• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403061911167
  • خبرنگار : 50672

زنبورداری ظرفیت مغفول در توسعه گلستان

زنبورداری ظرفیت مغفول در توسعه گلستان

ایسنا/گلستان استان گلستان با بهره‌مندی از طبیعت بی‌نظیر، باغات فراوان، مراتع و مزارع کشاورزی یکی از ظرفیت‌های بزرگ زنبورداری و تولید عسل در کشور است که می‌تواند زمینه ساز تحول اقتصادی استان و کشور باشد اما تا به امروز از این ظرفیت عظیم آنطور که شایسته است استفاده نشده و مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

ظرفیت‌های اقلیمی، تنوع گیاهی چهارفصل، تنوع عسل‌های تک گیاه و قابلیت‌های بالقوه این صنعت در کشور ما به‌قدری است که اگر درست عمل کنیم، می‌توانیم نه‌تنها از بهترین‌های جهان در همه شاخص‌های زنبورداری باشیم، بلکه ثروت آفرینی و ارزش‌افزوده این صنعت می‌تواند سرفصل تازه‌ای را در صادرات غیرنفتی، تولید ثروت ملی و نجات اقتصاد کشور ایفا کند.

در استان گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود باغات فراوان و جنگل های انبوه شرایط پرورش زنبور عسل و توسعه آن فراهم بوده و به همین دلیل این استان یکی از تولیدکنندگان مهم عسل های طبیعی و باکیفیت است.

در حال حاضر ۱۵۹ هزار کلونی زنبور با دو هزار و ۵۶۴ بهره بردار در گلستان وجود دارد که سالانه تولید آنها به ۸۹۴ تن می رسد، اما در سال های گذشته زنبورداران به دلیل خشکسالی، افزایش قیمت نهاده، بالا رفتن هزینه های تولید با مشکلات زیادی مواجه شدند. به طور قطع توجه به ظرفیت پرورش زبور در استان گلستان می تواند زمینه اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی استان را فراهم کند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا گلستان برای بررسی مسائل و چالش های پیش روی پرورش زنبور و تولید فرآورده های آن گفتگویی با « محمد رضائی» یکی از تولید کنندگان زنبور گلستان داشته است.

ایسنا: خود را معرفی کنید.

محمد رضائی هستم ساکن روستای والش آباد از سال ۱۳۹۷ در کار زنبورداری شروع به فعالیت کردم و در حال حاضر به عنوان کار آفرین در سطح استان شناخته شده‌ام.

زنبورداری ظرفیت مغفول مانده توسعه گلستان

ایسنا: در حال حاضر با چه تعداد کندو و چند نفر نیروی کار مشغول به کار هستید؟

با توجه به شرایط امسال که تلفات زیادی داشته‌ایم هم اکنون ۵۰ کندو زنبور دارم و حداقل ۱۵ نیروی کار که مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه با آن‌ها در ارتباطیم که این تعداد فصل به فصل متغیر است.

ایسنا: زنبورها چه فوایدی برای باغات و کشاورزی دارند و چه عاملی باعث نابودی آن‌ها می‌شود؟

مسلماً اگر زنبوری نباشد طبیعت و کشاورزی نیز وجود ندارد چرا که زنبورها سبب افزایش گرده افشانی در مناطق هستند که خود عامل باردهی میوه‌ها و به ثمر نشستن محصولات کشاورزی می‌شود. ولی متأسفانه در حال حاضر سم پاشی‌ها در باغات مزارع بیش از اندازه شده و تلفات سنگینی را برای زنبورداران به جا گذاشته است.

زنبورداری ظرفیت مغفول مانده توسعه گلستان

ایسنا: چه محصولاتی برای عرضه به بازار تولید می‌کنید؟

گرده گل، ژل زنبور عسل، ژل رویال و عسل طبیعی از جمله محصولات تولیدی ما در این حوزه است که ژل رویال محصولی به شکل ماده سفید رنگ و لزجی است که به طور مجزا  از خود زنبور گرفته می‌شود و مزه آن به تلخی، ترشی و تندی می‌زند و خواص دارویی دارد.

گرده گل که از طریق تله گردگیر از پاهای زنبور استخراج می‌کنیم که برای بیماری‌هایی چون مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و پروستات مفید هستند.

ایسنا: راه تشخیص عسل تقلبی و طبیعی چیست؟

عسل‌ها رنگ‌ها و مزه‌های متفاوتی دارند که خواص هرکدام با توجه به آن متغیر است؛ مشکل اصلی ۹۰ درصد زنبورداران در حال حاضر بازار فروش متقلبان است که مردم را نیز دچار مشکل کرده و تشخیص عسل تقلبی و طبیعی سخت شده است تنها راه تشخیص عسل اصل از تقلبی آزمایشگاه‌ها هستند در غیر این صورت هیچ راهی وجود ندارد.

زنبورداری ظرفیت مغفول مانده توسعه گلستان

ایسنا: برای شروع به کار زنبورداری چه مقدار سرمایه اولیه، کندو و فضا لازم است؟

در حال حاضر برای آغاز به کار در این حوزه و کسب درآمد برای تأمین هزینه‌های یک خانواده پنج نفره فرد به حداقل ۵۰ کندو نیاز دارد که به حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون سرمایه مالی نیاز است و صد متر فضا هم می‌تواند کافی باشد.

ایسنا: چه مدت پس از شروع به کار فرد به درآمد زایی می‌رسد؟

اگر شخص اصول زنبور داری را به طور اصولی، درست، دقیق و منظم فرا گرفته باشد و عملی کند می‌تواند در برداشت اول خود در این حوزه تمام بهای مصرفی و سرمایه اولیه خود را برگرداند.

ایسنا: برای افراد علاقه‌مند به این حوزه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود؟ یادگیری اصولی به چه مدت زمانی نیاز دارد؟

بله برگزاری کلاس‌ها از طریق فنی حرفه‌ای انجام می‌شود؛ بنده سال گذشته تقریباً ۲۰ هنرجو داشتم که آموزش عملی آن‌ها به عهده من بود از ۲۰ هنرجو، ۱۵ نفر در حال حاضر مشغول به کار زنبورداری هستند. برای بازدهی بهتر، آموزش باید در کنار زنبور داری باشد که یک یادگیری درست و اصولی نهایت ۶ ماه زمان می‌برد.

زنبورداری ظرفیت مغفول مانده توسعه گلستان

ایسنا: استان گلستان برای رشد و پیشرفت در این حوزه چه مقدار ظرفیت دارد؟

استان گلستان از استان‌هایی است که برای توسعه این حوزه بی‌نهایت ظرفیت دارد اما خیلی کم از این ظرفیت استفاده می‌شود؛ در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار نفر زنبور دار در استان داریم که تعداد خیلی کمی از آن‌ها به طور اصولی این کار را انجام می‌دهند و این باعث شده که بازدهی قابل رضایتی نداشته باشیم اما با آموزش درست می‌توان به خوبی از ظرفیت استان استفاده کرد.

ایسنا: چه درخواستی از مسئولین دارید؟

زنبوردارها یک ارگان خاصی ندارند و همه زیر نظر تعاونی هستند و ۹۹ درصد تعاونی‌ها هیچ کاری در راستای آموزش و حمایت از زنبور دار انجام نمی‌دهند؛ اگر زنبورداران منطقه زیر یک پرچم باشند و یک شخص نظارت داشته باشد و حمایت صورت گیرد بازدهی خیلی بهتری قابل مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha