• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403061810848
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

علامت سؤال جیمز وب در فضا/باران فلز مذاب روی زمین

علامت سؤال جیمز وب در فضا/باران فلز مذاب روی زمین

دنیای علم و فناوری امروز یکشنبه، ۱۸ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

علامت سؤالی که تلسکوپ جیمز وب در فضا کشف کرد

سال گذشته، تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور اتفاقی شکل غیرقابل انکاری از یک «علامت سؤال» را در آسمان مشاهده کرد. این ویژگی عجیب در پایین تصویری از یک جفت ستاره در حال شکل‌گیری در صورت فلکی بادبان در فاصله تقریبا ۱۴۷۰ سال نوری از زمین ثبت شد. این تصویر در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و حدس‌ و گمان‌های بی‌شماری درباره ماهیت آن، از نشانه‌ای از بیگانگان گرفته تا یک نقص در ماتریس در مورد آن مطرح شد. اکنون جیمز وب بهترین نگاه را به این علامت سؤال انداخته و سرانجام سرنخ‌هایی در مورد این معمای کیهانی فاش شده است.

طولانی‌ترین مسیر نمکی ایران در میان ۱۰۰ سایت برتر جهانی/معیارهای گزینش میراث طبیعی برتر در IUGS

عضو شورای عالی و ارزیاب ارشد ژئوپارک های جهانی یونسکو از قرار گرفتن دو سایت ایرانی «غار نمکی نمکدان» قشم و «کلوت‌های بیابان لوت» در بین ۱۰۰ سایت برتر جهان خبر داد و گفت: به اعتقاد بسیاری از زمین‌شناسان جهانی در حوزه‌های تکتونیک و زمین‌ساخت، این گنبدها جزء بی‌نظیرترین و تیپیک‌ترین سایت‌های دنیا به شمار می‌روند.

کشف آنتی‌بادی جدیدی که در برابر همه سویه‌های کرونا مؤثر است

محققان در یک پیشرفت بزرگ، آنتی‌بادی(پادتن) جدیدی را موسوم به SC27 کشف کرده‌اند که می‌تواند همه گونه‌های شناخته شده از ویروس عامل ابتلا به کووید-۱۹ موسوم به SARS-CoV-2 و همچنین کروناویروس‌های مشابه سارس را که حیوانات دیگر را آلوده می‌کنند، خنثی کند.

پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن» به تعویق افتاد

به نظر می‌رسد که فعلا باید برای پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن»(New Glenn) شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) منتظر بمانیم. موشک تا حدی قابل استفاده مجدد نیو گلن قرار بود کاوشگرهای دوقلوی ماموریت «ESCAPADE» ناسا را ​​از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا طی یک پنجره پرتاب هشت‌ روزه که در ۱۳ اکتبر باز می‌شود، به فضا بفرستد، اما این برنامه فعلا لغو شده است.

سهراب‌پور، مشاور رئیس‌بنیاد ملی نخبگان شد

طی حکمی از سوی حسین افشین، سعید سهراب‌پور به سمت «مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و هیئت جذب نخبگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» منصوب شد.

قائم‌مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان معرفی شد

طی حکمی از سوی رئیس بنیاد ملی نخبگان، سعید خدایگان به سمت «قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان» منصوب شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم معرفی شد

رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد. با حکم حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم، محمد نبی شهیکی تاش به سمت معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. 

پهپاد اژدها، فلز مذاب روی زمین می‌ریزد!

از ابتدای ماه سپتامبر، نیروهای مسلح اوکراین از یک افزودنی جدید و بسیار مخرب به زرادخانه خود استفاده کرده‌اند و آن «پهپاد اژدها» است که یک سلاح آتش‌زا بوده و برای آتش زدن تجهیزات نظامی پنهان شده در زیر پوشش گیاهی طراحی شده است. مجموعه‌ای از ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که پهپادها جریان‌هایی از فلز مذاب را بر روی مواضع تحت کنترل روسیه در میان ردیفی از درختان پرتاب می‌کنند. سی‌ان‌ان گزارش داده است که مخلوط ترمیت، متشکل از پودر آلومینیوم و اکسید آهن، در دمای ۴۰۰۰ درجه فارنهایت(۲۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) می‌سوزد و به سرعت درختان و گیاهانی را که پوششی برای سربازان روسی ایجاد کرده‌اند، آتش می‌زند.

صادرات ۴۸۰ میلیون دلاری پارک‌ها در سال گذشته/فروش الکترونیکی ۷۳۱۱ محصول دانش‌بنیان

عملکرد معاونت فناوری وزارت علوم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که مجموع فروش شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۵۲.۳۰۰ میلیارد ریال و میزان صادرات دانش‌بنیان توسط پارک‌های فناوری و مراکز رشد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۸۰ میلیون دلار بوده است.

هیدروژلی که نیاز تزریق داروی دیابت را به یک بار در ماه می‌رساند

پژوهشگران فرانسوی یک سیستم دارورسانی جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند برنامه تزریق مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و داروی کنترل وزن سماگلوتاید را به یک بار در ماه کاهش دهد. دکتر «کلر مگره»(Claire Mégret) عضو شرکت زیست‌فناوری «آدوسیا»(ADOCIA) سازنده هیدروژل و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: داروهای «آگونیست گیرنده پپتید شبه ‌گلوکاگون ۱»(GLP-1) مراقبت از دیابت نوع ۲ را تغییر داده‌اند، اما تزریق هفتگی می‌تواند برای بیماران سنگین باشد. تزریق یک واکسن در ماه می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت یا چاقی کمک کند تا به رژیم دارویی خود پایبند باشند. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را بهبود ببخشد و عوارض جانبی دیابت را کاهش دهد.

رویداد ۲۰۲۴ اپل فردا برگزار می‌شود

در رویداد بزرگ اپل باید منتظر دیدن تلفن‌های همراه هوشمند، ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های جدید باشیم و چیزی تا فرارسیدن این لحظه نمانده است. برای طرفداران اپل، بزرگترین روز فناوری سال در راه است و آن رویداد معرفی آیفون ۱۶ اپل است. این رویداد در روز ۹ سپتامبر در ساعت ۱۳ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹ شهریور ۲۰:۳۰ به وقت ایران) در کوپرتینو(Cupertino)، کالیفرنیا برگزار می‌شود و می‌توانید آن را به صورت زنده در یوتیوب یا وب‌سایت این شرکت تماشا کنید.

فراخوان جایزه روستاآزاد تمدید شد

فرصت فراخوان اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد تا ۳۰ شهریور ماه تمدید شد و سازمان‌های دولتی و خصوصی، مؤسسات فرهنگی، مؤسسات ارتباطات بین‌الملل و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تا این زمان فرصت دارند با مراجعه به وبسایت جایزه روستاآزاد به نشانی https://www.roostaazadprize.org فرم معرفی نامزد را تکمیل‌کنند.

امکان تولید پوشش‌های پودری و رنگ‌های الکترواستاتیک در کشور فراهم شد

یک شرکت دانش‌بنیان ضمن توسعه فناوری پوشش‌های پودری، خدمات تست و آزمون این فرآورده‌ها را با هدف ارتقای کیفیت این محصولات ارائه می‌دهد.

انجام مطالعات تطبیقی قوانین هوش مصنوعی دنیا در دستور کار معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور طی سخنانی از آغاز مطالعات تطبیقی قوانین هوش مصنوعی دنیا در راستای تدوین قوانین کارآمد و شفاف در این حوزه در کشور خبر داد. دکتر حسین افشین در جلسه فوق‌العاده کارگروه هوش مصنوعی که با هدف بررسی حوزه حکمرانی هوش مصنوعی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جلسه، رسیدن به یک منظومه فکری مشخص است، اگر منظومه مشخصی وجود داشته باشد، در آن صورت هر حرکت و اقدامی قابل پیش‌بینی است و به دلیل جنس دانش این حوزه، باید امکان به روز رسانی وجود داشته باشد.

خودروی برقی چینی با یک بار شارژ ۸۹۰ کیلومتر می‌پیماید

در حالی که چین و ایالات متحده برای تسلط بر فضای خودروهای الکتریکی رقابت می‌کنند، شرکت نیو(Nio) به سرعت در حال رسیدن به بازیگران بزرگی مانند تسلا است. در اقدامی شگفت‌انگیز، نیو که یک استارت‌آپ چینی خودروهای برقی است، نقطه عطف جدیدی در عرصه تعویض باتری ایجاد کرده است.

سند هوش مصنوعی کاستی‌هایی دارد اما تا ۳ سال آینده بازنگری نمی‌شود

معاون فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند هوش مصنوعی قابلیت اجرایی شدن تا سه سال آینده را دارد و در حال حاضر لزومی به بازنگری ندارد؛ چرا که این سند طبق فرایند و در بازه زمانی ارائه شده و اوضاع بهتری نسبت به بقیه اسناد دارد، از سوی دیگر واقعا نمی‌شود نظر همه را اعمال کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha