• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061810500
  • خبرنگار : 71443

چالش ارتش اوکراین با کمبود سلاح و سربازان ترسیده و فراری

چالش ارتش اوکراین با کمبود سلاح و سربازان ترسیده و فراری

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره وضعیت کی‌یف در میادین نبرد با مسکو تصریح کرد، ارتش اوکراین که با کمبود تعداد نیرو و اسلحه مواجه است، اکنون با روحیه پایین و فرار از خدمت سربازان هم دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، ۲ سال و نیم جنگ میان مسکو و کی‌یف بسیاری از واحدهای نظامی اوکراینی را نابود کرده است، نیروهای کمکی اندک هستند و این شرایط سربازان را خسته و تضعیف می‌کند. وضعیت، به‌ویژه در میان واحدهای پیاده‌نظام در نزدیکی پوکروفسک و جاهای دیگر در خط مقدم شرقی، جایی که اوکراین برای متوقف کردن پیشروی‌های روسیه تقلا می‌کند، وخیم است.

۶ فرمانده و افسر اوکراینی که تا همین اواخر در حال جنگ و یا نظارت بر واحدها در منطقه بودند و خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش دادند که فرار و سرکشی، به‌ویژه در میان سربازان تازه استخدام شده در حال تبدیل شدن به یک مشکل گسترده است.

یکی از فرمانده که در حال حاضر در پوکروفسک می‌جنگد، به سی‌ان‌ان گفت: «همه سربازان بسیج شده مواضع خود را ترک نمی‌کنند اما اکثریت این کار را انجام می‌دهند. وقتی نیروهای جدید اینجا می‌آیند، می‌بینند که چقدر شرایط دشوار است. آنها تعداد زیادی پهپاد، توپ و خمپاره دشمن را می‌بینند.»

او افزود: «آنها یک بار به مواضع جنگی می‌روند و اگر زنده بمانند، دیگر برنمی‌گردند. آنها یا مواضع خود را ترک و از رفتن به جنگ خودداری می‌کنند، یا سعی می‌کنند راهی برای ترک ارتش بیابند.»

چالش ارتش اوکراین با کمبود سلاح و سربازان ترسیده و فراری
نظامی اوکراینی

به گزارش سی‌ان‌ان، برخلاف کسانی که در اوایل جنگ داوطلب شده بودند، بسیاری از نیروهای تازه استخدام شده انتخابی برای ورود به درگیری نداشتند. آنها پس از اجرایی شدن قانون جدید جذب نیرو در اوکراین در بهار گذشته فراخوانده شدند و تا زمانی که اعلام نشود، نمی‌توانند از نظر قانونی آنجا را ترک کنند، مگر اینکه مجوز خاصی برای این کار دریافت کنند.

با این حال، مشکلات به وضوح خیلی قبل از این شروع شد. اوکراین در زمستان و بهار گذشته از یک دوره بسیار دشوار عبور کرد. ماه‌ها تأخیر در دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده به این کشور منجر به کمبود مهمات مهم و افت شدید روحیه نیروها شد.

چندین سرباز در آن زمان به سی‌ان‌ان گفتند که اغلب خود را در موقعیت مشابه می‌بینند، با دید واضحی از دشمن در نزدیک‌ و بدون گلوله توپ برای شلیک. برخی از احساس گناه خود به دلیل ناتوانی در تامین پوشش کافی برای واحدهای پیاده‌نظام صحبت کردند.

«آندری هورتسکی» یک افسر نظامی اوکراینی که واحدش اکنون در چاسیو یار، یکی دیگر از نقاط اصلی خط مقدم شرقی می‌جنگد، گفت: «روزها طولانی است، آنها (سربازان) در یک گودال زندگی می‌کنند و شبانه‌روز در حال انجام وظیفه هستند. اگر نتوانند تیراندازی کنند، روس‌ها دست برتر را خواهند داشت. صدای پیشروی آنها را می‌شنوند و می‌دانند که اگر شلیک می‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد.»

چالش ارتش اوکراین با کمبود سلاح و سربازان ترسیده و فراری
مقر نظامیان اوکراینی

با بدتر شدن وضعیت در میدان نبرد، تعداد فزاینده‌ای از نیروها شروع به تسلیم شدن کردند. بر اساس گزارش پارلمان اوکراین، تنها در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، دادستان‌ها علیه تقریبا ۱۹هزار سرباز که یا پست‌های خود را رها یا ترک کرده‌اند، دادرسی کیفری را آغاز کردند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: «این یک عدد خیره‌کننده و به احتمال زیاد ناقص است. چندین فرمانده گفتند که بسیاری از افسران، فرار از خدمت و غیبت غیرمجاز را گزارش نمی‌کنند زیرا امیدوارند که سربازان را متقاعد کنند به صورت داوطلبانه و بدون مجازات برگردند.»

این رویکرد به قدری رایج شد که اوکراین قانون را تغییر داد تا فرار و غیبت بدون مرخصی را در صورت ارتکاب برای اولین بار جرم‌زدایی کند.

شبکه سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود درباره وضعیت میدان نبرد در اطراف پوکروفسک با تاکید بر اینکه «پوکروفسک به کانون نبرد برای شرق اوکراین تبدیل شده است» افزود: «نیروهای روسی ماه‌هاست که به سمت این شهر حرکت می‌کنند، اما پیشروی‌های آن‌ها در هفته‌های اخیر با شروع فروپاشی پدافند اوکراین سرعت گرفته است.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به صراحت اعلام کرده است که هدفش تحت کنترل درآوردن کل مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین است و پوکروفسک، به‌عنوان یک مرکز مهم نظامی و تدارکاتی، گام بزرگی به سوی این هدف خواهد بود.

چالش ارتش اوکراین با کمبود سلاح و سربازان ترسیده و فراری
نظامیان اوکراینی

این شهر در یک جاده کلیدی قرار دارد که آن را به شهرهای نظامی دیگر منطقه و راه‌آهنی که آن را به دنیپرو می‌رساند، متصل می‌کند. سربازان اوکراینی در منطقه تصویری تلخ از وضعیت ترسیم می‌کنند. نیروهای کی‌یف مشخصا از نظر تعداد و اسلحه در موضع ضعف قرار دارند و برخی از فرماندهان تخمین می‌زنند که برای هر اوکراینی ۱۰ سرباز روسی وجود دارد.

اما به نظر می‌رسد که آنها با مشکلاتی دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک افسر از یک تیپ در حال جنگ در پوکروفسک که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، به سی‌ان‌ان گفت ارتباط ضعیف بین واحدهای مختلف یک مشکل اصلی در آنجاست. این افسر خاطر نشان کرد حتی مواردی وجود داشته است که سربازان تصویر کامل میدان نبرد را به یگان‌های دیگر از ترس اینکه بد جلوه داده شود، فاش نکرده‌اند.

یکی از فرماندهان گردانی در شمال دونتسک گفت جناح او اخیرا در معرض حملات روسیه قرار گرفته است، زیرا سربازان واحدهای مجاور بدون گزارش، مواضع خود را ترک کردند. همچنین به گفته چندین سرباز درجه‌دار که تا همین اواخر در پوکروفسک می‌جنگیدند، تعداد بالای یگان‌های مختلف که کی‌یف به خطوط مقدم شرقی فرستاده، باعث ایجاد مشکلات ارتباطی شده است.

«الکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرد که روحیه ضعیف در میان سربازان اوکراینی هنوز یک چالش است و گفت مطرح کردن آن بخش مهمی از کار اوست. او همچنین گفت به‌طور مرتب به خط مقدم می‌رفته تا با سربازان آنجا ملاقات کند و هر کاری از دستش برمی‌آید، انجام دهد تا نیروها احساس بهتری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha