• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061911124
  • خبرنگار : 50646

در پی باقی ماندن کوهی از پسماند در سفر اخیر گردشگران به گیلان تاکید شد؛

لزوم در نظر گرفتن جریمه در حوزه پسماند و محیط زیست

لزوم در نظر گرفتن جریمه در حوزه پسماند و محیط زیست

ایسنا/گیلان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به لزوم تدوین الگوی سفر در راستای حفظ محیط زیست گفت: جرایم رانندگی باعث شد تا ملاحظات توسط گردشگران رعایت شود اما در حوزه پسماند و محیط‌ زیست این جرایم وجود ندارد و می‌طلبد که جریمه در این چارچوب وجود داشته باشد.

شهرام توانا امروز در گفت‌وگو با ایسنا درباره ورود گردشگران و پیامدهای آن در حوزه پسماند، اظهار کرد: در تمام تعطیلات، گیلان پذیرای مسافران است و در این پنج روز گذشته نیز شاهد ورود حجم بالای مسافر به استان بودیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: در این ایام نزدیک به پنج میلیون جمعیت وارد استان شد که با این احتساب جمعیت استان گیلان در چند روز اخیر در حقیقت به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه زیرساخت‌ها و تمام شرایط برای جمعیت استان تهیه و تدوین شده است، گفت: اگرچه برای حوزه‌های گردشگری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده اما این تعداد مسافر و گردشگر نیاز به تدبیر بیشتر و مناسب‌تر دارد.

توانا با اشاره به ثبت ورود ۴۰۰ هزار خودرو در ورودی استان گیلان، تصریح کرد: تقریبا نزدیک به هفت میلیون اقامت در گیلان به ثبت رسید و ۱۱۲ درصد اشغال تخت در هتل‌ها داشتیم و این آمار کوچکی نیست.

وی افزود: طبیعتا استان گیلان، استانی گردشگرپذیر است و معمولا شهرها و اخیرا در روستاها بوم‌گردی‌ها و یا سایر موارد پذیرای مسافران هستند، نیروی انتظامی در کنار پلیس‌راه فعالیت‌هایی برای روان سازی ترافیک انجام می‌دهد؛ با توجه به انجام همه این فعالیت‌ها برای استان یک ظرفیت تاب‌آوری قابل قبول است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به تامین مایحتاج و درایت اندیشیده شده در زمینه سوخت در استان، خاطرنشان کرد: حضور گردشگران با همه برکتی که به همراه دارد در استان تبعاتی را نیز به دنبال دارد که یکی از آنها در حوزه محیط زیستی و زیست محیطی است که این دو مقوله با هم متفاوت بوده و اثرات جداگانه‌ای را به دنبال دارد که هر دو بر محیط‌ زیست است.  

توانا با بیان اینکه زباله شهر بندر انزلی به طور معمول ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن است اما در این ایام به حدود ۲۰۰ تن رسید، گفت: در شهرهای دیگر نیز حجم ۷۰ تا ۸۰ درصدی افزایش زباله را شاهد هستیم؛ وقتی به تنهایی سرانه تولید زباله در بدترین حالت یک کیلو است، اکنون با این حجم مسافر این سرانه به دو برابر رسیده به تبع جمع آوری، امحا، کمپوست، دفن و تلنبار شدن این زباله‌ها برای استان مسئله است و بی‌شک برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار زباله در استان در پایان این هفته از دو هزار تن به بیش از سه هزار تن می‌رسد، خاطرنشان کرد: البته هنوز آمار دقیق در دست بررسی است و بی‌شک این آمار با این حجم مسافر به نزدیک چهار هزار تن در روز هم می‌رسد که آمار بسیار بزرگی است که باید حتما برای آن تدبیری اندیشیده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان تاکید کرد: در کنار این باید از الگوهای متفاوتی تبعیت کنیم و با توجه به شرایط و شناختی که از استان و حوزه پسماند وجود دارد پیشنهاد می‌شود در مورد پذیرش و افزایش حجم زباله در این ایام در حوزه‌های آموزشی، جمع آوری به موقع، فعالیت‌ها در مرحله دفن و کارخانجات که خود هرکدام پروسه‌ای دارند باید تدابیری اتفاق بیافتد.

توانا با بیان اینکه در حوزه منطقه‌ای و کشوری نیز باید تدابیری اندیشیده شود، گفت: بپذیریم که استان‌های ساحلی و خصوصا استان‌های شمالی و در استان‌های شمالی خصوصا گیلان، زیرساخت‌های لازم برای پذیرش این میزان مسافر وجود ندارد، اگر سالی یک یا دو بار بود، شدنی است اما می‌بینم در ۱۲ ماه سال در تمام پایان هفته‌ها با این افزایش دسترسی‌ها که در حوزه راه اتفاق افتاده و قطار به مولفه‌های سفر اضافه شده، ورودی‌ها و خروجی‌ها، کمربندی‌ها و افزایش هتل‌ها گردشگران حضور دارند اما بی‌شک زیرساخت‌های محیط زیستی این پذیرش را ندارد و استان واقعا نمی‌تواند به حل این مسئله بپردازد و می‌طلبد در حوزه زیرساخت‌ها و آموزش در کشور در زمینه پسماند تصمیمی اتخاذ شود.

وی افزود: در دنیا از یک الگوی چهار مرحله‌ای سفر بهره می‌گیرند که شامل ایجاد سفر، توزیع سفر، تفکیک سفر و تخصیص سفر است یعنی از لحظه‌ای که یک نفر تصمیم به سفر می‌گیرد، دولت و مجموعه‌ها برنامه‌ریزی‌ها و هدایت‌های لازم را در طول سفر انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: این طلب می‌کند در منطقه، استان و کشور یک فرآیند آموزشی اتفاق بیفتد، ستاد تصمیمات سفر توسط وزارت گردشگری برگزار می‌شود اما متاسفانه در دستورالعمل آن یک کلمه تحت عنوان پسماند وجود ندارد و این نشان دهنده این است که نقص در این مورد وجود دارد.

توانا افزود: همین مسافران، مسافرانی هستند که کمربند ایمنی، کنترل سرعت و غیره را رعایت می‌کنند، برای تحقق آن یکسری موارد آموزشی و در کنارش یکسری موارد بازدارنده مثل جرایم رانندگی باعث شد تا موارد توسط مردم و گردشگران رعایت شود اما در حوزه پسماند و محیط‌ زیست این جرایم وجود ندارد و می‌طلبد که یکسری موارد در این چارچوب وجود داشته باشد.

وی افزود: این فرآیند مدیریت سفر را باید از بعد اقتصادی به عنوان فرصت و بعدهای محیط‌زیستی و اجتماعی یک فرآیند قابل تغییر در رفتار ببینم و این فرآیند قابل تغییر در رفتار هم از سمت تولیدکننده و هم از طرف پذیرنده این فرآیند اتفاق می‌افتد، ما باید در این مسیر گام‌های موثر برداریم از خود وزارت گردشگری تا مجموعه‌های مختلف باید فرآیند سفر را مدیریت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: این فرآیند سفر و مدیریت آن تبعاتی را به دنبال دارد، این فرآیندها باید در مسیرهای خودش پیش‌بینی شود که باعث این همه سیمای زشت بصری از ریختن زباله در کوه، دشت و افزایش زباله‌ها، حجم کاری زیاد برای پاکبان‌ها و به تبع شهرداران و بخشداران و از طرف دیگر جلسات متعددی در حوزه‌های مختلف توسط فرمانداران برای ارائه‌ خدمات را به دنبال دارد و این می‌طلبد که یک مسیر مشخصی از فرآیند بالا به پایین محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha