• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061810402
  • خبرنگار : 71660

فرانسه با دارایی‌های روسیه برای اوکراین سلاح تامین می‌کند

فرانسه با دارایی‌های روسیه برای اوکراین سلاح تامین می‌کند

پس از درخواست اوکراین از فرانسه درخصوص افزایش کمک‌های تسلیحاتی، پاریس اعلام کرد از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه استفاده خواهد کرد تا برای کی‌یف تسلیحات بخرد.

به گزارش ایسنا، کشورهای غربی ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را در پاسخ به عملیات نظامی این کشور در اوکراین مسدود کرده‌اند. در حالیکه کی‌یف و برخی از حامیان آن در اروپا بارها نسبت به مصادره کلی این وجوه اصرار کرده‌اند اما اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته است روش قانونی برای این کار پیدا کند.

راشا تودی گزارش کرد با این حال کمیسیون اروپا در ماه ژوئن توافق کرد که ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) را از اموال توقیف‌شده روسیه برای کمک به اوکراین استفاده می‌کند.

وزارت دفاع فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیسیون اروپا با اداره کل تسلیحات فرانسه موافقت کرده است تا از این بودجه برای تهیه سریع مهمات، توپخانه و تجهیزات دفاع هوایی اوکراین از صنایع فرانسه به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو (۳۳۲ میلیون دلار) تا سال ۲۰۲۴ استفاده کند.»

این وزاتخانه در ادامه تاکید کرد که این فرصتی است تا فرانسه از اوکراین حمایت کند.

کشورهای غربی پس از شروع درگیری اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کردند. در حالی که غرب تاکنون در مورد توقیف کامل این پول به توافق نرسیده، اتحادیه اروپا در ماه مه طرحی را برای استفاده از سود به دست آمده از این دارایی‌های مسدود شده که مجموعا حدود ۳ میلیارد یورو در سال می‌شود، تصویب کرد.

بر اساس این طرح، ۹۰ درصد از درآمد برای موسسه تسهیلات صلح اروپا، صندوقی که توسط اتحادیه اروپا به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین اختصاص داده شده است، اختصاص می‌یابد، در حالی که ۱۰ درصد دیگر به تسهیلات اوکراین اختصاص می‌یابد که مسئولیت پوشش نیازهای بازسازی این کشور را بر عهده دارد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اخیرا گفت، در مجموع ۱.۴ میلیارد یورو  به اوکراین و دیگر کشورهای کمک‌کننده به کی‌یف منتقل شده است.

مسکو نیز بارها غرب را بابت مسدود کردن دارایی‌هایش مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی غیرقانونی می‌خواند و هشدار داده که اگر منابع مالی مسکو در خارج از روسیه توقیف یا ضبط شوند، دست به اقدامی تلافی‌جویانه می‌زند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در واکنش به حرف‌های بورل، این اقدام اتحادیه اروپا را «دزدی» و «مصادره غیرقانونی» خواند و هشدار داد: «این اقدام از سوی اتحادیه اروپا پیامدهای حقوقی در پی خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha