد افزود: لازم است رسانه‌ها به منظور تشویق مردم به امر ازدواج و فرزندآوری به سراغ گروه‌های مختلف مردم برود، برنامه‌های اختصاصی برای گروه‌های مختلف جامعه همچون معرفی خانواده‌های باشکوه، افرادی که ازدواج آگاهانه و آسان داشته‌اند و از طرفی افرادی که ازدواج نکردند یا به تک فرزندی اکتفا کردند یا در شرف ازدواج بوده،  با آنها به گفتگو بنشیند و به خواسته‌ها و دیدگاه‌های آنها در برنامه‌سازی توجه کنند.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های رسانه ملی و سایر رسانه‌های تبلیغاتی مختص مدیران و تصمیم گیران نیز براساس شرایط و میزان پیشرفت در برنامه و خلاهایی که وجود دارد، تنظیم شود و آگاه‌سازی عموم مردم نسبت به وظایف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستگاه‌های مختلف تقویت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با توجه به لزوم اجرایی‌سازی ماده‌های ۲۸ و ۳۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که کلیه دستگاه‌ها موظف به انجام آن هستند در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کمیته‌ای به عنوان کمیته تخصصی رسانه در نظر گرفته شده است که در راستای آگاهی‌بخشی نسبت به وجوه مثبت و ارزشمند ازدواج به‌هنگام و آسان، تعدد فرزندان در خانواده و تقویت و حمایت از نقش‌های مادری و همسری، صیانت از تحکیم خانواده و مقابله با محتوای مغایر سیاست‌های کلی جمعیت و عوارض جانبی استفاده از روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری و نیز عوارض خطرناک پزشکی، روانشناختی و فرهنگی و اجتماعی سقط جنین، اقدامات لازم از قبیل تهیه و تولید رسانه‌های آموزشی، تصویری و صوتی، فضا سازی محیط‌های کاری دانشگاه، برگزاری جشنواره‌های  علمی، فرهنگی و هنری و جشنواره‌های بومی ومحلی ،برگزاری نمایشگاه‌های عکس  را انجام می‌دهد.

به گفته وی، همچنین ضمن حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری، اقدامات و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ویژه دانشجویان و نیروی انسانی آموزشی و اداری را مبتنی بر دستورالعمل‌های ارسالی از وزارت متبوع تنظیم کرده است.

صالحی‌فرد در مورد وضعیت باروری در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: در شهرستان‌های لردگان، فلارد و خانمیرزا این مساله مطلوب است و در شهرستان‌های شهرکرد، فرخشهر، سامان و کیار وضعیت بحرانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نرخ باروری در استان ۱.۷۴ بوده که در مقایسه با نرخ استاندارد آن که ۲.۱ گزارش شده، کمتر است، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که چالش‌ها کجاست و مقابله با بی‌ازدواجی و طلاق، مقابله با بی‌فرزندی، تک‌فرزندی، مقابله با سقط عمدی جنین، ناباروری و دلایل و راهکارها و ترویج زایمان طبیعی مسائلی است که باید دنبال شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha