• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403061810228
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

ایسنا گزارش می‌دهد؛

حاشیه شهر بیرجند محروم از سرانه فضای آموزشی!

حاشیه شهر بیرجند محروم از سرانه فضای آموزشی!

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل اداره نوسازی مدارس خراسان جنوبی از کمبود سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر بیرجند خبر داد.

با توجه به نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بحث ایمن و زیبا بودن مدارسی است که فرزندان آن‌ها قرار است نیمی از روز خود را در آن مکان به تحصیل بپردازند؛ به همین سبب یک مسئله‌ای ایجاد شده این است چه میزان به نوسازی مدارس قدیمی پرداخته شده است و چه اقداماتی در جهت زیباسازی این مدارس صورت گرفته است.

حامد رخسار پور، مدیر کل اداره نوسازی مدارس خراسان جنوبی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سرانه فضای آموزشی که در بعضی از استان‌ها از جمله تهران بیشتر است ابلاغ شده است، گفت: ۴۳ پروژه و ۱۱۲ کلاس درس و ۱۷۱۳۷ متر مربع زیر بنا آماده بهربرداری در مهر ماه است و سرانه فضای آموزشی استان ۶.۵ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است و سرانه متوسط کشور ۵.۵ مترمربع است که استان ما یک مترمربع از سرانه متوسط کشور حتی استان تهران بیش‌تر است و شهرستان بیرجند کم‌ترین سرانه را در استان دارد که این کمبود در شهرک‌های حاجی آباد، دستگرد، شمس آباد بیش‌تر مسئله کمبود فضای آموزشی مطرح است زیرا به دلیل مهاجرت‌های معکوسی که به طور ناگهانی در اتفاق افتادن است موجب شده که کمی در خصوص این موضوع کمبود فضای آموزشی نسبت به شهرستان‌های دیگر استان احساس شود ولی در خود مرکزیت شهرستان بیرجند کمبود سرانه فضای آموزشی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه۴۹ تا مدرسه دو شیفت، سالن ورزشی، نمازخانه، چمن مصنوعی در استان داریم، افزود: از جمله اقداماتی که برای زیباسازی مدارس صورت گرفته است، طراحی و عملیاتی کردن طرحی با عنوان«طرح شهید عجمیان» است که دو سالی است دارد در سطح استان وکشور اجرا می‌شود که در این طرح ما شاداب‌سازی مدارس را داشته‌ایم و چند شهرستان کم برخوردار از جمله نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان و عشق‌آباد معرفی و برای اجراسازی طرح رنگ خریداری شد و در اختیار گروه‌های جهادی قرار گرفته شده است و درحال حاضر رنگ‌آمیزی مدارس هم در فضای بیرونی و هم در فضای داخلی در حال انجام شدن است که برای اول مهر ماه شاهد مدارس زیبا در شهرستان‌های کم برخوردار باشیم.

رخسارپور ادامه داد: مسئله تعمیرات میز و صندلی مدارس نیز خریداری شده و به این پنج شهرستان محروم تحویل داده و برخی که قابل تعمیر بود در کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی این تعمیرات دارد صورت می‌گیرد.

مدیر کل اداره نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: در مسئله بهسازی مدارس حدود ۱۴ میلیارد تومان جهت زیباسازی مدارس به صورت کشوری برای اولین بار این بودجه به هر استان اختصاص داده شد که این بودجه را در اختیار گروه‌های جهادی و مدارس شهرستان‌های محروم با توجه به طرح شهید عجمیان قرار داده‌ایم تا در سال تحصیلی جدید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

رخسارپور اظهارکرد: تعداد مدارسی که درحال شاداب‌سازی و زیباسازی هستند عبارتند از ۴۳۸ مدرسه که شامل ۲۱۰۰ کلاس درس برای امسال است.

وی تصریح کرد: اعتبارات عمرانی امسال که آغاز سال عمرانی از سال۱۴۰۲ بوده است و تا پایان شهریور ماه امسال پروژه‌های عمرانی به پایان می‌رسد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و نسبت به سال عمرانی گذشته(۱۴۰۱-۱۴۰۲) حدود ده درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم.

مدیرکل اداره نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: میزان کمک خیرین حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است که این کمک‌ها حدود ۱.۵ برابر رشد و افزایش داشته است.

رخسارپور افزود: از سال گذشته تا به الان سه هدف را جهت نوسازی و بهسازی مدارس پیگیری می‌کرده‌ایم که عبارتند از تکمیل پروژه‌های ناتمام سال گذشته که از ۱۵۰ پروژه حدود ۷۰ تا تکمیل و آماده شد و در امسال به تکمیل این ۸۰ پروژه پرداخته شد و دومین هدف ما عدالت آموزشی بوده است و در مناطقی که کمترین سرانه را در استان داشته است، بیشتر توجه و کار شد و چندین پروژه در آن ناحیه و مناطق شروع شده است و هدف سوم احداث مجتمع‌های آموزشی با معماری اسلامی با توجه به اینکه هویت اصلی ایرانی اسلامی به دانش‌آموزان برگردد، شروع شده و  طراحی‌ اینگونه مدارس صورت گرفته و به دنبال خیر برای ساخت آن هستیم که برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای هر سه هدف در امسال صورت گرفته و در دست اقدام است که بتوانیم به اهداف برنامه توسعه هفتم که گسترش سرانه فضای دانش‌آموزی به  ۶.۱ مترمربع است، برسیم و این نواقص در یکسری از شهرستان‌ها برطرف کنیم.

حاشیه شهر بیرجند محروم از سرانه فضای آموزشی!

تخصیص۱۲میلیاردبرای مرمت مدارس خراسان جنوبی

سید علیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی نیز در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان، از تخصیص۱۲میلیاردبرای مرمت مدارس خراسان جنوبی خبر داد.

وی تصریح کرد: مشارکت استانداری، فرمانداران و مجموعه مدیریت شهری در فعالیت‌های شورای پروژه مهر، زمینه‌ساز کیفیت بخشی به فعالیت های ستاد بازگشایی مدارس می‌شود.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی، تربیت دانش آموزکارآفرین راراهکاری مؤثردرتحقق شعار«جهش تولیدبامشارکت مردم»دانست و عنوان کرد: لازمه دستیابی به ایران قوی در تمامی عرصه ها، باید مدارس قوی داشت و لازمه آن، همصدایی، هماهنگی و هم افزایی نهادها و دستگاه‌های برون سازمانی با ارکان مختلف نظام تعلیم و تربیت و تسهیلگری و مشارکت مؤثر در فرایند ها است که نقطه آغاز آن بازگشایی مدارس است.

نماینده وزیرآموزش و پرورش در خراسان جنوبی گفت: در مرداد ماه جاری۸۲.۵ درصد دانش آموزان دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی کلاس بندی شدند و ۴۸ درصد معلمان استان نیز ابلاغ‌های خود را دریافت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که در بحث نقل و انتقالات؛۱۵۳ دبیر،آموزگار،هنر آموز و مربی وارد استان شدند، افزود: در بخش نقل و انتقالات درون استانی نیز ۷۳۲فرهنگی متقاضی جابجایی بودند که از این تعداد، بارعایت ضوابط و شرایط قانونی با انتقال دائم و موقت ۲۳۱فرهنگی زن و مرد دبیر، آموزگار، هنر آموز و مربی موافقت شد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تخصیص ۱۷ میلیارد تومان برای تعمیر، زیباسازی و مرمت مدارس ۵ شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان، عشق آباد و زیرکوه در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی مرمت، بهسازی، تعمیر و زیبا سازی  مدارس توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که تا فصل بازگشایی مدارس عملیات محوطه سازی و آسفالت۹۰ آموزشگاه استان به پایان می‌رسد، افزود: تا آغاز سال تحصیلی جدید،۴۱ فضای آموزشی، تربیتی و پرورشی با بیش از ۱۳۰ کلاس درس در راستای بهره‌مندی دانش آموزان استان از نعمت فضای آموزشی، پرورشی و تربیتی به بهره برداری می‌رسد.

حاشیه شهر بیرجند محروم از سرانه فضای آموزشی!
عنوان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت و گوبا ایسنا نیز از افزایش ۳۵ درصدی مقدار شهریه مدارس غیر دولتی در مقطع ابتدایی، متوسطه دوره اول متوسطه دوره دوم  شاخه‌های نظری و فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در مدارس دولتی هیچگونه هزینه ای بابت شهریه گرفته نمی شود و تنها هنگام ثبت نام هزینه بیمه و کتاب اخذ می‌شود.

وی اظهار کرد: به استناد ماده ۱۳۳آیین نامه اجرایی مدارس، در مدارس دولتی گرفتن هر گونه وجه به استثنای وجوه مربوط به بیمه ورزش وهزینه کتب و لباس کار در هنرستان ها خارج از ضوابط آیین نامه بوده و ممنوع و دریافت کمک‌های داوطلبانه مردمی صرفا خارج از فصل ثبت نام بلامانع است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: به استناد شیوه نامه سفارش و توزیع کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴مهلت ثبت نام کتب درسی تا تاریخ ۹ شهریور بوده و تا کنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان در سامانه ثبت سفارش داشته‌اند.

موسوی نژاد یادآورشد: والدین پس از ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموز برای تمامی پایه‌ها اعم از میان پایه یا پایه‌های ورودی پس از ثبت نام قطعی در مدارس و ارسال اطلاعات آنها به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش بسته‌های آموزشی خود اقدام داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام اتباع نیز پس از مراجعه به اداره اتباع و دریافت کارت اقامت در سامانه انجام می‌گیرد. در واقع کد اتباع به عنوان کد دانش آموزی برای دانش آموزان ورودی جدید در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha