• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403061911179
  • منبع : مطبوعات

رسم افتخار و ارادت

رسم افتخار و ارادت

کدام قهرمان در تاریخ ایران چراغ اول اهدای مدال به آستان قدس رضوی را روشن کرد؟

به گزارش ایسنا، قدس نوشت:درک کردن حس و حال قهرمانان ورزشی، وقتی روی سکوی افتخار می‌ایستند برای من و شما شاید چندان ممکن نباشد، اما حال و هوا و حسی که سبب می‌شود یک قهرمان، حاصل چند سال تمرین و تلاش، سختی کشیدن و خون دل خوردنش را تقدیم حرم مطهر امام رضا(ع) کند برایمان آشنا و قابل درک کردن است.


ماجرای اهدای مدال‌ها و جام‌های قهرمانان جهان، المپیک و المپیادها، ماجرای ارادت و دلدادگی است. قصه حس و حال ناب امام رضایی است که البته نیاز به شرح و بسط هم ندارد. چه اولین ورزشکاری که اهدای مدال را باب کرد و چه قهرمانان المپیک و پارالمپیک پاریس که مدال‌هایشان را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرده یا اهدا می‌کنند، در وجودشان و در رفتارهایشان رگه‌هایی طلایی از عشق و ارادت به امام رضا(ع) دارند و آن را با هیچ مدال و جامی عوض نمی‌کنند. 

چراغ اول
جهان پهلوان تختی البته پایه‌گذار رسم و رسوم پهلوانی در ایران نیست، اما نخستین کسی است که رسم اهدای مدال به موزه امام رضا(ع) را باب می‌کند تا قهرمانان دیگر هم به او اقتدا کنند و به مرور «گنجینه مدال» در موزه آستان قدس رضوی شکل بگیرد. تختی با روشن کردن چراغ اول اهدای مدال، درواقع بنیان‌گذار گنجینه مدال هم به حساب می‌آید. با وصیت جهان پهلوان در مجموع ۳۶ مدال او به موزه رضوی اهدا می‌شود تا در گنجینه مدال‌های این موزه، ویترین افتخارات تختی، رنگ و جلای خاصی داشته باشد. ویترینی که ۱۰ مدال المپیکی را در خودش جا داده و جالب‌تر از آن، بازوبند پهلوانی تختی است. این بازوبند جنسی چرمی دارد و روی آن سه نگین عقیق با حکاکی قرآنی به چشم می‌خورد. روی نگین وسطی آیات سوره فلق نقش بسته و روی دو نگین دیگر نیز قسمتی از آیه ۴۴ سوره غافر دیده می‌شود. می‌گویند زمانی که تختی برنده این بازوبند پهلوانی شد به رسم آن دوران باید مدالش را از شاه تحویل می‌گرفت و رسم بر این بود که پهلوان کشور برای نشان دادن ارادتش به دربار پس از دریافت نشان دست شاه را ببوسد، اما نه‌تنها دست شاه را نبوسید که برای گرفتن مدال هم سر خم نکرد. دو ویترین از موزه مدال‌های اهدایی به آستان قدس رضوی، به کشتی‌گیران اختصاص دارد که از آخرین مدال‌های اضافه شده به این بخش، می‌توان به مدال طلای «حسن یزدانی» قهرمان المپیک ۲۰۱۶ برزیل، مدال‌های نقره و برنز «کمیل قاسمی» در المپیک۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ریو، مدال طلای «امید نوروزی» مربوط به المپیک۲۰۱۲ لندن و همچنین بازوبند پهلوانی «جابر صادق‌زاده» که در سال ۹۵ آن را بدست آورد، اشاره کرد.

خاطرات شیرین
نام «حسین رضازاده» هم برای ما ایرانی‌ها خاطرات و افتخارات زیادی را تداعی می‌کند. رضازاده در میان مردم هم چهره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی بود که نشان‌ها و جام قهرمانی‌اش را به ساحت مبارک امام رضا(ع) اهدا کرد. مدال و کاپ اهدایی رضازاده در گنجینه مدال موزه رضوی، در ویترین مدال‌های رشته وزنه‌برداری در کنار مدال‌های تقدیمی ورزشکارانی مثل  بهداد سلیمی، محمدحسین برخواه و علی هاشمی که همگی از افتخارآفرینان این رشته ورزشی محسوب می‌شوند قرار دارد و خاطرات شیرینی را از افتخارآفرینی قهرمانان ایرانی برای بازدیدکننده‌ها روایت می‌کند.
یکی از خاطره‌انگیزترین جایزه‌های اهدا شده به موزه آستان قدس رضوی، توپ طلای «خداداد عزیزی» بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال۱۹۹۶ میلادی است. در آن سال به یادماندنی، تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی به مقام سومی آسیا رسید که شانس زیادی برای قهرمان شدن داشت.  توپ طلای مهدی طارمی در کنار توپ خداداد عزیزی قرار گرفته است. شنیده‌ها می‌گویند این دو توپ طلایی  طرفداران بسیاری میان بازدیدکنندگان موزه دارند. «قدرت بهادری» هم که به همراه تیم ملی فوتسال کشورمان به مقام سومی جهان رسید، مدالش را به موزه حرم مطهر رضوی تقدیم کرده است.«حسن تفتیان» سریع‌ترین مرد ایران که از او به عنوان نابغه دوومیدانی ایران یاد می‌شود نیز از جمله ورزشکارانی است که سه مدال طلای «جایزه بزرگ» آسیا و یک مدال طلای مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیایش را به موزه آستان‌ قدس ‌رضوی اهدا کرده است. به این‌ها اضافه کنید کمربند قهرمانی قوی‌ترین مرد جهان مرحوم روح‌الله داداشی را که  چند ماه پیش از مرگش آن را پیشکش ضامن آهو کرد.
۶ مدال جهانی متعلق به اسکی‌باز معروف کشورمان «حسین کلهر» هم از جمله مدال‌های جالب اهدا شده به موزه حرم مطهر رضوی است. 

یک سالی که گذشت
طبق گزارش«فارس» هرساله مدال‌ها و افتخارات زیادی در زمینه‌های مختلف ورزشی، ‌هنری،‌ قرآنی، فرهنگی و... به امام هشتم(ع) تقدیم می‌شود. یکی از تازه‌ترین موارد اهدایی مربوط می‌شود به سعید افروز، قهرمان رشته پرتاب نیزه و رکورددار جهان که چند روز پیش مدال طلای بدست آمده در پارالمپیک پاریس را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
امیر یاری دارنده مدال طلای کشتی آزاد جوانان آسیا هم ۲۴خرداد ۱۴۰۳ طی مراسمی که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، مدال طلای مسابقات آسیایی خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد.
پیش از او «مهدی بزی» کشتی‌گیر فرنگی‌کار نوجوانان ناشنوای کشورمان، نخستین مدال طلای خود را که در مسابقات جهانی۲۰۲۳ قرقیزستان کسب کرده بود، به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرده بود.
مدال نقره مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در مکزیک متعلق به «طاها نعمتی مقدم»، اهدای همه مدال‌ها و جام‌های متعلق به «هلن سپاهی» قهرمان کرمانشاهی کاراته و نخبه ملی، مدال‌های آسیایی طلا و نقره «سپیده بابایی» عضو تیم ملی کشتی آلیش زنان، اهدای ۱۰ مدال جهانی بدمینتون متعلق به «نجمه کمالی» از اعضای تیم ملی پیوند اعضا، مدال طلای کشتی آزاد نوجوانان جهان، متعلق به «سینا خلیلی»، دو طلای  جهانی و آسیایی «امیرحسین زارع» و مدال قهرمانی قوی‌ترین مردان جهان، کسب شده توسط «رامین فرج‌نژاد» از آخرین موارد اهدایی طی یک سال گذشته بوده‌اند.
این را هم به عنوان نکته پایانی بگوییم که نام‌ها و نشان‌های قهرمانی اهدا شده به همین مواردی که گفتیم ختم نمی‌شود. شما حتی می‌توانید مدال‌های «جبرئیل حسن‌اف» کشتی‌گیر کشور آذربایجان را هم در این گنجینه عشق و ارادت قهرمانان جهان پیدا کنید. او گفته است: به‌خاطر ارادت و علاقه قلبی‌ام به امام‌رضا(ع)، مدال‌هایم را به حرم سپردم. در حال حاضر به جز جهان‌پهلوان تختی که ۳۶ نشان قهرمانی از او در موزه وجود دارد، علیرضا نصر آزادانی در تکواندو ۲۷ مدال، مجید خدایی (کشتی) ۱۹ مدال، علیرضا دبیر ۱۵ مدال، رضا رمضان‌زاده ۱۱ مدال و حسن یزدانی ۹ مدال را به ساحت مقدس امام هشتم(ع) تقدیم کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha