• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061810769
  • خبرنگار : 50663

در گفت‌وگو با دو رتبه‌برتر کنکور مطرح شد

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند

ایسنا/خراسان رضوی پس از اینکه سال گذشته حضور تنها یک نفر از خراسان رضوی در جمع رتبه‌برترهای کنکور باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد افت کیفیت آموزش در استان شده بود، امسال حضور ۷ نفر در بین رتبه‌های ۱ تا ۱۰ کنکور، پرچم خراسان رضوی را در این آوردگاه بالا برد.

در رشته تجربی رتبه ۳ از مشهد، رتبه ۹ از سبزوار و رتبه ۵ از نیشابور، در رشته ریاضی رتبه ۹ از مشهد، در رشته زبان رتبه ۵ از مشهد، در رشته انسانی رتبه ۲ از مشهد و در رشته هنر رتبه ۱ از مشهد نتیجه قابل قبولی برای خراسان رضوی محسوب می‌شود.

ایسنا از دو رتبه‌برتر کنکور امسال، ساغر اسفهبدی رتبه ۲ انسانی و سجاد لطفی رتبه ۳ تجربی، دعوت کرد تا با حضور در دفتر تحریریه و گفت‌وگو با خبرنگاران، از چالش‌های مسیری که پشت سر گذاشته‌اند، صحبت کنند.  

وضع مالی الزاماً در موفقیت افراد تاثیرگذار نیست

اسفهبدی با بیان اینکه برای ادامه مسیر خود، رشته روانشناسی دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌ است، در خصوص تاثیر عواملی از جمله تحصیل در مدرسه خوب و برخورداری از وضع مالی مناسب در کسب رتبه تک‌رقمی کنکور، اظهار کرد: من در مدرسه نمونه‌ دولتی ام‌البنین مصلی‌نژاد تحصیل کردم و وجود معلمان خوب بیشترین تاثیر را در موفقیت بنده داشت. اعتقاد دارم که آسودگی خاطر از وضعیت مالی نیز تاثیر مثبتی دارد، اما در مدرسه ما طوری نبود که وضع مالی همه دانش‌آموزان خوب باشد و به طور کلی هم فکر نمی‌کنم که همه افراد موفق وضعیت مالی مناسبی دارند.

وی با اشاره به تغییر رشته خود در سال یازدهم افزود: ابتدا سال دهم در رشته تجربی مشغول به تحصیل بودم و سپس به علت علاقه‌ای که به رشته انسانی داشتم، تغییر رشته دادم. این موضوع کار را برای من خیلی سخت کرد، زیرا باید خود را به دروس انسانی می‌رساندم و مطاله مضاعف می‌کردم، اما از نیم‌سال دوم یازدهم فهمیدم که حداقل می‌توانم رتبه دورقمی کنکور انسانی را کسب کنم.

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند
ساغر اسفهبدی رتبه ۲ کنکور انسانی

رتبه دو کنکور امسال رشته انسانی در رابطه با علت تغییر رشته خود بیان کرد: علاقه من رشته انسانی بود اما بخاطر جوی که حاکم است و برخی می‌گویند دانش‌آموزان زرنگ در رشته تجربی تحصیل می‌کنند، این رشته را انتخاب کردم اما پس از یک سال تغییر رشته دادم که بهترین تصمیم را گرفتم. مطالعه آزاد در حوزه علوم انسانی در خانواده ما خیلی رایج بود و از کودکی به این علوم علاقمند شدم. من برعکس خیلی از افراد از ابتدا سطح مطالعه بالا داشتم از سال یازدهم تست‌زنی را شروع کردم.

لطفی نیز که دانش‌آموز مدرسه هاشمی‌نژاد ۱ بوده است، با بیان اینکه تحصیل در مدرسه سمپاد تاثیر بسیار زیادی در موفقیت او در کنکور داشته، عنوان کرد: فضای مدرسه و جو دانش‌آموزان مدرسه سمپاد، نقش صددرصدی در موفقیت من داشت و شاید اگر در این مدرسه تحصیل نمی‌کردم، به این موفقیت نمی‌رسیدم. در مدرسه ما دانش‌آموزان با سطوح مختلف وضعیت مالی داشتند. نبود دغدغه و فشار مالی درروند تحصیل دانش‌آموز تاثیر مثبت دارد، اما الزاما افرادی که سطح مالی خوبی دارند، موفق نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه پدرم پزشک متخصص و مادرم کارشناس مددکاری است، اضافه کرد: باتوجه به شغل پدرم تقریباً جو رشته تجربی و مباحث پزشکی در خانواده ما حاکم بود و وقتی شرایط مطلوب اقتصادی و اجتماعی پدرم را می‌دیدم، تصمیم گرفتم این مسیر را ادامه دهم و احتمالا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب من خواهد بود.

رتبه ۳ کنکور امسال رشته تجربی با بیان اینکه سال آخر روزانه حدودا بالای ۱۰ تا ۱۱ ساعت مطالعه داشتم، گفت: از سال نهم که برنامه‌ریزی کردم در مجموعه تیزهوشان تحصیل کنم، تصمیمم را برای کسب رتبه برتر کنکور گرفتم. اگرچه سال دهم و یازدهم نیز در فضای کنکور قرار داشتم، اما به طور کلی از سال دوازدهم مطالعه جدی خود را شروع کردم. در ابتدای شروع، تخمین رتبه من در آزمون‌های آزمایشی سه‌رقمی بود، اما در انتهای مسیر رتبه تک‌رقمی را کسب کردم.

اسفهبدی نیز با اشاره به ساعت مطالعه روزانه خود، عنوان کرد: روزهای تعطیل ۱۲ الی ۱۳ و روزهایی که مدرسه می‌رفتم، ۵ الی ۶ ساعت مطالعه داشتم. مطالعه قبل و بعد عید من تفاوت چندانی نداشت. از نیم سال دوم یازدهم، شرکت در آزمون‌ها را شروع کردم و بودجه‌بندی آزمون خیلی کمک‌کننده بود تا بتوانم درس‌هایم را مطالعه کنم. در سال دوازدهم آزمون، رتبه و تراز من را وارد جو رقابتی می‌کرد.

رابطه من با معلمانم فراتر از کلاس و تدریس بود

وی در رابطه با کلاس‌های کنکوری خارج از مدرسه بیان کرد: از نظر من انسانی رشته‌ای خودخوان است و نیاز به کلاس کنکور ندارد. کلاس کنکور برای دروسی نظیر ریاضی نیز که نیاز به مهارت تست‌زنی دارد، عمدتا برای سطح متوسط رو به پایین مناسب است و از نظر من کسی که در سطح بالایی است، نیاز به کلاس ندارد و من در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم.

رتبه ۲  کنکور امسال رشته انسانی با اشاره به وجود معلمان حاذق در مدرسه خود، اظهار کرد: معلمان خوب تاثیر زیادی در موفقیت افراد دارند. رابطه من و معلمانم خیلی فراتر از تدریس بود و لذت می‌بردم از اینکه در کلاس درس‌شان حضور داشته باشم و بیشتر درس اخلاق از آنان یاد می‌گرفتم و خیلی حس خوبی داشتم. فضای کلاس و مدرسه ما زیاد رقابتی نبود و بچه‌ها از هم حمایت می‌کردند و خیلی فضای تشویقی وجود داشت و من سعی می‌کردم از طریق آزمون‌های آزمایشی خودم را وارد فضای رقابتی کنم.

لطفی نیز در رابطه با تاثیر کلاس‌ها و آزمون‌های آزمایشی در روند موفقیت در کنکور اظهار کرد: در سال دوازدهم ۶۰ الی ۷۰ درصد برنامه‌ریزی مطالعه دروس را بر اساس بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی انجام می‌دادم. کلاس کنکور خاصی هم نمی‌رفتم و عمدتا فقط کلاس‌های مدرسه را شرکت می‌کردم، زیرا اساسا سطح معلمین مدرسه ما به قدری بالا بود که نیاز به شرکت در کلاس خاصی نداشتم.  

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند
سجاد لطفی رتبه ۳ کنکور تجربی

کسب رتبه خوب نیازمند امکانات و هوش بالا نیست

اسفهبدی در رابطه با نقش خانواده در پیشرفت خود، گفت: مادرم معلم است و پدرم شرکت ساختمانی دارد و مهم‌ترین نقش را در موفقیتم، پدر و مادرم داشتند که از من حمایت کردند و جو آرام خانواده خیلی در موفقیت من تاثیرگذار بود. نمرات من برای پدر و مادرم مهم نبود و از این جهت من را آزاد می‌گذاشتند که دانش‌آموز درس‌خوانی باشم یا نه و همین امر خیلی بهم کمک کرد تا همان‌طور که دلم می‌خواهد زندگی کنم و هیچ وقت فشاری از سمت خانواده تحمل نکردم.

وی با بیان اینکه کسب رتبه خوب نیازمند امکانات و هوش بالایی نیست، افزود: هر که تلاش کند و برنامه‌ریزی درست و منطقی داشته باشد، می‌تواند رتبه خوبی کسب کند. من تصمیم قطعی برای مهاجرت ندارم، اما در پس ذهن خودم این موضوع را دارم به همین جهت رشته روانشناسی را انتخاب کردم، چون نسبت به رشته‌ای مانند حقوق، امکان مهاجرت در این رشته فراهم‌تر است. در حقیقت علاوه بر علاقه‌مندی، دیگر هدفم از انتخاب رشته روانشناسی این بود که اگر مورد حمایت کافی قرار نگرفتم، حداقل فضایی برای مهاجرت داشته باشم.

رتبه ۲ کنکور انسانی با اشاره به اهمیت مطالعه اضافه کرد: در کنار ساعت و میزان مطالعه، کیفیت مطالعه و یادگیری عمیق خیلی مهم است. این موضوع ربطی به هوش و سرعت گیرایی افراد ندارد. در حوزه علوم انسانی مهم است هنگامی که مطلبی را مطالعه می‌کنید، سوالات کلیدی برای خود طرح کنید. به نظرم داشتن مطالعه آزاد در حوزه علوم انسانی، بسیار در افزایش عمق یادگیری دروس انسانی تاثیرگذار است. همان طور که گفتم، از کودکی فضای مطالعات علوم انسانی در خانه ما حاکم بود و همین باعث شد من با اطلاعات زمینه‌ای در این حوزه‌ها، بتوانم با دید انتقادی مطالب درسی را مطالعه کنم که منجر به افزایش کیفیت مطالعاتم شد. خصوصا که الان سوالات کنکور و نهایی مفهومی است و حفظ کردن خط کتاب باعث نتیجه گرفتن نمی‌شود.

خانواده؛ مهم‌ترین عامل موفقیت

لطفی با اشاره به نقش کلیدی خانواده در موفقیت خود  گفت: خانواده مهم‌ترین نقش را برای پیشرفت افراد ایفا می‌کند. عدم وجود مشکل اقتصادی در خانواده و اینکه نگران مسائل مالی برای تهیه نیازهای آموزشی خود نبودم، اطمینان خاطر به من می‌داد. از لحاظ روانی نیز اعتمادی متقابل بین من و خانواده وجود داشت و کنکور به خودم واگذار کرده بودند و هیچ فشاری از سمت خانواده برای من ایجاد نشد که همین موضوع بسیار مهم و اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی درست و تلاش از جمله مهمترین عوامل موفقیت است، ادامه داد: اگرچه از همان سال دهم برای کسب رتبه خوب در کنکور تلاش می‌کردم، اما سال دوازدهم رویه‌ای دیگر برای درس خواندن طی کردم و بیشتر به کیفیت مطالعه و تست‌زنی توجه می‌کردم. ما یک مرحله آموزش و بعد سنجش داریم که هر دو مهم است. اگر عزمی جدی برای موفقیت در کنکور داریم، وقتی مطالعه می‌کنیم باید بدانیم که مسیر زندگی ما با این مطالعه تعیین می‌شود و با دید جدی‌تری به آن توجه کنیم.

رتبه ۳ کنکور امسال رشته تجربی اضافه کرد: تمرکز بر روی مطلب درسی بسیار مهم است و باید از مواردی که باعث ایجاد حواس‌پرتی می‌شود، اجتناب کرد. مطلب را به صورت عمیق مطالعه و اگر سوالی پیش می‌آید سریع بررسی کنیم. من هر ماه زیست‌شناسی را با روش خاصی می‌خواندم، یک‌بار جدول‌بندی و بار دیگر خلاصه‌نویسی می‌کردم. هر فردی باید روش خاصی که برای خودش جواب می‌دهد را پیدا کند تا سطح یادگیری خود را افزایش دهد.

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اسفهبدی با بیان اینکه هدف اصلی من کنکور اردیبهشت بود و بعد از آن تست‌زنی را کنار گذاشتم و روی امتحانات نهایی متمرکز شدم، عنوان کرد: چون کنکور مرحله اول خوب بود، برای مرحله دوم تلاش خاصی نکردم. همچنین تاثیر قطعی معدل سال دوازدهم برای من خیلی کمک‌کننده بود.

تاثیر قطعی معدل ۳ سال؛ قانونی استرس‌زا برای دانش‌آموزان

وی با انتقاد از تاثیر قطعی معدل ۳ سال پایانی در کنکور، بیان کرد:  تاثیر قطعی معدل در ۳ سال باعث استرس می‌شود. تاثیر قطعی اگر فقط یک سال آخر باشد، خیلی کمک‌کننده است، اما به نظرم برای دانش‌آموز پایه دهم خیلی زود است که وارد استرس و تنش امتحان نهایی شود.

لطفی نیز با بیان اینکه من در هر دو نوبت کنکور شرکت کردم، گفت: نتیجه کنکور اردیبهشت‌ماه با توقع من فاصله داشت و بعد از آن، ضمن اینکه بر موفقیت در امتحانات نهایی متمرکز شدم، مطالعه کنکوری را هم ادامه دادم و بهترین ترازم را در کنکور تیرماه کسب کردم.

وی با اشاره به قانون تاثیر قطعی معدل سه سال در کنکور بیان کرد: این قانون از این لحاظ که باعث می‌شود تعیین سرنوشت دانش‌آموز محدود به ۴ ساعت کنکور نشود، خوب است اما بهتر است فقط معدل سال آخر تاثیرگذار باشد، زیرا تاثیر قطعی هر سه سال باعث می‌شود دانش‌آموزان از سال دهم استرس کنکور داشته باشند. عده‌ای در توجیه این قانون بحث عدالت آموزشی را مطرح می‌کنند، در حالیکه به نظر من این توجیه درست نیست، زیرا همان کلاس‌ها و کتاب‌هایی که برای کنکور وجود دارد، برای امتحان نهایی نیز هست.

داشتن برنامه استراحت در سال کنکور ضروری است

رتبه ۳ کنکور امسال رشته تجربی با اشاره به خستگی‌های سال کنکور عنوان کرد: خستگی و ناامیدی برای هر فرد کنکوری پیش میاد و دفعات زیادی برای من این ناامیدی و خستگی به‌وجود آمد، حتی روزهایی بود که اصلا در آن درسی مطالعه نکردم. لذا اینکه در سال کنکور برخی از روزها را به استراحت اختصاص ندهیم، نه‌تنها بد نیست، که مفید و ضروری هم هست.

اسفهبدی نیز در رابطه با اهمیت استراحت در سال کنکور، اظهار کرد: استراحت در سال کنکور بسیار مهم است. گاهی پیش می‌آمد که ناامید شوم و حتی نصف روز استراحت کردن، باعث می‌شد انرژی دوباره بدست بیاورم. تفریح و استراحت خیلی مهم است، اگر می‌خواهید درس خواندن‌تان با کیفیت باشد، حتما باید باانرژی باشید. البته که باید با برنامه‌ریزی مناسب این تفریح صورت گیرد، من در سال دوازدهم تفریحات خود را محدودتر کردم.

رتبه ۲ کنکور انسانی با اشاره به درصد دروس خود در کنکور بیان کرد: جامعه‌شناسی ۹۳ درصد، تاریخ جغرافیا ۹۳ درصد و روانشناسی را ۱۰۰ درصد زدم. فلسفه پایین‌ترین درصد من بود که ۵۵ درصد زدم، همچنین ریاضی و آمار را ۶۳ درصد زدم. من قرار نیست به رتبه‌ای که سازمان سنجش به من می‌دهد، افتخار کنم. درست است که من چندتا تست بهتر زدم ولی این تعیین‌کننده برتری من نسبت به دیگران نیست، از نظر من داشتن روابط اجتماعی و فن بیان و هنرمند بودن خیلی مهمتر است. من خودم را نخبه نمی‌دانم بلکه بیشتر اعتقاد دارم که پرتلاش هستم.

وی با اشاره به اهمیت علاقه در انتخاب رشته، اضافه کرد: مهم‌ترین فاکتور انتخاب رشته علاقه است و کسی که علاقه و استعداد داشته باشد، می‌تواند نتیجه مطلوبی گیرد. روانشناسی رشته پرطرفداری است ولی هرکسی نتیجه نمی‌گیرد و مهم است که فرد علاقه داشته باشد و دانشگاه خوب هم خیلی موثر است. 

لطفی نیز با اشاره به بیشترین و کمترین درصد خود در کنکور، گفت: فیزیک را ۱۰۰درصد زدم و زمین‌شناسی را ۳۷ درصد که کمترین درصدم همین درس بود. همچنین زیست‌شناسی را ۸۸ درصد زدم. بنده به درس ریاضی علاقه داشتم و آن را در کنکور ۸۷ درصد زدم. برای درس خواندن باید انگیزه باشد تا بازه مطالعاتی مناسبی داشته باشم و انگیزه را افراد به طرق مختلف مختلف کسب می‌کنند.

از سمت خانواده آزاد بودم که درس‌خوان باشم یا نه/ هر فردی باید روش خاص خود برای مطالعه را پیدا کند

لطفی با انتقاد از نظام آموزشی گفت: فضای مدرسه از حالت مشارکت‌محور خارج شده که این یک آسیب برای مدارس است. همچنین از لحاظ کتب درسی نیز مثلا زیست‌شناسی بیشتر تبدیل به کتاب هوش شده است و حتی اساتید این درس نیز گاها از یک متن واحد، برداشت‌های متفاوتی می‌کنند. همین مشکل در کنکور هم وجود دارد و گاهی دیده می‌شود که یک استاد زیست‌شناسی به یک تست کنکور یک پاسخ می‌دهد و استادی دیگر پاسخی متفاوت.

اسفهبدی نیز با انتقاد از نظام آموزشی، بیان کرد: کتاب وزارتی مخصوصا در حوزه علوم انسانی ایراداتی دارند. همچنین ساختار مدرسه باید تحقیق‌محور و پژوهش‌محور باشد، اما الان در ایران بیشتر مبتنی بر محفوظات است.

در انتهای پدر خانم اسفهبدی که در این گفت‌وگو حضور داشت نیز بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت در جوانان مادرانشان هست و جو بسیار دوستانه باید در خانه برقرار باشد. یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت دختر من نیز آرامش‌بخشی مادرش در منزل بود. دختر من در تمام زمینه‌ها از نظر من رتبه برتر دارد. رتبه برتر کنکور جزو آخرین مواردی است که من به خاطرش به دخترم افتخار می‌کنم و مهمتر از هر چیزی برای من، نمره بالای اخلاق اوست.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha