• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403061811037
  • خبرنگار : 71956

تغییر مکرر ضوابط؛ علت عملکرد ضعیف در انتشار اوراق گام

تغییر مکرر ضوابط؛ علت عملکرد ضعیف در انتشار اوراق گام

مدیر اداره تامین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی گفت: به علت تغییر مکرر ضوابط و مقررات و اصلاحات سامانه‌ای، عملکرد انتشار اوراق گام رضایت بخش نیست.

به گزارش ایسنا، اسماعیل محمد جانی مدیر اداره تامین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی، در گفت‌وگوی تلویزیونی میز اقتصاد با موضوع تامین مالی زنجیره تولید به ابزارهای مختلف پیش بینی شده از سوی بانک مرکزی با هدف تامین مالی تولید اشاره کرد و گفت: مجموعا یک هزار و ۱۵۰ همت ابزارهای زیر خطی برای تامین مالی تولید پیش بینی شده که ۸۰۰ همت آن قطسی و ۳۵۰ همت آن اوراق گام، برات و فکتورینگ است.

وی ادامه داد: درباره اعتبار اسنادی، از هدفگذاری پیش بینی شده جلوتر هستیم، با این حال در خصوص اوراق گام، به خاطر تغییر مکرر روابط و مقررات و بحث اصلاحات سامانه‌ای و برخی مسائل از جمله اصلاح دستورالعمل که باید در بازار سرمایه اتفاق می‌افتاد و هنوز به تصویب نهایی نرسیده، عملکرد رضایت بخش نیست و ارقام موجود در حدود دو همت برآورد شده است.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی اظهار کرد: ضوابط و دستورالعمل اوراق گام اوایل اردیبهشت ماه به شبکه بانکی ابلاغ شد، یک سری زیرساخت‌های سامانه‌ای آن باید اصلاح می‌شد، در واقع تهیه محتوای آموزش برای شبکه بانکی بر اساس آخرین وظایف دسترالعمل‌ها بود. یک سری اصلاحات تعاملاتی با بورس باید به نتیجه می‌رسید که هنوز آن بخش حل نشده است و منتظر هستیم هیأت مدیره سازمان بورس آن را به تصویب برساند تا فرایند پذیرش اوراق گام را در بازار سرمایه تسهل کند.

محمد جانی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مقرراتی لازم و تاخیر در تامین اوراق گام برای تولیدکنندگان گفت: ما رایزنی‌ها را برای برای اینکه فعالین اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند اوراق گامشان را به بازار سرمایه منتقل کنند انجام دادیم و از آنجایی که برخی از زیرساخت ها فناور محور هست یک مقدار تعاملات بحث‌های فناوری بین دستگاهی زیاد است، یکی از اقدامات مهم، بحث اتصال سامانه گام به بورس کالا بود که این موضوع نهایی شده است و ما از طریق دو بانک عامل به صورت پایلوت این کار را انجام می‌دهیم و به زودی کل شبکه بانکی می‌توانند به این زیرساخت منتقل شود تا تولید کنندگان حوزه‌های مختلف اعم از پتروشیمی، فولاد، مس و سایر صنایع بتوانند با ابزار اوراق گام خریدهای خود را انجام دهند.

وی درپایان خاطر نشان کرد:  امیدوار هستیم، سرعت صدور و عملکرد اوراق گام در ۶ ماهه دوم شتاب بگیرد و عقب ماندگی‌ها را تا حد امکان جبران کند.

گفتنی است: اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد، اوراقی است که از طریق آن‌ پرداخت وجه تضمین شده اما مبلغی پرداخت نمی‌شود. این اوراق با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌ها از سمت بانک منتشر می‌شود و کارگاه‌های تولیدی با کمک آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین و فرآیند ساخت و تولید را انجام می‌دهند. روند استفاده از اوراق گام به این صورت است که بنگاه‌ها، فاکتور هزینه مواد اولیه را از فروشنده دریافت و آن را به بانک تحویل می‌دهند. بانک پس از بررسی و تایید صلاحیت، اوراق را در وجه فروشنده صادر می‌کند. این اوراق که از دسته اوراق بهادار هستند، قابلیت معامله در بازار را دارند و فروشندگان مواد اولیه قادر به فروش این اوراق در بازار و دریافت وجه نقد آن‌ها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha