• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061810822
  • خبرنگار : 50416

خانواده بزرگ مبلمان منبت ملایر؛ میزبان ایرانیان

خانواده بزرگ مبلمان منبت ملایر؛ میزبان ایرانیان

ایسنا/همدان پنجمین جشنواره مبلمان منبت از ۱۵ شهریور ماه به مدت یک ماه در ملایر آغاز شده است و امروز افتتاحیه این جشنواره در مجموعه تفریحی توریستی جهان کوچک(مینی ورلد) برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره مبلمان منبت ملایر ساعت ۱۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۸ شهریور با حضور هنرمندانی برگزار خواهد شد.

ملایر از سال ۱۳۹۸ با کسب نشان جهانی مبلمان منبت بر بام صنایع دستی جهان نشست و اکنون مادری است که با در آغوش کشیدن ۹۰۰۰ منبت کار و استاد کار ماهر در ۵۳۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این شهر، ۶۵ درصد مبلمان کشور را تولید می کند.

اشتغال ۱۱ هزار هنرمند منبت کار به‌صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به‌صورت غیر مستقیم در این حرفه سبب شده که هنر صنعت مبلمان منبت ملایر در صف اول هنر این شهرستان در حوزه صنایع دستی بایستد.

دستان پینه بسته منبت‌کاران قدیمی و مقار به دست ملایری و محاسن جوانانی که در کوچه پس‌کوچه‌های شهر و در کنج کارگاه‌های کوچک منبت کاری سفید شده است، خود شاهدی بر سابقه بیش از چهار دهه منبت کاری و دمیدن روحی هنرمندانه بر کالبد بی‌جان چوب در این شهر و دیار است تا با رقص دستان همین هنرمندان، درختانی پر شکوفه متولد شوند و بهار را مهمان خانه های ایرانیان کنند.

خوشبختانه در حال حاضر ۱۲۰۰ خانم بدسرپرست و یا سرپرست خانوار و یا بانوان منبت کار ملایر در این حوزه مشغول به کارند و این هنر صنعت با خانواده ای پرجمعیت و بزرگ، بیش از ۳۰ درصد اشتغال شهرستان را از آن خود کرده است.

شهرک تخصصی مبلمان منبت «حاجی‌آباد» با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی و ۶۵ واحد نمایشگاهی و ایجاد اشتغال برای ۲۶۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم، تنها شهرک تخصصی مبلمان منبت در کشور است که خوشبختانه فاز سوم این شهرک نیز به مساحت هشت هکتار در هفته دولت کلنگ‌زنی شد.

در سال ۹۷ دانشگاه ملایر موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در رشته «صنایع مبلمان» و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در سال ۱۳۹۸ موفق به تاسیس سرای نوآوری مبلمان منبت با هدف حمایت از صنایع نوپای شهرستان شد تا تکه دیگری از پازل شهر جهانی مبلمان منبت توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این شهرستان تکمیل شود؛ در حال حاضر ۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی رشته «صنایع مبلمان» تحصیل می‌کنند.

کلنگ‌زنی مرکز تجارت بین‌المللی مبلمان منبت ملایر در زمینی به وسعت سه هکتار و افتتاح مجتمع تجاری کریم خان زند در زمینی به وسعت ۸۶۰۰ متر مربع بعنوان یکی از مراکز تجاری مبلمان منبت و استقرار نمایشگاه‌های مبلمان در این مجتمع از جمله خبرهای خوش دولت و دستگاه های اجرایی برای هنرمندان این حوزه در چند روز اخیر بود که در ملایر به ثمر نشست تا شهر جهانی مبلمان منبت، لباسی در قامت جهانی به تن کند.

و حالا این شهر جهانی در پنجمین سالگرد جهانی شدنش، میزبان پنجمین جشنواره ملی مبلمان منبت است و سفره‌ای پهن کرده است به‌گستردگی دره سرسبز و جهانی جوزان و باغات پربار انگور و به استقبال مهمانانی از سراسر کشور می‌رود.

از دو هفته قبل از آغاز جشنواره، تیزر جشنواره از تمام شبکه‌های رسانه ملی پخش شده و اکنون نیز در حال پخش است تا پتانسیل‌های گردشگری و قابلیت هنر -صنعت مبلمان منبت ملایر را معرفی کند.

اهدای وام قرض‌الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد در قالب کالا کارت در سراسر کشور برای خرید مبلمان یکی از اقداماتی است که برای خریداران مبلمان ملایر در نظر گرفته شده است تا هر فردی در هر شهری بتواند برای دریافت این وام به بانک در شهر خود مراجعه و پس از سفر به ملایر مبلمان منبت خود را خریداری کند.

در حال حاضر نیز ملایر آماده اقامت روزانه بین ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مسافر در سطح شهرستان در فضاهای اقامتی از جمله تاسیسات اقامتی، هتل‌ها، متل‌ها، مهمانپذیرها، خانه مسافر و بوم‌گردی‌ها تحت پوشش میراث فرهنگی است تا با ظرفیت ۱۰۰ اتاق و ۴۰۰ تخت، به مسافران خدمات ارائه کنند.

همچنین بخش دولتی از جمله خوابگاه‌های دانشگاه ملی، استاد سرا و خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، دانشکده پرستاری و خانه معلم برای اسکان مسافران و پارک کوثر، معلم، ولایت و بوستان سیفیه برای مسافرانی که تمایل به اقامت در مراکز باز دارند، پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha