• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061709460
  • خبرنگار : 50037

برگزاری نخستین جشنواره هلو و شلیل در پالیز

برگزاری نخستین جشنواره هلو و شلیل در پالیز

ایسنا/همدان شهرستان اسدآباد با ۴۶۲۳ هکتار سطح باغات خود، سالیانه دارای ۶۶ هزار و ۱۷۷ تن انواع محصولات باغی بوده که در این رابطه هلو در رتبه برتر تولیدات باغی شهرستان اسدآباد قرار دارد.

بیشترین پراکنش سطح باغات هلو و شلیل شهرستان اسدآباد در«باغ شهر پالیز» واقع شده که این شهر نو پا را به قطب تولید هلو و شلیل اسدآباد شهره کرده است.

امسال برای نخستین بار جشنواره هلو و شلیل در باغات زیبای هلو و شلیل پالیز با حضور گردشگران و اهالی این شهر نو پا برگزار خواهد شد که به‌طور قطع برگزاری این جشنواره از نقش موثری در معرفی پتانسیل‌ها و داشته‌های این شهر و تزریق شور و نشاط بین مردم و جذب گردشگران و تحول اقتصادی پالیز برخوردار خواهد بود .

نبود صنایع تبدیلی در اسدآباد مهمترین دغدغه باغداران اسدآبادی

یکی از باغداران هلو و شلیل شهر پالیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نبود صنایع تبدیلی در شهرستان را یکی از دغدغه‌های مهم باغداران و کشاورزان اسدآبادی از جمله باغداران هلو و شلیل شهرستان دانست و تصریح کرد: در صورتی‌که صنایع تبدیلی لازم از جمله میوه خشک‌کنی و نکتار به منظور فرآوری محصولات باغی شهرستان وجود داشت، کمک بزرگی به باغداران اسدآبادی بود و از تضییع محصولات آنها حتی محصولات پادرختی و درجه دو باغ‌ها جلوگیری می‌کرد.

مهدی سهامی‌اسدی‌فر با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار از نقش مؤثری در ایجاد صنایع تبدیلی مختلف در زمینه محصولات باغی از جمله هلو و شلیل شهرستان توسط مسئولان برخوردار خواهد بود، اضافه کرد: در شهر پالیز و در منطقه جنت‌آباد به‌صورت تقریبی حدود ۱۶۰ هکتار باغات هلو و شلیل وجود دارد که شلیل شمس، مغان، هلو انجیری و زعفرانی و جوادی از جمله ارقام تولیدی این باغات است.

وی با اشاره به اینکه معمولاً انتخاب رقم و نوع هلو و شلیل مانند سایر میوه‌ها در بازار سلیقه‌ای است، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی هلو و شلیل و فرآوری این محصول برای باغداران این شهرستان از جمله شهر پالیز امری ضروری است.

پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن هلو و شلیل در اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد هم از پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن هلو و شلیل از سطح باغات این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰۰۰ تن هلو و ۵۰۰۰ تن شلیل از باغات این شهرستان برداشت شود.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیش از ۴۲۱ هکتار از سطح باغات این شهرستان به باغات هلو و شلیل اختصاص داشته که از این میزان سطح ۲۴۸ هکتار مربوط به باغات هلو و ۱۷۳.۵ هکتار مربوط به باغات شلیل است.

وی افزود: از سطح ۲۴۸ هکتاری باغات هلوی شهرستان حدود شش هکتار و از سطح باغات ۱۷۳.۵ هکتاری شلیل حدود ۷.۵ هکتار آن باغات جدیدالاحداث بوده و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌ و نهال هستند.

مرادی، تعداد بهره‌برداری هلو و شلیل این شهرستان را در مجموع ۶۵۲ نفر برشمرد و تصریح کرد: میانگین عملکرد هر هکتار هلو در سطح باغات این شهرستان ۳۰ تا ۳۵ تن و میانگین عملکرد هر هکتار شلیل در سالجاری ۲۵ تا ۳۰ تن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تراکنش باغات هلو و شلیل این شهرستان مربوط به شهر پالیز بوده و این شهر قطب مهم تولید هلو و شلیل شهرستان به شمار می‌رود، تصریح کرد: به علت پراکندگی و خرد بودن باغات شهرستان کمتر از ۵۰ درصد از باغات اسدآباد به‌صورت قطره‌ای و مابقی باغات به صورت سنتی و غرقابی از طریق چشمه، قنات، چاه و حق‌آبه آبیاری می‌شوند. 

وی یادآور شد: هر ساله به‌طور میانگین ۴۰ درصد از هلو و شلیل تولید شده این شهرستان مصرف تازه‌خوری شده و ۶۰ درصد آن علاوه بر همدان به سایر استان‌ها از جمله تهران و کرمانشاه ارسال می‌شود.

مرادی، نوسان قیمت بازار فروش مناسب برای بهره‌برداران هلو و شلیل را یکی از جمله مشکلات باغداران هلو و شلیل این شهرستان دانست و افزود: نبود صنایع تبدیلی در بحث فرآوری میوه یکی از جمله مشکلات این شهرستان به شمار می‌رود که این امر موجب اتلاف و ضایعات میوه شهرستان به دلیل حمل‌و نقل و طولانی بودن مسیر مقصد است.

وی گفت: وجود صنایع تبدیلی در این ارتباط از نقش موثری در ارزش افزوده دو چندان برای کشاورزان و نیز ایجاد اشتغال افراد بیکار و همچنین کاهش ضایعات میوه برخوردار خواهد بود.

ضرورت توسعه گردشگری خلاق و کشاورزی

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان هم با بیان اینکه شهرستان اسدآباد در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای گردشگری کشاورزی دارد، افزود: امسال برای نخستین بار جشنواره هلو شهر پالیز در حوزه گردشگری در شهر پالیز شهرستان اسدآباد برگزار خواهد شد که این جشنواره پتانسیل خوبی برای تحول اقتصادی و جذب گردشگران در منطقه برخوردار خواهد بود.

محسن معصوم‌علیزاده با اشاره به گردشگری خلاق و ضرورت توسعه این نوع از گردشگری، گفت: در بحث گردشگری خلاق گردشگران به دنبال آن هستند که از جایی که بازدید دارند آن را تجربه کنند که از جمله آن‌ می‌توان به بحث برداشت محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی و خلاق از نقش مؤثری در معرفی جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری و اقتصاد دارد، تصریح کرد: بحث گردشگری کشاورزی می‌تواند در تمام شهرستان‌ها و روستاهای آن اتفاق بیفتد.

معصوم علیزاده یادآور شد: در بحث توسعه گردشگری کشاورزی ایجاد زمینه مناسب و سیاست‌گذاری بر عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده و مشارکت مردمی به‌طور قطع موجب رونق این نوع از گردشگری می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چه مشارکت مردم و آگاه‌سازی مردم برای استفاده از فرصت‌های خوبشان و به دست آوردن آورده‌های اقتصادی بالا باشد، به توسعه کشاورزی خلاق و گردشگری کشاورزی آن منطقه کمک خواهد کرد.

برگزاری نخستین جشنواره هلو و شلیل در اسدآباد

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد نیز به ایسنا گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره هلو و شلیل در شهر پالیز با مشارکت فرمانداری اسدآباد، میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،جهاد کشاورزی و شهرداری پالیز برگزار خواهد شد که به‌طور قطع استقبال اهالی و گردشگران از این جشنواره، از نقش موثری در تداوم این رویداد در سالهای آتی برخوردار خواهد بود.

کامران اکبری شایگان با بیان اینکه در رابطه با هفتمین جشنواره آلو روستای توریستی و گردشگری ملحمدره در سال‌جاری هنوز تصمیم‌گیری لازم انجام نگرفته است و منتظر جلسات این جشنواره برای برگزاری هستیم، خاطرنشان کرد: امسال نیز به تبع هر سال جشنواره غذاهای محلی شهرستان جز برنامه بوده که زمان و تاریخ این جشنواره نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، انگور، گردو، سیب، شلیل و آلو از دیگر محصولات مهم باغی شهرستان اسدآباد بوده که در رابطه با این محصولات نیز همواره بحث صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و فرآوری از مشکلات کشاورزان و باغداران منطقه بوده است. 

برگزاری جشنواره و رویدادهای گردشگری در حیطه کشاورزی از نقش ارزنده‌ای در تحول گردشگری و اقتصادی هر منطقه برخوردار خواهد بود که در این بین توجه به مشکلات کشاورزان، گردشگری خلاق و نیز توجه به مواردی چون صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با جذب سرمایه‌گذاران امری ضروری بوده که نباید از آن غفلت شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha