• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403061810711
  • خبرنگار : 50981

یکسال پس از ایجاد کمپ ماده ۱۶ در یزد/تلاش برای تطهیر شهر از پلشتی‌های اعتیاد

یکسال پس از ایجاد کمپ ماده ۱۶ در یزد/تلاش برای تطهیر شهر از پلشتی‌های اعتیاد

ایسنا/یزد حدود یک سال از راه اندازی مرکز دولتی نگهداری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد موسوم به کمپ ماده ۱۶ در یزد می‎گذرد ولی بررسی‎ها نشان می‎دهد که تطهیر شهر از پلشتی‌های اعتیاد و معتادان متجاهر نیازمند گره خوردن همه ظرفیت‌ها و برنامه منسجم‌تری است.

اعتیاد بلایی خانمان‌سوز است که هر چند همگان از این معضل اجتماعی به عنوان یک بیماری یاد می‌کنند ولی نتایج و اثرات سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی مهمی در سطح جامعه به همراه دارد.

یکی از چهره‌های زشت اعتیاد در قالب معتادان متجاهر در جامعه نمود پیدا می‌کند؛ معتادان متجاهر در واقع همان افراد معتاد بی‌سرپناه و طرد شده از سوی خانواده‌ها هستند که متاسفانه علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، چهره شهر را نیز نازیبا می کنند.

این افراد برای تامین مواد مخدر مصرفی خود دست به هر کاری می‌زنند به طوری که بنا بر آمارها بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که امروزه جامعه با آنها درگیر است از جمله سرقت‌های خرد توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد.

معتادان متجاهر از این حیث که بی پرده و به صورت آشکار در گوشه و کنار شهر به استمعال دخانیات می‌پردازند، عملاً ترویج این نوع رفتار را در بین شهروندان نیز به همراه دارند و در واقع علاوه بر از بین بردن امنیت روانی و جانی و حتی سلامتی خانواده‎ها، در برخی محلات موجب کوچ اجباری برخی خانواده‌ها از بیم معتاد شدن نوجوانان و جوانانشان نیز می‎شوند.

در همین راستا طی سالیان اخیر یکی از دغدغه‌ها و مطالبه‌های مردمی در حوزه امنیت اجتماعی، جمع‌آوری معتادان و پاکسازی اماکن عمومی و تفرجگاه ها از وجود این دسته از افراد بوده است.

هر چند همواره این مهم در دستور کار عوامل زحمتکش نیروی انتظامی استان بوده ولی تا سال گذشته یکی از مشکلات موجود در این باره نبود مرکزی دولتی برای نگهداری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد این افراد موسوم به کمپ‌های ماده ۱۶ در استان یزد بود.

استان یزد تا شهریورماه پارسال تنها دارای ۱۷ کمپ فعال به صورت خصوصی بود؛ مراکزی که بسیاری از خانواده‌ها توان مالی برای استفاده از آنها را نداشتند و می‌بایست رنج و خفت اعتیاد نزدیکان خود را بر دوش می‎کشیدند.

به منظور تکمیل زنجیره جمع‌آوری معتادان تا بهبود، توانمندسازی و اشتغال‌زایی و در نهایت پس از ترخیص، کمک به بازاجتماعی شدن آنها یعنی بازگرداندن این افراد به چرخه فعالیت‌های اجتماعی، با پیگیری مسئولان استان به ویژه «مهران فاطمی» استاندار یزد و پیمودن فرآیند سخت اخذ مجوز ایجاد این مرکز و اقداماتی که برای تجهیز آن صورت گرفت، بالاخره در شهریورماه سال گذشته شاهد بهره برداری از این مرکز بودیم.

«مینا فرهی‌فرد» کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت‌وگو با ایسنا می‎گوید: در کمپ‌های ترک اعتیاد بیشتر موضوعات درمان، بازتوانی و توانمندسازی افراد دارای آسیب با رویکرد روان‌درمانی و درمان بدون مصرف دارو پیگیری می‌شود.

به گفته وی، ماهیت مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نیز برای آن دسته از معتادین متجاهری است که داوطلب ترک و حضور در مراکز نبوده و معرف نیز نداشته باشند و درخیابان رها شده هستند.

فرهی‌فرد که از ارائه عملکرد کمپ مذکور و آمار ارجاع شدگان به این مرکز طی یک سال گذشته اجتناب می‌کند، می‎گوید: این کمپ تنها مختص آقایان است و طبق دستور قاضی، فرد مبتلا به اعتیاد وارد مرکز می‌شود تا به صورت رایگان توسط تیم غربالگری حاضر در مرکز تحت درمان قرار بگیرد.

وی اظهار می‌کند: تیم غربالگری در کمپ ماده ۱۶ بر اساس نوع مصرف، مدت مصرف و خسارات جسمی و روانی وارد شده به فرد، نسبت به نحوه درمان تصمیم‌گیری می‌کند.

این کارشناس شورای مبارزه با مواد مخدر به تفاوت فعالیت‌ در کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ نیز اشاره و بیان می‎کند: افراد معتاد با تمایل خود به مراکز ماده ۱۵ مراجعه می‌کند و سم‌زدایی در این مرازم طی ۲۱ روز تا یک ماه بدون دارو اتفاق می افتد.

وی به نقش بسیار مهم خانواده‌ها در ترک اعتیاد افراد تاکید می‎کند و می‎گوید: البته در همین راستا انجمن «نارانان» در حوزه زنان افراد معتاد فعالیت می‌کند و آمادگی‌ها و اطلاعات مورد نیاز همسران افراد معتاد را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان می‎کند: انجمن دیگری نیز با عنوان «انجمن معتادان گمنام» در استان فعالیت دارد که تلاش می‎کند با ارائه آموزش‌های لازم و مباحث روان درمانی، افراد را بعد از ترک اعتیاد از سوق یافتن مجدد به مواد مخدر بازدارد.

فرهی‌فرد در پایان از فعالیت یک مرکز کمپ اعتیاد ویژه بانوان در استان نیز خبر می‌دهد و با بیان این که بانوان معتاد می‌توانند با تمایل خود به این مرکز مراجعه وتحت درمان قرار گیرند، تصریح می‌کند: بانوانی که بعد از درمان از خانواده طرد شده‌اند نیز به صورت رایگان در مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری زنان بهبود یافته به نام مرکز «پناه آرام» پذیرش شده و به لحاظ روان درمانی خدمات دریافت می‎کنند.

هر چند شورای مبارزه با مواد مخدر استان آماری در مورد تاثیر فعالیت کمپ ماده ۱۶ در استان برای جلوگیری از آسیبهای این حوزه ارائه نمی‎کند ولی آمارها بیانگر این است که بحث کنترل آسیب‌های اجتماعی طی چند سال گذشته به سمت و سوی درستی پیش نرفته و شاهد افزایش جمعیت معتادان متجاهر در یزد هستیم.

«علی اکبر عزیزی» معاون سیاسی امنیتی استاندار دقیقاً دو سال پیش در مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تعداد معتادان متجاهر در یزد را کمتر از یک هزار نفر اعلام کرده بود ولی چندی قبل سردار «عباسعلی بهدانی فر» فرمانده نیروی انتظامی استان خبر از دستگیری سه هزار و ۴۹۰ نفر از معتادان متجاهر در استان طی یک سال گذشته و تحویل آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد می‎دهد.

البته فرمانده انتظامی استان از کشف چهار تن و ۱۱۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر طی چهار ماهه ابتدای امسال نیز خبر داده و معتقد است با اقدامات صورت گرفته شاهد امنیتی خوبی پیرامون موضوع مبارزه با مواد مخدر و برخورد با توزیع کنندگان خرد و معتادان در سطح استان هستیم.

با وجود تلاش پلیس در اجرای طرح‌های آرامش و پاکسازی نقاط آلوده شهرها، به نظر آسیب‌ها و زشتی‌های ناشی از اعتیاد همچنان در گوشه و کنار شهر مشهود است؛ البته قطعاً این موضوع به معنای این نیست که دستگاه‌ها در این زمینه به اندازه کافی کار نکرده‌اند بلکه بیانگر این مهم است که هنوز همه ظرفیت‌ها به هم گره نخورده و نیاز به یک برنامه منسجم‌تری برای رفتن به سمت تطهیر شهر از این پلشتی‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha