• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061810528
  • خبرنگار : 71516

طرح مشترک المرت و القدوه برای صلح

طرح مشترک المرت و القدوه برای صلح
المرت و محمود عباس

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، قصد دارند امروز (یکشنبه) پیشنهاد «صلح مشترک» بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اعلام کردند «ایهود المرت» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و «ناصر القدوه» وزیر خارجه پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، قصد دارند امروز (یکشنبه) پیشنهاد صلح مشترک بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را اعلام کنند.

پیشنهادی که المرت و القدوه در یک حضور مشترک در شبکه سی‌ان‌ان ارائه خواهند کرد شامل توقف جنگ غزه بر اساس طرحی است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام و شورای امنیت آن را تایید کرده است.

المرت و القدوه قصد خود را برای «همکاری» جهت تحقق این پیشنهاد اعلام خواهند کرد که بر «تشکیل یک کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و در عین حال تضمین به رسمیت شناختن متقابل و همزیستی در امنیت و صلح مبتنی است.»

المرت بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ پست نخست وزیری را برعهده داشت و به دلیل دست داشتن در پرونده‌های فساد که منجر به محکومیت و حبس وی شد، این پست را ترک کرد و اکنون هیچ تأثیری در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی ندارد.

این پیشنهاد شامل یک راه‌حل منطقه‌ای مطابق با طرحی است که المرت در دوران نخست وزیری خود ارائه کرد که شامل الحاق ۴.۴ درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی در مکان‌هایی است که با در نظر گرفتن الزامات امنیتی درباره آن توافق می‌شود.

این پیشنهاد همچنین شامل «پایان سریع جنگ در نوار غزه» و «آتش‌بس، آزادی تمامی اسرای اسرائیلی و تعداد توافق شده‌ای از اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی» است.

این پیشنهاد همچنین مبتنی بر «تشکیل یک نهاد فلسطینی برای مدیریت و بازسازی نوار غزه تحت نظارت شورای کمیساریایی متشکل از متخصصان تکنوکرات است که مرتبط با تشکیلات خودگردان فلسطین است و غزه و کرانه باختری را برای انتخابات سراسری ظرف ۲۴ تا ۳۶ ماه آماده می‌کند.»

این طرح همچنین شامل استقرار یک حضور امنیتی موقت اعراب همراه با خروج نیروهای اسرائیلی با همکاری یک نیروی امنیتی فلسطینی است که توسط شورایی با هدف جلوگیری از حملات غزه به اراضی اشغالی تشکیل می‌شود.

درباره قدس، در این پیشنهاد مطرح شده که «قدس پایتخت اسرائیل از جمله تمام بخش‌هایی است که قبل از پنجم ژوئن ۱۹۶۷ در داخل مرزهای اسرائیل بودند، به علاوه محله‌های یهودی‌نشینی که پس از این تاریخ تأسیس شدند.»

در عوض، «محله‌های عرب نشینی که قبل از سال ۱۹۶۷ بخشی از شهرداری اسرائیلی در قدس نبودند، بخشی از قدس، پایتخت کشور فلسطین خواهند بود و شهرک قدیمی قدس توسط یک شورای قیمومیت بین‌المللی که شامل اسرائیل و فلسطین است، اداره می‌شود و طبق قوانینی که شورای امنیت تعیین می‌کند دارای اختیارات است.» بر اساس این پیشنهاد، «کشور فلسطین باید غیرمسلح باشد مگر در مواردی که برای امنیت داخلی لازم است.»

درباره مسائل اصلی دیگر مثل شهرک‌ها و آوارگان، المرت و القدوه از طرف‌هایی که با کشورهای ذیربط در ارتباط هستند می‌خواهند این مسائل را بررسی کنند و به یک توافق نهایی فراگیر از جمله امکان حضور نیروی بین‌المللی در کرانه رود اردن برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha