• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403061911195
  • خبرنگار : 50622

در تامین زمین و قیمت تمام شده مسکن مشکل داریم

در تامین زمین و قیمت تمام شده مسکن مشکل داریم
عکس تزئینی است

ایسنا/البرز سرپرست معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز درباره حواشی ساخت مسکن اقتصادی ۲۵ متری در البرز گفت: با توجه به پاسخگویی به نیاز مسکن به نظر می‌رسد که چاره‌ای نیست. چون هم از لحاظ تامین زمین و هم در زمینه قیمت‌ تمام شده مسکن مشکلاتی داریم.  

کاوه احدی در گفت و گو با ایسنا درباره کلنگ‌زنی ساخت مسکن ۲۵ متری در استان البرز و انتقاداتی که به این طرح وارد شد؛ گفت: ساخت مسکن‌های اقتصادی موضوعی است که در اکثر کشورها در حال اجرا است، اما شاید به موازات آن به یکسری فرهنگ‌سازی در کشور نیاز داشته باشیم. زمانی خانه‌ها ویلایی بود که به تدریج به آپارتمان‌هایی با طراحی سبک مدرن تبدیل شد. در این جا هم، این تغییر خیلی با فرهنگ بخشی از جامعه هماهنگ نبود و زمان زیادی برد تا این سبک از ساخت و ساز در جامعه پذیرفته شود.

وی افزود: ساخت و پذیرش مسکن‌های ۲۵ متری هم در همین راستاست‌. با توجه به پاسخگویی به نیاز مسکن به نظر می‌رسد که چاره‌ای نیست. چون هم از لحاظ تامین زمین و هم در زمینه قیمت‌ تمام شده مسکن مشکلاتی داریم. از طرفی شاید زوجینی هستند که فضای ۲۵ متری برای سکونت آنها کفایت کند. با تمام این شرایط نیاز است که فرهنگ سکونت در این نوع خانه‌ها به موازات ساخت آن از طریق دستگاه‌های متولی، خارج از وزارت مسکن و مجموعه ساخت و ساز تعریف و توجیه شود.

احدی ادامه داد: خوشبختانه در بخشی از جامعه و در کلانشهرهایی مثل تهران این فرهنگ وجود دارد. چون همین الان هم خانه‌های مسکونی با متراژ کم ساخته و استفاده می‌شود. اما در شهرهایی که هنوز بافت سنتی، خانه‌های یک طبقه و ویلایی بیشتری دارند، شاید نیاز باشد که در زمینه فرهنگ‌سازی کار بیشتری شود.

سرپرست معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن البرز در ادامه گفت: وقتی قرار بر این باشد که در جامعه فرهنگ‌سازی رخ دهد، یکی از موضوعات مهم به فرهنگ آن منطقه بر می‌گردد. شاید در منطقه‌ای این سبک از ساخت و ساز پذیرفته باشد و در منطقه دیگر نه. بنابراین خیلی نمی‌توان در بعد فرهنگی این مسکن‌ها اظهار نظر کرد. اما اگر قرار است این ساخت و سازها شروع شود که به این سمت هم در حال حرکت هستیم، الزامی که وجود دارد این است که تعاریف مربوط به آن و تابوهای ذهنی اش را به موازاتش برطرف کرد.

وی در پاسخ به اینکه ساخت خانه‌های ۲۵ متری چه تاثیری بر جوانی جمعیت خواهد داشت، عنوان کرد: قطع به یقین در کوتاه مدت بی تاثیر نخواهد بود. اما همین حالا هم بسیاری هستند که در خانه‌های مشارکتی زندگی می‌کنند و در همین نوع زندگی زاد ولدها را می‌بینید. شاید شکل آن کمی متفاوت شود اما وجود دارد و نمی توانیم انکار کنیم.

احدی در ادامه یادآور شد: این پدیده‌ها وجود دارد و زندگی در جریان است اما شاید به گونه، تعاریف و با محدودیت‌های دیگری نمود پیدا کند. در کل فکر نمی کنم تاثیر زندگی در خانه‌های اقتصادی ۲۵ متری به نحوی باشد که جوانی جمعیت و زاد ولد را تحت الشعاع قرار دهد. به نظرم مزیت‌های این طرح بیشتر از معایب آن خواهد بود.

وی درباره خانه‌های مشارکتی گفت: موافق خانه‌های مشارکتی نیستم و نمی‌پذیرم. قطع به یقین این سبک در فرهنگ ما پذیرفته شده نیست و بعید می‌دانم که هیچ وقت پذیرفته بشود. در دین ما محرمیت‌ها خیلی شفاف تعریف شده و اجازه این کار را نمی دهد. شاید مشکلات اقتصادی است که این پدیده سکونت را به وجود آورده و معتقدم دلیلی که دارد همین است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با تعریف واحدهای ۲۵ متری بتوانیم این معضل را حل کنیم وگرنه خانه‌های مشارکتی موضوعی است که کاملا در تضاد با فرهنگ، تعاریف و ارزش‌های جامعه است و هیچ نهاد و شخصی استفاده از خانه‌های مشارکتی را نمی‌پذیرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۹ ۱۱:۲۵

زندگی در خانه ۲۵ متری خیلی بهتراز اجاره نشینیه..