• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061709707
  • خبرنگار : 50260

شهردار کاشان مطرح کرد:

توسعه فضای سبز شهری با استفاده از پساب یا کاشت گونه‌های کم آب بر

توسعه فضای سبز شهری با استفاده از پساب یا کاشت گونه‌های کم آب بر

ایسنا/اصفهان شهردار کاشان گفت: بحران آب در دشت کاشان یک تهدید جدی است به گونه‌ای که می‌تواند حیات در منطقه را به‌صورت جدی در معرض خطر قرار دهد، بنابراین رویکرد مدیریت شهری در این دوره توجه ویژه به موضوع مدیریت منابع آب است.

کیومرث محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اهمیت توسعه فضای سبز بر زندگی شهروندان از یک‌سو و کمبود منابع آبی از سوی دیگر، نیازمند برنامه‌ریزی ویژه در این حوزه است که راه‌اندازی کارگروه مدیریت آب کاشان در شهرداری کاشان بخشی از این برنامه است.

وی افزود: مساحت ۵۰۰ هکتار از فضای سبز شهر کاشان با پساب آبیاری می‌شود که نیازمند ۷۵ لیتر در ثانیه است و استفاده از پساب شهری و سیلاب‌های فصلی، راهکاری برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز است که در قالب ساخت استخر ذخیره پساب در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار کاشان گفت: عملیات ساخت استخر ژئوممبران برای ذخیره پساب به ظرفیت ۴۰۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز شده که بزرگ‌ترین استخر ذخیره پساب استان اصفهان است و امیدواریم بتوانیم این پروژه در ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری برسد.

محمدپور تأکید کرد: ذخیره‌سازی پساب، می‌تواند به عنوان تنها منبع پایدار پساب شهری، برای ذخیره‌سازی روان آب‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و در تابستان استفاده بهینه شود.

۶۴ درصد از فضای سبز کاشان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است

مدیرعامل فضای سبز شهری شهرداری کاشان نیز به ایسنا گفت: سطح فضای سبز کاشان ۸۷۰ هکتار است که در حدود ۶۴ درصد از این سطح مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است.

حمیدرضا ممیز افزود: فضای سبز محدوده شهری شامل میدان‌ها و پارک‌ها حدود ۱۷۰ هکتار است که سرانه فضای سبز داخل محدوده شهری ۱۰.۵ مترمربع است و باید به ۱۵ مترمربع برسد ولی سرانه سطح فضای سبز در کل شهر کاشان حدود ۲۸ مترمربع است که به سطح استاندارد کشور نزدیک است.

وی اظهار کرد: آغاز دهه ۸۰ حدود ۳۰۰  لیتر بر ثانیه از چاه‌ها آب برداشت می‌شد که این رقم به کمتر از ۱۰۰ لیتر رسیده است. حدود ۹۵درصد آبیاری موجود در قالب شبکه آبرسانی فضای سبز آبیاری می‌شود در حالی که شهرهای مشابه با آب شرب آبیاری می‌شود.

مدیرعامل فضای سبز شهری شهرداری کاشان،گفت: حدود ۳۴ کیلومتر خط انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان برای آبیاری فضای سبز بلوار امام رضا، خزاق، قمصر و... اجرا شده است که با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم جایگزینی آن، حدود ۱۵ لیتر بر ثانیه است.

وی اظهار کرد: این استخر به ابعاد ۱۷۵در ۱۷۵ و عمق ۱۴ متر طراحی شده است که میزان ذخیره حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب در سال را دارد که پساب ۱۵ لیتر بر ثانیه می‌توان در عرض ۵ پنج ماه حدود ۲۰۰ هزار مترکعب ذخیره کنیم.

ممیز گفت: سیستم تصفیه فاضلاب شهرک خاتم‌الانبیاء نیز گام دیگری در ذخیره پساب است که در واقع فاضلاب خام مسکن مهر در این سیستم تصفیه و ذخیره می‌شود و هر دو طرح، با تولید ۴۵ لیتر بر ثانیه می‌تواند تا پایان شهریور، آبیاری فضای سبز با کمترین مشکل انجام شود.

استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب بر به جای چمن و گل‌های فصلی

همچنین یک فعال زیست‌محیطی گفت: فضای سبز، یکی از اولویت‌های زیباسازی منظر شهرها و تأمین آرامش روانی شهروندان است ضمن اینکه توسعه درختکاری می‌تواند به تولید اکسیژن، کاهش کربن و گرد و غبار هوا نیز کمک کند، اما کمبود منابع آب، گسترش فضای سبز را با مشکل روبرو می‌کند.

حمید عمیدی نوش‌آبادی افزود: طبق قانون، شهرداری‌ها مکلف هستند که سرانه فضای سبز شهری را به ۱۵ متر مربع برسانند ضمن اینکه از سال ۱۳۷۹ جداسازی شبکه آبرسانی فضای سبز نیز مورد تأکید قانون است.

وی تصریح کرد: استفاده از پساب هرچند که یک راهکار برای آبیاری فضای سبز مورد توجه قرار گرفته است، اما نباید از عواقب آن نیز غفلت کرد، زیرا حذف آلودگی‌های شیمیایی مثل مواد شوینده موجود در پساب فاضلاب، نیازمند سیستم‌های مجهز است.  

این فعال زیست محیطی تأکید کرد: استفاده از پساب فاضلاب هرچند که برای آبیاری درختان مفید است اما برای آبیاری چمن و گل‌ها که در ارتباط مستقیم با مردم هستند می‌تواند موجب خطر برای شهروندان شود بنابراین جدا کردن فضای استراحت شهروندان از چمن و فضای سبز پارک‌ها ضروری است.

عمیدی نوش‌آبادی گفت: استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب بر، مقاوم در شرایط کم‌آبی و سازگار با اقلیم منطقه برای توسعه فضای سبز شهری، راهکاری منطقی و علمی است که می‌تواند مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد تا نیازی به کاشت چمن و گل‌های فصلی نباشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha