• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403061709970
  • خبرنگار : 50046

رئیس بخش باغی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مطرح کرد

کشت نهال‌های پسته در خراسان شمالی بدون بررسی سازگاری در منطقه

کشت نهال‌های پسته در خراسان شمالی بدون بررسی سازگاری در منطقه

ایسنا/خراسان شمالی رئیس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: نهال‌های پسته غرس‌شده در این استان بدون بررسی سازگاری در منطقه انجام شده است.

علی دادار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نهال پسته اکبری در سنخواست، کله قوچی در بام و صفی‌آباد و احمد آقایی در اسفراین کشت شده است، بدون اینکه طرح سازگاری این ارقام در استان مطالعه شود که این امر روی باردهی و تولید تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارقام تجاری جدید پسته وارد بازار شده است، گفت: هنوز این ارقام وارد خراسان شمالی برای کشت نشده است که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

دادار ادامه داد: در شهرستان جاجرم تعدادی از درخت‌های پسته وجود دارد که قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارند یا در مناطقی از خرم‌ده، تاجیک و راز و جرگلان درخت‌های پسته وحشی مشاهده می‌شود که نشان از آن دارد که خراسان شمالی یکی از خاستگاه‌های درخت‌های پسته و تولید این میوه است؛ اما تحقیقاتی روی آن انجام نشده است و به همین علت یا سازگاری ندارند، یا گرده‌افشانی آن‌ها خارج از زمان است یا اینکه زمان گل‌دهی این درخت‌ها همزمان با بارندگی‌هاست.

وی بیان کرد: در حال حاضر این مرکز ۱۸ رقم پسته را وارد و در مناطق سنخواست و کلاته ابریشم در حال بررسی است که در صورت سازگاری امر پیوند در باغ‌ها انجام شود.

این استادیار دانشگاه افزود: در خراسان شمالی حدود ۳۰۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که فقط هر ۴۵ روز نیاز آبی دارند. بنابراین گونه بسیار مناسب برای شرایط کم‌آبی است و فقط باید به سازگاری نهال‌های غرس‌شده توجه بیشتری کرد تا محصول بیشتر و با کیفیت بهتر تولید شود.

به گزارش ایسنا، سطح باغ‌های پسته در این استان ۶۶۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۸۴۶۰ تن پسته در سال زراعی جاری از باغ‌های استان برداشت شود. خراسان شمالی رتبه ۱۳ در تولید پسته دارد و این محصول برای پسته کاران استان ۴.۲ همت درآمد دارد.

۳۵۰ تا ۴۰۰ تن از پسته تولیدی خراسان شمالی به خارج از کشور صادرات می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha