• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403061810466
  • خبرنگار : 71299

قلعه سیس در شهر پنج‌برار مورموری آبدانان؛ بازمانده زمانی ساسانی

قلعه سیس در شهر پنج‌برار مورموری آبدانان؛ بازمانده زمانی ساسانی

ایسنا/ایلام پژوهشگر باستان‌شناسی گفت: قلعه سیس در کوهپایه‌های کاسه‌ماس مورموری آبدانان باقیمانده از شهر باستانی پنج‌برار مربوط به دوره ساسانی است.

دکتر حبیب‌الله محمودیان» در خصوص این قلعه باستانی به ایسنا اظهار کرد: بنای قلعه سیس در محدوده غرب رودخانه پنج برار و کوهپایه‌های جنوبی کوه کاسه‌ماس مورموری واقع در بین بناهای باقی‌مانده از شهر باستانی پنج برار واقع شده است، این منطقه در فاصله هفت کیلومتری شمال غربی بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان قرار دارد.

 وی ادامه داد: پنج برار نام محدوده‌ای باستانی است که در کوهپایه‌های جنوبی ارتفاعات کاسه‌ماس قرار گرفته و رودخانه‌ای به همین نام در این منطقه جریان دارد. زمین‌های این منطقه تپه ماهوری است، پستی و بلندی موجود ادامه ناهمواری‌های کوهپایه‌ای رشته کوه کاسه‌ماس است که دارای دره‌ها و آبکندهای حاصل از فرسایش تدریجی جریان آب است.

این پژوهشگر باستان‌شناسی خاطرنشان کرد: سیس از جمله بناهای باقی‌مانده از شهر باستانی پنج برار است که در جبهه غربی این شهر باستانی واقع شده و شامل تعدادی اتاق، دالان سراسری و حیاط مرکزی است. هر چند بنا به نام قلعه سیس معروف است اما احتمالاً کاربرد دیگری داشته باشد، اتاق‌های متعدد که در جهات مختلف به سمت حیاط مرکزی ساخته شده، نشانگر یک سازه عمومی است.

 محمودیان گفت: از جهتی دیگر دهلیز سراسری جبهه  جنوبی و غربی بادیواری به عرض ۱.۵ متر و با تاق قوسی ساخته شده است به نظر می‌رسد این بخش از بنا به عنوان بازداشتگاه مورد استفاده قرار گرفته باشد .

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: شکل هندسی این سازه معماری مربع و هر ضلع آن ۲۵ متر اندازه‌گیری شده است، مصالح و سبک معماری آن با معماری اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه  اسلامی قابل مقایسه است.

محمودیان بیان کرد: ورودی بنا در ضلع جنوبی است، در ورودی اتاق‌ها به سمت حیاط مرکزی است به دلیل اینکه از این بنای تاریخی بهره‌برداری خاصی صورت نپذیرفته است لذا، در طول زمان رسوبات ناشی از گل ولای بارش‌ها وآوار تخریب ها موجب پر شدن حیاط شده است. از این رو، فقط قسمتی از نمای فوقانی آن ها مشاهده می‌شود به همین علت، از ابعاد اتاق‌ها و معماری داخلی آن‌ها اطلاع کافی در دست نیست، در صورت پاکسازی بنا و مرمت آن می‌توان سایر مشخصات ساختمان را مورد بررسی قرار داد در بخش های خارجی پیرامون این قلعه آوار بناهای دیگری ملاحظه می‌شود که قسمتی از دیوار این ابنیه تا حدودی سالم باقی مانده است. در ضلع شمال شرقی بنا، آثار خروجی کوچکی دیده می شود. تاق بنا قوسی و با استفاده از سنگ‌های لاشه بومی و گچ ساخته شده و وروی دیوارهای داخلی نیز با گچ اندود شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha