• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061810531
  • خبرنگار : 50040

کشت دوم یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان گیلان

کشت دوم یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کشت دوم را یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: وقتی بیش از ۹۵ درصد غذای مردم از خاک تولید می شود به این نتیجه می‌رسیم که اراضی کشاورزی برای کشور تولید قدرت می کند بنابراین امنیت غذایی می‌تواند قدرت آفرین باشد.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، گیلان را یکی از استان های مهم در حوزه کشاورزی کشور دانست و اظهار کرد: امروزه در دنیا توجه ویژه ای به بخش کشاورزی می شود، زیرا توسعه کشاورزی رابطه مستقیم با امنیت غذایی دارد و امنیت غذایی برای کشورها قدرت آفرین است.

وی تامین غذا را یکی از هشت چالش جهان دانست و افزود: دولت باید به طرف تولید هوشمندانه و خردمندانه غذا برود؛ مقام معظم رهبری مسئله کشاورزی را مسئله درجه یک کشور اعلام فرمودند و نسبت به غفلت از آن هشدار دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سالانه ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود، خاطرنشان کرد: اگرچه یک درصد اراضی کشاورزی کشور را داریم، اما توان تولید محصولات کشاورزی در هر هکتار از اراضی گیلان سه تا چهار برابر سایر استان هاست.

محمدی با اشاره به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حوزه امنیت غذایی، گفت: عمده فعالیت های کشاورزی استان گیلان در فصل بهار و فصل تابستان انجام می شود و لذا می توانیم با استفاده از ارقام پرپتانسیل و بذور اصلاح و گواهی شده و روش های نوین تغذیه و آبیاری و...، ظرفیت کشت اول را افزایش دهیم.

وی از هدفگذاری سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت دوم خبر داد و تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر ایران و جهان، شرایط برای توسعه کشت دوم فراهم تر شده و لذا در گیلان به سمت کشت گیاهان علوفه ای رفتیم و با همکاری موسسه تحقیقات برنج، هشت گیاه علوفه ای متناسب با اقلیم گیلان از جمله تریتیکاله، ذرت دانه ای و شبدر را معرفی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سبزی و صیفی و گیاهان برگی و غده ای و حبوبات را از دیگر محصولات مناسب در کشت دوم دانست و متذکر شد: رویکردهای پژوهشی را در کشت دوم دنبال می کنیم تا به توسعه فنی و افزایش تولید برسیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان شالیکار عمدتا کشت راتون را در دستور کار دارند، خاطرنشان کرد: حبوبات بعد از غلات منبع مهم تامین پروتئین مورد نیاز بشر بوده و لذا فرهنگ کشت حبوبات نیز در گیلان ایجاد شده و در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت لوبیای رشتی(پاچ باقلا) در شهرستان های رشت، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و شفت داریم.

محمدی، اراضی کشاورزی دارای زهکش را مناسب برای کشت دوم دانست و اضافه کرد: به غیر از راتون که ۶۰ تا ۶۵ هزار هکتار هدفگذاری شده، در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت دوم شامل حبوبات، علوفه، سبزیجات برگی و غده ای، سیر و باقلای برکت است؛ در این راستا برش کشت دوم را به مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بالغ بر ۱۵۰ بانک نشاء شالیزار در استان داریم، تصریح کرد: کشت ذرت دانه ای را به دو روش بذر و نشاء آغاز کردیم و از بانک نشاء شالیزار برای نشاء ذرت استفاده کردیم تا طول دوره رویش را کاهش دهیم.

وی کشت دوم را یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان دانست و بیان کرد: کشت دوم حفاظت از خاک را به دنبال دارد، زیرا ساختمان خاک خالی از گیاه با بارش باران و رشد علف های هرز و زمستان گذرانی آفات و بیماری ها آسیب می بیند، اما کشت گیاه حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۶:۱۵

خودتان میگویید کشت دوم در استان مازندران باعث فرونشست زمین و مشکلات زیست محیطی بواسطه استفاده حداکثری سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی میشه بعد استان گیلان را تشویق به این کار خطرناک میکنید ؟!