• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061710010
  • خبرنگار : 50253

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان خبر داد

کسب رتبه نخست دانشگاه صنعتی قوچان برای بهره‌وری مقالات علمی

کسب رتبه نخست دانشگاه صنعتی قوچان برای بهره‌وری مقالات علمی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان از کسب رتبه نخست این دانشگاه در چاپ، کیفیت و بهره‌وری مقالات علمی در میان دانشگاه‌های با قدمت کمتر از ۴۰ سال خبر داد.

مجید مهدویان امروز۱۷ شهریور، در نشست خبری، اظهار کرد: در جدیدترین گزارش بهره‌وری دانشگاه صنعتی قوچان در بین دانشگاه‌های با قدمت زیر ۲۰ سال هشتمین دانشگاه است و رتبه اول در چاپ مقالات، کیفیت و بهره‌وری مقالات علمی را در میان دانشگاه‌های با قدمت زیر ۴۰ سال کسب کرده است.

وی این رتبه را نشان‌دهنده کیفیت بالای مقالات علمی منتشر شده توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه دانست و با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور در ماه گذشته، گفت: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه دانشجویان موفق به کسب یک مدال نقره در رشته تکواندو شدند.

مهدویان با اشاره به ارتقای ۳۰ پله‌ای دانشگاه صنعتی قوچان در حوزه آموزش و پژوهش شاخص h-index طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: از آنجایی که دانشگاه صنعتی قوچان متعلق به تک‌تک آحاد این شهر است انتظار می‌رود که مسئولین شهرستان نسبت به خواسته‌های دانشگاه اهتمام کافی را داشته باشند و ما بتوانیم مشکلات مربوط به زمین، خوابگاه، مشکلات عمرانی و... را برطرف کنیم.

وی افزود: در حوزه عمرانی یکی از آرزوهایی که قدمتی به عمر دانشگاه داشت تحقق پیدا کرد و سلف سرویس و آشپزخانه مرکزی دانشگاه افتتاح شد.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره به کمبود فضاهای پژوهشی و مراکز رشد در این دانشگاه، از آغاز ساخت ساختمان پژوهشی این دانشگاه خبر داد و بیان کرد: ساخت این بنا در حال حاضر در مرحله اسکلت قرار دارد و طراحی‌های مربوط به مسجد و مجتمع فرهنگی کامل شده و به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

وی با یادآوری موقعیت دانشگاه صنعتی قوچان در ورودی شهر و قرارگیری در مجموعه دانشگاهی شهرستان بر لزوم ایجاد یک بنای در خور شأن برای ورودی این دانشگاه تأکید کرد و افزود: بیشتر از یک‌سال برای اجرای مراحل طراحی سازه معماری سر درب دانشگاه طی شده است و به زودی پس از واگذاری این پروژه به پیمانکار شاهد آغاز عملیات عمرانی برای ساخت سر درب دانشگاه خواهیم بود.

مهدویان در ادامه خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر به دنبال ساخت سرود مخصوص دانشگاه بودیم که این امر محقق شد و تمام عوامل ساخت از جمله شعر، آهنگ، خواننده و کارگردان این اثر از هنرمندان قوچانی هستند و در نهایت اثری ماندگار برای دانشگاه آماده شده که قطعاً به یادگار خواهد ماند.

وی از موافقت اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برای تدفین شهدای گمنام در دانشگاه صنعتی قوچان خبر داد و افزود: پس از یک سال تلاش ماه گذشته پس از بازدید از دانشگاه و برگزاری جلسات متعدد موافقت مکتوب به دانشگاه اعلام شده است.

حضور ۶ نفر از اساتید دانشگاه صنعتی قوچان در جمع دانشمندان پر استناد جهان

در ادامه سید محمدعلی امین‌یزدی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره به اخذ مجوز از دفتر گسترش وزارت علوم برای ایجاد دو رشته جدید در این دانشگاه اظهار کرد: رشته تحصیلی مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید و رشته مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی دو رشته جدید این دانشگاه هستند که از سال تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرند.

وی گفت: طی ۲ سال اخیر تعدادی از دانشجویان در المپیادهای کشوری حضور داشتند به طوری‌که طی سال گذشته دو دانشجو در المپیاد کشوری در رشته‌های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر به مرحله نهایی راه یافتند و سال جاری نیز سه دانشجو از رشته مهندسی عمران و سه نفر از رشته ریاضی در مرحله نهایی حضور داشتند.

امین‌یزدی همچنین از کسب رتبه نهم دانشگاه صنعتی قوچان در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور در حوزه اثرگذاری اقتصادی در سال گذشته خبر داد و افزود: گرچه در حوزه میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرکز آمار ایران هم آمار دقیقی ندارد اما طبق آخرین بررسی‌ها آمار اشتغال دانشگاه صنعتی قوچان در سطح استان خراسان رضوی ۴۰ درصد بوده است.

وی با تأکید بر رشد دانشگاه در حوزه پژوهشی طی سال‌های اخیر گفت: رتبه دانشگاه در حوزه h-index به جایگاه ۷۷ رسیده که این به معنی کسب جایگاه دوم در خراسان رضوی پس از دانشگاه فردوسی مشهد است در حالی که دانشگاه‌های بسیاری در سطح استان به لحاظ قدمت پیشینه قوی‌تری دارند ولی دانشگاه صنعتی قوچان، زاده و مولد انقلاب اسلامی است.

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قوچان از افزایش تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه در میان دانشمندان پر استناد جهان خبر داد و افزود: در سال ۲۰۲۲ چهار تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه در زمره دانشمندان پر استناد قرار داشتند که این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۶ تن افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر حسن کریمی‌مله، بهرام فرهادی‌نیا، محمد سردارآبادی، بهاره تنهایی، امیر ابراهیمی‌مقدم و فاطمه کریمی به عنوان دانشمندان پر استناد جهانی از دانشگاه صنعتی قوچان شناخته می‌شوند که نویدبخش روزهای خوبی برای پژوهش دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: طبق آخرین گزارش، دانشگاه صنعتی قوچان از میان تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وزارت علوم که در استنادات بین‌المللی نقش دارند جایگاه ۶۵ را از نظر استنادات به خود اختصاص داده که بسیار قابل تأمل است.

امین‌یزدی از مهاجرت اعضای هیئت علمی به واسطه دلایلی همچون فرصت مطالعاتی به عنوان یک معضل جدی برای دانشگاه‌های کشور نام برد و تصریح کرد: این افراد گاهی به کشور باز می‌گردند و بعضی هم باز نمی‌گردند و به همین دلیل مقالات این اساتید در جمع مقالات دانشگاه‌های داخل کشور محاسبه نمی‌شود.

وی افزود: این معضل گریبان دانشگاه صنعتی قوچان را نیز گرفته است اما با این حال در سال گذشته ۱۰۵ مقاله پر استناد داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن سه مقاله بیشتر بوده است و در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۳۰ درصدی در حوزه انتشار مقالات پر استناد بوده‌ایم.

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قوچان با تأکید بر حضور جوانان به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه صنعتی قوچان، گفت: این اعضا از افراد برجسته در سیستم آموزشی کشور هستند که تا امروز نتایج بسیار خوبی را برای دانشگاه صنعتی قوچان به ارمغان آورده‌اند و امیدوارم که این روند کماکان ادامه داشته باشد تا باعث شود که دانشگاه صنعتی قوچان از بعد استانی فراتر رود.

وی از رشد چشمگیر عقد قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی میان دانشگاه صنعتی قوچان با برخی صنایع خبر داد و افزود: عقد قرارداد با مرکز دفاعی موسی‌بن‌جعفر در حوزه مکانیک با برآورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان یکی از قراردادهای شاخص ما بوده است اما قراردادهای دیگری هم در سطوح پایین‌تر منعقد شده تا برای دانشجویان انگیزه ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha