• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403061810686
  • خبرنگار : 50163

ناکامی موقوفه‌خواران در طارم از ادامه تصرف ملک ده‌ها میلیاردی وقفی

ناکامی موقوفه‌خواران در طارم از ادامه تصرف ملک ده‌ها میلیاردی وقفی

ایسنا/زنجان رئیس اداره حقوقی و ثبتی اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با پیگیری حقوقی اوقاف، ملک ده‌ها میلیاردی موقوفه در طارم از تصرف موقوفه‌خواران خارج شد.

مسعود مرادی امروز (یکشنبه، ۱۸ شهریور ماه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰ درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد، اظهار کرد: رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری در مراجع قضایی است، اما در مواردی ناگزیر از طرح دعوی در محاکم قضایی هستیم. از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح می‌شود که ملزم به ورود و رسیدگی هستیم.

وی ادامه داد: با تشکیل پرونده و پیگیری حقوقی اوقاف استان و شهرستان در این ماه، ملک موقوفه‌ای واقع در شهر چورزق شهرستان طارم که سال‌ها در دست موقوفه‌خواران بود، از تصرف آنها خارج و از فروش غیرقانونی موقوفات جلوگیری شد.

او با بیان اینکه این افراد با تصرف عدوانی ملک موقوفه و استفاده از وکلای مجرب و پرداخت اجاره بسیار ناچیز، درصدد ادامه تصرف و دریافت سند مالکیت و قطعه‌بندی و فروش این زمین مرغوب بودند و مانع از ورود اوقاف و اجرای هرگونه طرح عمران و آبادانی و در نهایت، مانع اجرای نیات خیر واقف خیراندیش این زمین شده بودند، گفت: پس از تشکیل و پیگیری پرونده حقوقی از طرف اداره اجرایی طارم و تلاش همکاران حقوقی، تلاش‌های بسیاری در چند مرحله برای رفع این تصرفات انجام شد که این اقدامات امسال نتیجه داد و با حکم قطعی قضایی رأی به نفع موقوفه صادر شد.

مرادی بیان کرد: این ملک با مساحت بیش از ۳۵۰۰ مترمربعی در محدوده مرکزی شهر چورزق واقع شده است و محل مناسبی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف احیای موقوفه و اجرای نیات خیر واقف این زمین (زنده‌یاد حسین چورزقی) است که بیش از یک قرن از وقف شدن آن می‌گذرد.

وی ادامه داد: ثبت و حفظ موقوفات و جلوگیری از تضییع حق و حقوق، ارتقای وضعیت آنها و اجرای نیات واقفان سه وظیفه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است که بخش حقوقی اوقاف سازمان، استان و اداره‌های اجرایی، نقش اصلی را در بخش ثبت و حفظ حقوق موقوفات دارند.

او با توضیح اینکه ارتقای وضعیت موقوفات برعهده بخش اداره‌های اجرایی شهرستان‌ها و اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه است، اظهار کرد: بخش اجرای نیات نیز برعهده اداره‌های اجرایی شهرستان‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی استان است.

رئیس اداره حقوقی، ثبتی و اجارات اوقاف استان زنجان بیان کرد: در حال پیگیری بیش از ۴۳۰ پرونده حقوقی با موضوع دفاع و پیگیری حق و حقوق موقوفات امامزادگان و بقاع متبرکه هستیم.

به گزارش ایسنا، استان زنجان نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه دارد که حدود ۱۵۰۰ مورد آن مسجد و مکان مذهبی و حدود ۱۴۰۰ مورد زمین زراعی دیمی، مزرعه و باغ و موارد محدودتری زمین آبی، املاک مسکونی و تجاری است که موارد قابل اجاره در مزایده رسمی به بالاترین پیشنهاد به اجاره واگذار شده و درآمدهای به‌دست آمده صرف اجرای نیات واقفان درج‌شده در وقف‌نامه و هزینه‌های لازم در همان موقوفه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha