• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403061810307
  • خبرنگار : 50199

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران:

۵۰ آب‌بندان مازندران پناهگاه پرندگان مهاجرهستند

۵۰ آب‌بندان مازندران پناهگاه پرندگان مهاجرهستند

ایسنا/مازندران رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران  گفت: در طول سال حضور پرندگان مهاجر را شاهد هستیم اما شکوه مهاجرت در زمستان است، همچنین میزان آب‌بندان‌های تالابی طبیعی در استان ۵۰ آب بندان است‌.

 کوروس ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود تالاب‌های متعدد در مازندران اظهار کرد: تالاب‌های ما در خطه شمال تعداد زیادی را به خود اختصاص داده زیرا طبق تعریف هر کجا که آب جمع شود می‌تواند ایستگاهی برای پرندگان مهاجر باشد.

 وی افزود: این فضاها مانند شالیزارها که در آن آب جمع شده فضای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر خواهد بود.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: آبگیرهایی که از ۲۰ تا ۱۵۰ هکتار باشند عموماً تالاب عنوان می‌شوند که ارزش پناهگاهی و زیست محیطی زیستگاهی نیز دارند؛ مانند تالاب فصلی فریدون‌کنار که کشاورزان به صورت دستی و سنتی آبگیری می‌کنند و محل مهاجرت غازهای مهاجر می‌شود.

۵۰ آب‌بندان مازندران پناهگاه پرندگان مهاجرهستند

ربیعی گفت: همچنین تالاب‌های زاغمرز و میانکاله تالاب‌های اصلی هستند اما پرندگان در همه عرصه‌ها حضور خواهند داشت همچنین آب‌بندان‌های جلگه‌ای ما می‌تواند در شمال غرب، فضایی برای پرندگان و حضور آنها ایجاد کند.

وی با اشاره به زمان حضور پرندگان مهاجر گفت: اما اوج مهاجرت پرندگان در اواخر آذر است به طوری که خوتکای سفید، کاکایاها در آب‌بندان‌ها حضور دارند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خاطرنشان‌کرد: سالانه ۱۰۰ گونه از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در اسفند و فروردین در مازندران تجدید قوا می‌کنند؛ قوها، باکلان‌ها و فلامینگوها نیز از آبان ماه می‌آیند و در استان مستقر می‌شوند و ‌جزو ‌پرندگان مهاجر زمستان گذران ما هستند.

ربیعی ادامه داد: پرندگان زمستان گذران که از مناطق شمالی می‌آیند و در جاهایی که بیشتر آب‌بندان داریم حضور پیدا می‌کنند، وارد مازندران شده و جوجه آوری انجام می‌دهند و عده‌ای دیگر با آغاز زمستان به مناطق گرمسیر برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه ما در طول سال حضور پرندگان مهاجر را شاهد هستیم، ادامه داد: پرندگان مهاجری که در بهار و تابستان در آب‌بندان‌ها حضور دارند و پرندگانی که در پاییز و زمستان به مازندران آمده و زمستان گذرانی می‌کنند اما آنچه که حائز اهمیت است شکوه مهاجرت در زمستان است و بیشتر به چشم می‌آید.

۵۰ آب‌بندان مازندران پناهگاه پرندگان مهاجرهستند

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران  با اشاره به تعداد آب‌بندان‌ های موثر در استان گفت: بیش از ۷۰۰ آب‌بندان در استان وجود دارد که شامل قطعات آب‌بندانی، استخرهای پرورش ماهی و غیره است اما تنها ۵۰ آب‌بندان ساختار طبیعی تالابی را دارد که می‌تواند پناهگاه پرندگان مهاجر و گونه‌های تالابی باشد.

ربیعی گفت: ۱۵ هزار کیلومتر مربع کل وسعت تمام آب‌بندان‌ های مازندران است که بسیاری از آنها شرایط تالابی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha