• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403061810585
  • خبرنگار : 71498

خودکفایی در تامین کالا و تجهیزات عمده صنعت پتروشیمی تا ۵ سال آینده

خودکفایی در تامین کالا و تجهیزات عمده صنعت پتروشیمی تا ۵ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در زمینه تامین کالا و تجهیزات عمده مورد نیاز صنعت نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی در ۵ سال آینده به خودکفایی می رسیم.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست، با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: جریان واردات کالا و تجهیزات تا ۵ سال آینده در این صنعت معکوس می شود و ایران تبدیل به هاب و مرکز تولید صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی خواهد شد.

او با بیان اینکه در بحث کاتالیست ۱۱۶ سال وابستگی وجود داشت اما ظرف سه سال این دوران را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی با توانمندی‌ها توانستیم دستاوردهای زیادی را بدست آوریم.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است، گفت: صنعت پتروشیمی ایران پیش از انقلاب با ۵ مجتمع پتروشیمی در همه زمینه‌ها، از طراحی گرفته تا تولید، وابسته بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حرکت به‌ سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر از ذخایر هیدروکربوری گفت: خوشبختانه هم‌اکنون صنعت پتروشیمی با شتاب مناسبی به کمک متخصصان داخلی در حال پیشرفت است، به‌گونه‌ای که بیشتر موارد وابستگی این صنعت حل شده و تنها در بعضی موارد وابستگی وجود دارد که مهم‌ترین آن حوزه دانش صنعت پتروشیمی است. در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای بومی‌سازی دانش‌های فنی این صنعت برداشته شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از سویی به‌سمت افزایش حجمی تولید و از سوی دیگر در مسیر تولید کیفی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کند، گفت: اولویت‌ شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باشد، البته در فصل سرما، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تخفیف خوراک مایع در برنامه هفتم توسعه از سوی قانونگذار از ۳درصد تا حداکثر ۱۷ درصد، با توجه به شرایط، قابل افزایش است، اظهار کرد: توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بزرگی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تکمیل و اشتغال‌زایی کرد.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین موضوع در این صنعت است و باید به همه محصولات تولیدی در این صنعت دست یابیم، گفت: امیدواریم در افق ۱۰ ساله تا پایان برنامه هفتم و هشتم توسعه، رسیدن به قله تکمیل زنجیره ارزش را جشن بگیریم.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معادل یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است، تصریح کرد: این رقم تا پایان برنامه هشتم توسعه به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha