• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403061810354
  • خبرنگار : 50490

رونق بلندمرتبه سازی در مازندران

رونق بلندمرتبه سازی در مازندران

ایسنا/مازندران بدیهی است که بلند مرتبه سازی هم مانند هر پدیده دیگری دارای جنبه‌های مثبت و منفی است، مانند هر نوآوری دیگر نمی‌توان جلوی این نوآوری را در صنعت ساختمان گرفت؛ اصلا مقاومت در برابر این امر غیر ممکن است، این فناوری‌ها امروزه در دنیا به صورت یک معماری نوین معمول شده است. در کشورهای صنعتی و غیر صنعتی، شهرهای کوچک و بزرگ و به ویژه در کلان شهرها، شاهد قد کشیدن این سازه‌ها هستیم.

پدیده دائمی مهاجرت، افزایش جمعیت شهرها، محدودیت زمین‌های شهری، افزایش تقاضای مسکن وخدمات، مشکلات ترافیکی، خواسته یا ناخواسته بلند مرتبه سازی را به یکی از ملاحظات و  ضرورت‌های امروزی در شهرسازی مبدل ساخته؛ واقعیتی که مثل هر پدیده دیگری دارای جنبه‌های مثبت و منفی و کارکردهای آشکار و پنهان است.

«سرخرود» پایلوت بلندمرتبه سازی شمال کشور

شهردار سرخرود در گفت‌وگو با ایسنا هدف از بلندمرتبه‌ سازی‌ها را قانونمند شدن ساخت و ساز و تغییر نکردن کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها برشمرد و گفت: کمبود زمین و ساخت و سازهای بی‌رویه غیرپایدار شهری و در کنار آن گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز ویلایی در خارج از محدوده شهری و روستایی در مازندران افزایش پیدا کرده، بنابراین برج‌سازی راه‌حلی برای این مشکل است.

محسن کبود فیروزجایی معتقد است که برج‌سازی می‌تواند گامی موثر برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی باشد، همچنین با سرمایه‌گذاری برای برج‌سازی فرصتی برای پیشرفت و زیباسازی به وجود می‌آید و درآمدهای حاصل از این بخش نیز برای توسعه شهر مصرف می‌شود، می‌توان با جایگزینی برج‌سازی به جای ویلاسازی از فضاهای باقی‌مانده شهری برای احداث مکان‌های گردشگری نیز استفاده کرد.

این مسئول مدیریت شهری اظهار کرد: سرخرود یکی از شهرهای ساحلی مازندران است، خیابان‌های تفکیکی ساحلی سرخرود حدود ۳ هزار و ۵۰۰ متر و معابر این شهرستان نیز از ۳۰ متر و ۱۶ متر هستند، این یعنی سرخرود آمادگی زیرساختی برای انبوه‌سازی را دارد.

رونق بلندمرتبه سازی در مازندران

شهردار سرخرود گفت: بلندمرتبه‌سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخرود تصویب و در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای این شهر تعریف شده است با توجه به عرض خیابان و مساحت زمینی که در پهنه واقع شده مجوز برای ساخت داده می‌شود.

بلندمرتبه سازی در بابل تا ۱۴ طبقه

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری بابل هم در گفت‌وگو با ایسنا به محدودیت زمین در مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرهای مازندران عملا از افزایش محدوده منع شدند لذا بهترین وضعیت برای مازندران با توجه به کاهش محدوده وکمی زمین؛ بلندمرتبه سازی است.

 علی قائمی امیری افزود: در سال‌های گذشته شهرهای مازندران در حوزه بلند مرتبه سازی ورود نکردند اما طی دوسال گذشته هم کمیسیون ماده پنج و هم شورای عالی شهرسازی بحث افزایش طبقات و بلندمرتبه سازی را درشهرهای مازندران در دستور کار قرار داد.

وی یادآور شد: در شهر بابل نیز موفق شدیم با کمک کمیسیون ماده ۱۰۰مصوباتی در راستای افزایش طبقه و بلندمرتبه سازی بگیریم که در حال حاضر در بابل با توجه به شرایط موجود زمین قادریم برای ۱۱ طبقه پروانه صادرکرده و برای ۱۴ طبقه هم به کمک کمیسیون ماده پنج پروانه صادر کنیم.

قائمی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به بالابودن سطح آب شهرهای مازندران آیا بلندمرتبه سازی تاثیر منفی برکیفیت ساخت و ساز در مازندران ندارد، گفت: علم مهندسی موجود قادر به فراهم کردن شرایط مساعد در این حوزه است و با استفاده از این تکنولوژی در بابل تا منفی دو زیر زمین در حال اجرای پروژه هستیم اما مسئله این است که آیا با هزینه بالای بلند مرتبه سازی انجام آن به صرفه است؟

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر بابل اخیرا به حوزه بلندمرتبه سازی ورود پیدا کرده است لذا نسبت به شهرهای حاشیه غربی رودخانه‌های مازندران عقب‌تر بوده و جزو شهرهای متوسط در حوزه بلندمرتبه سازی محسوب می‌شویم.

مسکن بخش مولد برای اشتغالزایی است

قائمی با اشاره به اینکه حوزه مسکن حوزه مولد است، یادآور شد: با انجام یک پروژه ۱۴ طبقه در حوزه مسکن امکان ایجاد ۶۰ رشته شغلی وجود دارد، لذا ورود یک سرمایه گذار حوزه مسکن یعنی اشتغال ۴۰۰ نفر به طورمستقیم و غیرمستقیم است ضمن اینکه آورده مالی میلیاردی نیز برای شهر دارد.

رونق بلندمرتبه سازی در مازندران

 معاون شهرسازی ومعماری شهرداری بابل یکی از المان‌های پیشرفت شهری را برج سازی برشمرد و گفت: بلندمرتبه سازی می‌تواند نماد یک شهر باشد لذا شهرداری بابل از سرمایه گذارانی که قصد ورود به این حوزه دارند استقبال کرده تا هم مشکل مسکن مردم حل شود وهم سرمایه گذار وارد شهر شود.

مجوز بلندمرتبه سازی در امیرکلا صادر نشد

همچنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری «امیرکلا» هم در خصوص بلندمرتبه سازی به ایسنا گفت: هنوز مجوز بلند مرتبه سازی در امیرکلا صادر نشد.

مصطفی حسن پور افزود: صدور مجوز بلندمرتبه سازی دارای ضوابط و منوط به تهیه طرح است همچنین دارا بودن زمین بالای دوهزار متر با سه بر ۱۶ متری یکی از شرایط موجود بود که شهر امیرکلا دارای چنین امکاناتی نیست.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح در شهرها تصریح کرد: با اجرای طرح بلند مرتبه سازی زمین‌ها پرت نمی‌روند و تمام امکانات رفاهی ساکنین در بلندمرتبه سازی دیده می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری امیرکلا با اشاره به این نکته که بلندمرتبه سازی از نظر نماسازی و نمادشهری تاثیربسزایی دارد خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود محدوده و زمین برای احداث واحدهای مسکونی، بلندمرتبه سازی در مازندران راهکار اساسی است ضمن اینکه از تبدیل باغات و زمین‌های کشاورزی برای احداث مسکن جلوگیری می‌شود.

این مسئول، مشکل مالکیت را از دیگر مشکلات اساسی در مازندران برشمرد و گفت: برخی مناطق امیرکلا هنوز شکل شهری به خود ندیده؛ درست است که از سال ۱۳۳۲ شهر شده اما هنوز ساخت وساز مدرن در آن ایجاد نشد.

حسن پور با اشاره به اینکه در شهرهای ساحلی و شهرهای بزرگ بلندمرتبه سازی برای مالکین توجیح اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم به محدوده شهری امیرکلا اضافه کنند، کمربندی امیرکلا هنوز به محدوده شهری اضافه نشده؛ گرایش ما برای جذب ساخت وساز در کمربندی است که اگر اتفاق بیفتد بخصوص در شهرک پردیس گنجایش بلندمرتبه سازی خواهد داشت.

وی افزود: با وجودی که در شورای برنامه ریزی دوبار این امر مصوب شد اما در شورای شهرسازی رد شد.

رونق بلندمرتبه سازی در مازندران

شهردار «زرگرشهر» هم درباره بلندمرتبه سازی در این شهر اظهار کرد: تاکنون متقاضی سرمایه گذار در شهر زرگر نداشتیم که طرح بلندمرتبه سازی را اجرا کنیم.

علی قاسمی افزود: بلندمرتبه سازی در شهر زرگر در حد ۶ طبقه است و بیش ازاین درخواست نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کنیم، گفت: اگر سرمایه‌گذاران به این حیطه ورود کرده و تقاضا داشته باشند شهرداری زرگرشهر حاضر به هر نوع همکاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۶:۲۰

ب اعتقاد بنده سرمایه گذار ترجیح میده بجای بابل ک دو متر زیر آبهای آزاد قرار داره و مشکل رطوبت زیاد و آب، در شهر های دیگر سرمایه گذاری کنه،سرمایه گذار قطعا بجای بابل یا امیرکلا پولشو هدر نمیده جایی سرمایه گذاری میکنه ک ب سودآوری برسه،مث ساری مرکز استا