• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403061810543
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه دیار پروژه‌های فراموش شده است. پروژه‌هایی که سالها پیش کلنگ زنی شده، اما گویا کسی به فکر به سرانجام رسیدنشان نیست.

به گزارش ایسنا، استان کرمانشاه در کنار پروژه‌های نیمه تمام بسیار، پروژه‌های فراموش شده‌ای هم دارد. پروژه‌هایی که سالهاست شروع شده‌، اما چشم اندازی برای اتمامشان وجود ندارد.

پروژهایی که روزگاری می‌توانستند با مبالغ بسیار کمتر از آنچه که امروز می‌خواهند به سرانجام برسند و دردی از درهای بی شمار این سامان را درمان کنند، اما امروز به هیچ جا نرسیده‌اند.

پالایشگاه آناهیتا، نمایشگاه بین المللی، تله کابین و شهربازی از این دست پروژه‌های فراموش شده‌اند. پروژه‌هایی که اگر عزمی وجود داشت یکی‌ از آنها می توانست آبی بر آتش بیکاری کرمانشاه باشد، دیگری به تقویت تجارتمان کمک کند و آن دو دیگر کمبود فضاهای تفریحی کرمانشاه که به شدت کمبود آن احساس می‌شود را پُر کند.

در این نوشتار مروری بر پروژه‌های فراموش شده کرمانشاه خواهیم داشت تا شاید تلنگری باشد برای مسئولین و عزمی شکل گیرد برای پیگیری و به ثمر نشستنشان.

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

پالایشگاه آناهیتا؛ پروژهای که ۲ بار کلنگ‌زنی شد

سال ۱۳۸۵ و در جریان سفر اول استانی هیئت دولت وقت به کرمانشاه احداث پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای کرمانشاه به تصویب رسید و پس از کش و قوس‌های فراوان و گذشت حدود دو سال، عملیات احداث این پروژه شهریور ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۵۵۰ کیلومتر آغاز شد.

محمدرضا نعمت زاده مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسم کلنگ زنی این پروژه سرمایه‌ موردنیاز برای ساخت این پالایشگاه را بیش‌ از ۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام و عنوان کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این پالایشگاه نیمه دوم سال ۱۳۹۱ وارد مدار فعالیت شود.

اما این وعده راه به جایی نبرد و سالها پروژه به خواب رفت تا اینکه شهریور ۱۳۹۴ برای بار دوم پروژه کلنگ زنی شد و این مرتبه اعلام شد اتمام پروژه سه میلیارد یورو اعتبار می‌خواهد، یعنی چندین برابر اعتباری که در کلنگ زنی اول اعلام شده بود.

با گذشت این همه سال این پروژه هنوز که هنوز است راه به جایی نبرده و تقریبا در همان مراحل اولیه کار متوقف مانده و اگر چه در این سالها بارها وعده داده شده که انجام خواهد شد، اما این وعده‌ها تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه؛ پروژه‌ای بی سرانجام

بهمن ۱۳۸۸ کلنگ ساخت نمایشگاه جدید بین المللی کرمانشاه در زمینی ۶۰ هکتاری در شمال غربی شهر کرمانشاه- حوالی بیمارستان امام رضا(ع) - زمین زده شد. پروژه ای که قرار بود دو ساله ساخته شود و در آن توانمندیهای استان معرفی و رونقی در اقتصاد کرمانشاه ایجاد شود، اما....

نلسون حضرتی مدیرعامل وقت نمایشگاه بین المللی کرمانشاه آن روز عنوان کرد که برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم ظرف دو سال آینده نمایشگاه‌ها را در این مکان برپا کنیم، اما حالا با گذشت ۱۵ سال، این پروژه به هیچ کجا نرسیده است.

چندی پس از شروع ساخت پروژه، سرو کله معارضین پیدا شد و با طرح دعوا در محاکم قضایی، جلوی کار را گرفتند. سالها این مشکل گریبانگیر پروژه بود و اگر چه همواره از سوی متولیان وعده‌هایی برای از سرگیری ساخت آن داده می شد، اما هیچگاه به مرحله عملی نرسید.

در ادامه نیز راه و شهرسازی که زمین پروژه را در اختیار شرکت نمایشگاه‌های بین المللی کرمانشاه گذاشته بود، با این عنوان که مدت قرارداد زمین پروژه به اتمام رسیده، زمین را پس گرفت و با وجود اینکه مبالغ زیادی برای پروژه هزینه شده بود، به هیچ سرانجامی نرسید.

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

تله کابین؛ پروژه‌ای ۱۴ ساله که هنوز به نتیجه نرسیده

 تله‌کابین تاق‌بستان کرمانشاه، تیر ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد، اما با گذشت بیش از ۱۴ سال، این پروژه همچنان در کشمکش بین شهرداری و میراث فرهنگی مانده و راه به جایی نبرده است.

میراث فرهنگی از یک سو اجرای این پروژه را مانع ثبت جهانی شدن تاق بستان می‌داند و از دیگر سو شهرداری اصرار بر اجرای آن در تاق بستان دارد و در تمام این سالها آمد و رفت پروژه بین شهرداری و میراث فرهنگی، مانع آن شده تا شاهد شکل گرفتن پروژه‌ای تفریحی در کرمانشاه باشیم، آن هم در شرایطی که کرمانشاه به شدت از کمبود اماکن تفریحی رنج می‌برد.

اکنون نیز طبق آخرین اعلام صورت گرفته، این پروژه در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است تا شاید راهکاری برای اجرای آن در تاق بستان پیدا شود و این یعنی باید باز هم منتظر ماند و نظاره کرد که پروژه چه زمانی از پاس کاری بین این دو دستگاه خارج خواهد شد و به سرانجام می‌رسد.

کرمانشاه، دیار پروژه‌های فراموش شده

تعطیلی چند ساله تنها شهربازی کرمانشاه

سال ۱۳۹۴ بود که تنها شهربازی کرمانشاه به بهانه نوسازی و بازسازی تعطیل شد و اکنون با گذشت ۹ سال هیچ کاری برای نوسازی آن صورت گرفته است.

در این سالها شهرداران کرمانشاه وعده‌های بسیاری در خصوص این پروژه داده‌اند، وعده‌هایی که یک به یک رنگ باخته و هیچکدام عملی نشده است.

 نادر نوروزی شهردار کرمانشاه آبان ۱۴۰۱ وعده ساخت شهربازی مدرن با نام «لوتوس» را داد که در آن انواع بازی‌های خشکی و آبی راه اندازی شود. او عنوان کرد که فاز اول این شهربازی تا سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد، اما هنوز حتی به مرحله کلنگ زنی هم نرسیده است.

ابتدا نیاز به موافقت شورا برای اجرا پروژه مطرح شد، اما کمی بعد مشخص شد که این پروژه هم مشکل حقوقی دارد و تا رفع نشود و هم باید همچون این ۹ سال، همچنان بی شهربازی سر کرد.

به گزارش ایسنا، اینها تنها نمونه‌ای از پروژه‌های فراموش شده کرمانشاه است و پروژه‌هایی از این دست بسیار بیشتر در این دیار وجود دارد. پروژه‌هایی نظیر کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان، مجتمع فیروزه، سینما پیروزی و... که به ثمر نشستن آنها، پیگیری، پیگیری و پیگیری می‌خواهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۶:۱۶

به اینها اضافه کنید: موزۀ منطقه ای غرب، کتابخانۀ مرکزی، قطار شهری، کریدور گردشگری بیستون-طاقوسان، تعریض خیابان مدرس، پارک جنگلی سرآب قنبر، معضلی به نام پارک شیرین که هر بار یک پروژه برای آن اعلام میشود، مصلای کرماشان، پروژه های دهکدۀ المپیک، ...

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۶:۲۷

...مجموعۀ فرهنگی سینما پیروزی، مجموعه تجاری فیروزه، بیمارستان ویانا، هتل و مجموعه تفریحات آبی جنب تپه مرادحاصل، استادیوم ناکام 15 خرداد! و ده ها پروژۀ بزرگ دیگر

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۷:۱۸

زمانی مرکز استان کرمانشاهان بودیم و ایلام،کردستان وهمدان جزشهرهای مابودند وغرب کشور در حیطه کرمانشاه بود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۷:۳۸

کرمانشاه خود مسعولینش هم فراموش شدن چه برسه به طرح های اقتصادی فرهنگی و غیره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۹ ۱۳:۳۹

حیفه کرمانشاه فراموش بشه