• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061911162
  • خبرنگار : 50232

مرگ ناگهانی بیماران ‌قلبی‌ خوزستان در اثر یک ناآگاهی

مرگ ناگهانی بیماران ‌قلبی‌ خوزستان در اثر یک ناآگاهی

ایسنا/خوزستان تنگی و نارسایی دریچه‌های قلبی، یک بیماری ناتوان‌کننده است که می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی بیمار شود؛ هر چند بیماری‌های قلب و عروق عامل اول مرگ و میر در کشور هستند اما بیماران خوزستانی با یک ناآگاهی نسبت به امکان نجات‌شان یعنی امکان انجام عمل آنژیوپلاستی قلب در خوزستان جان می‌بازند.

دکتر حبیب حی‌بر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر روش‌های غیرجراحی برای درمان بیماری‌های قلبی اظهار کرد: تاکنون چندین عمل موفق تعویض دریچه قلب، بدون نیاز به جراحی در استان خوزستان انجام شده است. ما برای ورود این تکنولوژی به خوزستان، بسیار تلاش کردیم و با وجود همه سختی‌ها، امروز بیماران قلبی خوزستان و استان‌های اطراف برای درمان مراجعه می‌کنند و نیاز به عمل باز قلبی کاهش یافته است.

وی افزود: تنگی و نارسایی دریچه‌های قلبی، از بیماری‌های شایع قلبی است که منجر به اختلال در عملکرد قلب و در نتیجه موجب اختلال در خون‌رسانی به ارگان‌های حیاتی بدن می‌شود. این بیماری ناتوان‌کننده می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی بیمار شود.

حی‌بر گفت: تاکنون درمان تنگی و نارسایی دریچه‌های قلبی به روش جراحی قلب باز انجام می‌شد اما در روش جدید آن تیم ما تعویض دریچه را بدون نیاز به جراحی قلب باز و از طریق آنژیوپلاستی انجام می‌دهد. این عمل، یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین اعمال آنژیوپلاستی قلبی است که هم‌اکنون امکانات آن در استان خوزستان و دانشگاه جندی شاپور اهواز وجود دارد.

وی بیان کرد: کشورهایی معدودی توانایی انجام این عمل را دارند و دانشگاه جندی شاپور اهواز هم جزو مراکز دانشگاهی است که توانمندی انجام این روش درمانی را دارد.

این فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی مردم خوزستان از امکان انجام عمل آنژیوپلاسی تعویض دریچه آئورت قلب گفت: بسیاری از بیماران دچار تنگی دریچه آئورت در استان خوزستان بر اثر ناآگاهی از وجود امکان انجام این عمل و در شرایطی که امکان مراجعه به مراکز درمانی دیگر استان‌ها برای انجام این عمل را ندارند جان خود را از دست می‌دهند؛ بیمارانی که بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر می‌توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند بر اثر این بیماری جان می‌بازند.

وی افزود: متاسفانه این حساس‌سازی درباره تعویض دریچه آئورت در خوزستان ایجاد نشده و بیماران قلبی به این دلیل می‌میرند و طول عمر آن‌ها کاهش می‌یابد، در حالی که تعویض دریچه، شانس دوباره‌ای برای زندگی به این بیماران می‌دهد و این امکان در استان خوزستان هم فراهم است. این عمل در خوزستان بومی شده است و ماهانه در بیمارستان گلستان اهواز انجام می‌شود.

حی‌بر گفت: میزان شیوع بیماری‌های قلبی در کشور حدود ۱۵ درصد است اما در خوزستان این آمار بالاتر است. شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان بیماری قلبی عروقی است و بالاتر از سرطان‌ها و عفونت‌ها و تصادف‌ها قرار دارد. در ایران هم شایع‌ترین علت مرگ و میر همین بیماری‌ها است و به تبع آن در خوزستان نیز این گونه است و متاسفانه در خوزستان اندکی هم بیشتر از آمار کشوری است زیرا رژیم غذایی، کم‌تحرکی به دلیل وضعیت آب و هوا و استرس‌ها میزان مرگ و میر بیماران قلبی - عروقی را تشدید کرده است.

وی افزود: این عمل در بیمارستان دولتی انجام می‌شود و هیچ آورده‌ای برای پزشکان ندارد اما متاسفانه بیماران ما در خوزستان بر اثر بی‌اطلاعی از بین می‌روند. هر چند کسانی که توانایی داشته باشند برای درمان به مرکز درمانی دیگر استان‌ها می‌روند اما مگر چه تعداد از بیماران این امکان را دارند؟  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به ویژه در آبادان و خرمشهر موارد تنگی دریچه آئورت بسیار زیاد است و از میان بیمارانی که از سال گذشته تاکنون این عمل را برای آن‌ها انجام داده‌ایم بیش از ۵۰ درصد از آبادان و خرمشهر بوده‌اند بنابراین لازم است آگاه‌سازی لازم در آن منطقه هم بیشتر انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha