• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403061709586
  • منبع : بازار

انواع آسفالت و زیرسازی جاده

انواع آسفالت و زیرسازی جاده

کاربرد نمد ژئوتکستایل زیرسازی جاده می‌توان اشاره داشت که ژئوتکستایل‌ها لایه‌های زیرین و مواد پایه را جدا نگه می‌دارند و حرکت آب را از طریق یا خارج از بستر جاده مدیریت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایی ابرینه، صنعت راه‌سازی، به عنوان قلب تپنده تمامی صنایع جهان شناخته شده و جاده‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ارتباط ممالک مختلف در سرتاسر جهان هستند. امروزه استفاده از قیر در صنعت راه‌سازی و تولید انواع اسفالت، باعث شده است که حمل‌ونقل و رفت‌وآمد وارد مرحله‌ی جدیدی شده و بسیار راحت‌تر از آن چیزی شود که تا الان بوده است. انواع آسفالت و زیرسازی جاده موضوع مهمی در صنعت راه‌سازی است. ما در این مقاله قصد داریم به طور صریح به زیرسازی، آسفالت، ویژگی‌ها و نوع آن‌ها بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید. 

کاربرد نمد ژئوتکستایل در زیرسازی جاده

 نمد ژئوتکستایل‌ منسوجات نبافته صنعتی هستند که در پروژه‌های عمرانی، به ویژه در زیرسازی و روکش جاده‌ها، استفاده می‌شوند. کاربرد ژئوتکستایل در این حوزه شامل بهبود استحکام و دوام ساختارهای جاده‌ای، کنترل فرسایش، و مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی است. نمد ژئوتکستایل ها در حال حاضر بیشترین کاربرد را برای تثبیت جاده‌ها از طریق جداسازی و زهکشی دارند. کاربرد نمد ژئوتکستایل زیرسازی جاده می‌توان اشاره داشت که ژئوتکستایل‌ها لایه‌های زیرین و مواد پایه را جدا نگه می‌دارند و حرکت آب را از طریق یا خارج از بستر جاده مدیریت می‌کنند.

انواع آسفالت و زیرسازی جاده

•    آسفالت گرم: آسفالتی است که مصالح سنگی با قیر به طور گرم ترکیب می‌شود و به همان صورت گرم به شکل دستی یا مکانیزه پخش می‌شود. در این نوع آسفالت بیشتر از ۹۰ درصد را مصالح سنگی و مابقی آن را قیر تشکیل می‌دهد. این آسفالت به عنوان بتن آسفالتی شناخته می‌شود و یکی از مقاوم‌ترین و با دوام‌ترین انواع آسفالت و زیرسازی جاده است. آسفالت گرم انواع مختلفی دارد که دلیل تفاوت آن‌ها در نوع قیر و درصد فضای خالی و دانه‌بندی مصالح سنگی می‌باشد. آسفالت‌های گرم عبارتند از:

۱.    آسفالت رویه
۲.    آسفالت آستر
۳.    اساس قیری

•    ماسه آسفالت: یکی از انواع آسفالت و زیرسازی جاده است که با ترکیب دو ماده، ماسه شکسته طبیعی، و قیر خالص به دست می‌آید. از این قشر معمولا بیشتر برای تسطیح آسفالت‌های قدیمی استفاده می‌شود.

•    اساس قیر(قیر پاشی): این قشر یکی دیگر از انواع آسفالت و زیرسازی جاده است و به عنوان اولین روسازی آسفالت که مستقیما بر روی بستر روسازی راه قرار می‌گیرد. از اساس قیر با لایه‌های باز جهت زهکشی آب‌های نفوذی به روسازی استفاده می‌شود. مواد مورد استفاده برای قیر پاشی زیر آسفالت در ابتدا به صورت آبکی می‌باشد و میزان قیر مورد استفاده از ۵۰۰ گرم در هر متر مربع تا ۱کیلوگرم در هر متر مربع می‌باشد.

•    آسفالت حفاظتی: از انواع آسفالت و زیرسازی جاده است که ترکیبی از سنگ‌های ریز با قیر می‌باشد. در این بخش با قسمت قیر در راه‌های شنی و بتنی و یا آسفالتی، بلافاصله بعد از پخش سنگ‌دانه‌ها  بر روی آن‌ها، آسفالت حفاظتی بدست می‌آید که دارای مقاومت چندان هم نمی‌باشد و برای معابری استفاده می‌شود که احتیاج به مقاومت کمتری دارد. آسفالت‌های حفاظتی عبارتند از:
۱.    یک لایه
۲.    چند لایه
۳.    آسفالت حفاظتی سرد پیش اندود
۴.    استفاده از نوع پریمکت و نوع تک کت
۵.    سیل کت‌ها و از نوع ردمیکس

•    آسفالت سرد: این نوع آسفالت از انواع آسفالت و زیرسازی جاده است که با مخلوط سنگ‌دانه با قیرهای محلول یا املسیون بدست می‌آید و در دمای محیط ترکیب میشود. این نوع آسفالت را می‌توان در مسافت‌های طولانی حمل کرد و یا انبار کرد تا بعدا مورد استفاده قرار گیرد. آسفالت سرد یکی از انواع آسفالت پایه است و معمولا برای تعمیرات لکه‌های کوچک استفاده می‌شود. نیازی به حرارت ندارد و می‌توان کیسه‌های آسفالت را به طور مستقیم روی چاله‌ها یا ترک‌ها ریخت و بوسیله غلطک تراکم داد.

انواع آسفالت و زیرسازی جاده

زیرسازی راه و جاده اغلب تنها یکی از تخصص‌هایی است که ممکن است یک شرکت پیمان‌کاری داشته باشد. لازم به ذکر است که زیرسازی مرحله‌ای ویژه در راه‌سازی و جاده‌سازی محسوب می‌شود. راه سازی بدنۀ اصلی راه یا جاده از شن و ماسه متشکل بوده و با آن ساخته می‌شوند. اما در زمینه زیرسازی، باید اشاره کنیم که بخش زیرسازی شامل دو لایه مهم زیراساس و اساس راه می‌باشد. زیرسازی جاده دارای چند عنصر است که عبارتند از:

•    میزان رطوبت: در راه‌سازی از مصالح خرده سنگی استفاده می‌شود، و این مصالح خرده سنگی باید دارای مرغوبیت و ویژگی‌های خاصی باشند که آن میزان جذب رطوبت و آب است. جذب زیاد رطوبت وآب باعث متلاشی شدن راه‌ها و جاده‌ها می‌شود.

•    مقاومت در مقابل ضربه: مصالح مورد استفاده در زیرسازی باید دارای مقاومت زیاد و کافی باشند که این مورد را می توان توسط تست های مقاومت در مقابل ضربه کنترل کرد. 

•    مقاومت در مقابل صیقلی شدن: سطح راه‌ها و جاده‌ها به ویژه زمان بارش باران دارای شدت صیقلی و جلای متفاوتی هستند. محل هایی رو سطح راه که صیقلی هستند، آن جاده حالتی شبیه به یک آینه ایجاد می‌کند که می تواند منجر به سر خوردن وسیله نقلیه روی جاده شود.

•    مقاومت در مقابل سایش: اگر سنگ هایی که در زیرسازی استفاده شده‌اند به راحتی و سریع ساییده شوند، یعنی در حین رفت و آمد وسایل نقلیه مصرف شوند عمر راه و جاده کاهش پیدا می‌کند.

انواع آسفالت و زیرسازی جاده

سخن پایانی

 انواع آسفالت و زیرسازی جاده یکی از مهم‌ترین فرآیندهای حفظ و بهسازی جاده‌ها و معابر شهری محسوب می‌شود. این فرآیند شامل، ترمیم و نوسازی بخش‌های زیربنایی سطح جاده همانند خاک‌برداری، پایه‌گذاری و ته‌بندی است. هدف اصلی زیرسازی آسفالت با انواع ژئوتکستایل‌ (نمد صنعتی)، تقویت ساختار زیربنا و افزایش طول عمر آسفالت است. با انجام صحیح و اصولی زیرسازی آسفالت و همچنین استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب، جاده‌ها و راه‌ها با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر می‌شوند و مشکلات ناشی از عوامل طبیعی و ترافیک روزانه کاهش پیدا می‌کنند. زیرسازی آسفالت باعث بهبود ویژگی‌های مکانیکی و کاربردی سطح جاده شده و امنیت و راحتی رانندگان را حفظ می‌کند. این فرآیند به دلیل ارتقا عمر مفید آسفالت و کاهش هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات دوره‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha