• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403061709455
  • خبرنگار : 50167

اسکان دانشجویان جدید در اولویت سراهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

اسکان دانشجویان جدید در اولویت سراهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

ایسنا/زنجان معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده همه دانشجویان تا حدامکان در سراهای دانشجویی زیر نظر دانشگاه، اسکان داده خواهند شد و در صورت کمبود ظرفیت، دانشجویانی که درصدی از تحصیل آنان باقی مانده و در شرف فارغ‌التحصیلی هستند به سراهای خصوصی یا خودگردان هدایت شوند.

مصطفی عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حدود ۴ هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی زنجان مشغول به تحصیل هستند که امسال با احتساب افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی در برخی رشته‌ها از جمله پزشکی، این تعداد به حدود ۵ هزار دانشجو می‌رسد که تقریبا نیمی از آنان غیربومی و متقاضی خوابگاه هستند.

وی با بیان اینکه از بین حدود ۲هزار و ۵۰۰ دانشجوی متقاضی خوابگاه، حدود ۱ هزار و ۸۰۰ نفر در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان داده شده‌اند، افزود: علاوه بر این، تعدادی از دانشجویان غیربومی در خوابگاه‌های خودگردان مستقر شده‌ و برخی به همراه خانواده خود به زنجان مهاجرت کرده و ساکن این شهر شده‌اند و در نهایت نیازمند ایجاد ظرفیت برای بیش از ۶۰۰ دانشجوی متقاضی سراهای دانشجویی هستیم.

اولویت اسکان در سراهای دانشجویی، با دانشجویان جدید است

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: به علت کمبود فضای خوابگاهی کافی، قبلاً سیاست دانشگاه بر این بود که تعهدی در خصوص خوابگاه برای دانشجویان سال اول نداشت و دانشجویان سال‌های بالاتر مشمول استفاده از خوابگاه‌ بودند ولی با بررسی‌هایی که در شوراهای فرهنگی و انضباطی و هیئت رئیسه دانشگاه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان سال اول که تا دیروز دانش‌آموز و فقط به فکر درس و کنکور بودند، ممکن است در تأمین محل اسکان دچار مشکلات عدیده شوند و با اسکان در محلی غیر از خوابگاه، در احاطه‌ افراد ناسالم قرار بگیرند و وارد مسیرهای نادرست شوند.

وی تصریح کرد: طبق این بررسی‌ها، سیاست دانشگاه بر این قرار گرفت که تمامی دانشجویان تا حدامکان در سراهای دانشجویی ملکی یا استیجاری زیر نظر دانشگاه، اسکان داده شوند و در صورت کمبود ظرفیت، دانشجویانی که درصدی از تحصیل آنان باقی مانده و در شرف فارغ‌التحصیلی هستند به سراهای خصوصی یا خودگردان هدایت شوند.

پیگیری افزایش ظرفیت سراهای دانشجویی

عزیزی به افتتاح سرای دانشجویی شهید سلیمانی با ظرفیت ۲۶۰ دانشجو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دانشجویان از نیمسال دوم‌تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در این سرا ساکن داده شده‌اند و علی‌رغم برخی کاستی‌ها از جمله تکمیل نشدن سیستم سرمایش، تلاش می‌کنیم تا رفاه نسبی برای دانشجویان در این سرا ایجاد شود.

وی با اشاره به ایجاد ۳ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه در سال‌جاری، اظهار کرد: ۲ واحد از این خوابگاه‌ها در اختیار دو زوج دانشجو که خانم و آقا و از دانشجویان دانشگاه هستند، قرار گرفته است و با توجه به وجود ۱۵ متقاضی خوابگاه متاهلی، در تلاشیم از طریق تهاتر یا مولدسازی اموال تملیکی دانشگاه، این ظرفیت را افزایش دهیم و در این خصوص، ایجاد خوابگاه متاهلی ۲۸ واحدی را در برنامه قرار داده‌ایم.

عزیزی، ایجاد ۳ سرای دانشجویی با ظرفیت ۲۰۰ نفر در داخل پردیس از طریق مولدسازی و تبدیل به احسن املاک دانشگاه را از برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد و افزود: برنامه دیگر ما این است که ۲ سرای دانشجویی بوستان ۱ و ۲ که با تدابیر اتخاذ شده در ادوار گذشته، تبدیل به ساختمان‌های ستادی و اداری شده‌اند، دوباره با تغییر کاربری به عنوان سرای دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

افزایش کیفیت غذای دانشجویی جزو اولویت‌ها است

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تغذیه دانشجویی در دانشگاه طی سنوات گذشته مورد غفلت واقع شده است، گفت: کمبود منابع و گاهاً سوءمدیریت باعث شد زمانی که تعداد دانشجویان دانشگاه کمتر از ۱هزار نفر بود، فضایی در دانشکده پزشکی به عنوان آشپزخانه و سلف‌سرویس در نظر گرفته شود و اکنون که تعداد دانشجویان به حدود ۵هزار نفر رسیده، محیط آشپزخانه و محل سلف‌سرویس جوابگوی این نیاز نیست.

وی یکی از دلایل پایین بودن کیفیت غذای دانشجویی را پخت غذا در حجم بالا در یک محیط تنگ و کوچک برشمرد و افزود: تکمیل و تجهیز سلف مرکزی دانشگاه از اولویت‌های اصلی دانشگاه در معاونت فرهنگی دانشجویی است که تلاش می‌کنیم در مدت باقی‌مانده تا پایان تابستان، محقق شود و با آغاز سال‌تحصیلی جدید، پخت و توزیع غذا در سلف مرکزی صورت گیرد.

عزیزی کیفیت مواد اولیه را از دیگر عوامل موثر در کیفیت غذای دانشجویی عنوان کرد و گفت: ۴ قلم اصلی از مواد اولیه‌ای که برای پخت غذای دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی گوشت قرمز، مرغ، روغن و برنج به صورت سهمیه‌ از طرف وزارت بهداشت و از طریق جهادکشاورزی در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه گوشت قرمز و مرغ به صورت یخ‌زده بوده و برنج سهمیه‌ای است، هر چقدر هم که سرآشپزمان، ماهر و مجرب باشد، نمی‌توانیم انتظار غذای باکیفیت و عالی داشته باشم.

وی کمبود نیروی آشپزخانه را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کیفیت غذا دانست و از تلاش معاونت فرهنگی دانشجویی برای جذب نیروهای بیشتر در آشپزخانه خبر داد و خاطرنشان کرد: در اکثر دانشگاه‌ها، تهیه غذای دانشجویی برون‌سپاری شده و پیمانکار، با تامین مواد اولیه و دریافت ۴ قلم اصلی از جهادکشاورزی، غذای آماده سرو را تحویل می‌دهد ولی دانشگاه علوم پزشکی زنجان جزو معدود دانشگاه‌هایی است که برون‌سپاری نکرده و صرفه‌جویی  ۲۰میلیارد تومانی از این محل داشته است.

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: در طول سال حدود ۱ میلیون پرس نهار و شام برای دانشجویان تهیه می‌شود و صرفه‌جویی حاصل از عدم برون‌سپاری برای تهیه این تعداد غذا، صرف رفاه دانشجویان می‌شود؛ به عنوان مثال یکی از برنامه‌های ما این است که با اخذ مجوز از معاونت توسعه، سرآشپزی ماهر را در قالب خرید خدمت در رأس امورات آشپزخانه قرار دهیم تا کیفیت غذا بهبود یابد یا با خرید برنج ایرانی مرغوب و مخلوط کردن آن با برنج سهمیه‌ای به افزایش کیفیت غذا کمک کنیم.

همه دانشجویان باید از برنامه‌های فرهنگی بهره‌مند شوند

وی به اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع در طول ۶ ماه گذشته در دانشگاه اشاره کرد و گفت: جشن انقلاب، اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اردوی بازدید از مناطق ارزشمند دفاع مقدس،جشن روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س)، جشن انقلاب، محفل قرآنی با حضور استاد ابوالقاسمی، اردوی ۹۲ نفره کربلای معلی برای دانشجویان دختر، اردوی مشهد، اردوهای یک روزه و دو روزه طبیعت‌گردی در داخل یا خارج استان، شب شعر دانشجویی، یادواره شهداء، ویژه مراسم شب‌های قدر، آئین دانش‌آموختگی رشته‌های مختلف دانشگاه و آئین روپوش سفید، مناظره دانشجویی، نشست ها و کارگاه‌های مختلف علمی، مسابقات مختلف فرهنگی و کتابخوانی و برگزاری چندین اردوی جهادی و خدمت در مناطق محروم استان توسط بسیج دانشجویی و کانون جهادی از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

عزیزی با بیان اینکه برای دانشجویان بین‌الملل دانشگاه هم برنامه‌های مختلف فرهنگی و اردویی اجرا شده است، تصریح کرد: هر چه تعداد دانشجویانی که در برنامه‌های فرهنگی ورزشی شرکت می‌کنند بیشتر باشد، تعداد دانشجویان نیازمند به خدمات مشاوره و روانشناسی که از مشکلاتی مثل افسردگی رنج می‌برند، کمتر می‌شود و موارد مورد بررسی در کمیته‌های انضباطی کاهش پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، استفاده همه دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی ورزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اینکه تعداد معدودی از دانشجویان در همه برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، اردوها و ... شرکت کنند و بقیه دانشجویان، منفعل و جزو قشر خاکستری باشند درست نیست و تلاش ما بر این است که همه دانشجویان را در این برنامه‌ها دخیل کنیم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه در حوزه تربیت‌بدنی، استفاده خوبی از ظرفیت‌های برون‌بخشی می‌کند، افزود: با توجه به اینکه مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه، ریاست هیأت ورزشی دانشگاه‌های استان زنجان و همچنین ریاست انجمن ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور را بر عهده دارد، ارتباط خوبی با هیئت‌های ورزشی مختلف داریم و از توان، ظرفیت و امکانات یکدیگر، به طور متقابل بهره‌مند می‌شویم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به اجرای برنامه پیاده‌روی هفتگی برای کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه که از چند ماه پیش آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: این برنامه که همراه با قرعه‌کشی و اهدای جوایز مختصر می‌باشد، با هدف عمومی‌سازی ورزش و افزایش آگاهی شرکت‌کنندگان برای بهتر زیستن برگزار می‌شود و انتظار استقبال بیشتری از آن وجود دارد.

ایجاد سالن ورزشی چندمنظوره پیگیری می‌شود

وی تبدیل سوله‌ی بلااستفاده در مجموعه ورزشی شهید تجلی دانشگاه به سالن ورزشی چندمنظوره را از برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشجویی برشمرد و اظهار کرد: همچنین، زمین چمن این مجموعه به دلیل مشکلات آبیاری و قدمت بالای آن از بین رفته و در تلاش هستیم با تأمین منابع، زیرسازی‌های لازم را انجام داده و زمین مذکور را چمن مصنوعی کنیم.

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: نشریات دانشجویی مدیریت تعالی فرهنگی موفق شد در سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی که با عنوان «تیتر» برگزار شد، مقام اول را در بین دانشگاه‌های وزارت بهداشت و مقام دوم را در بین کل دانشگاه‌های کشور یعنی دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت به دست آورد که بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره به ارتقا اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی به مدیریت مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی - ایرانی، گفت: این واحد با افزایش ۴ اداره زیرمجموعه نیاز به نیروی انسانی روانشناس و مددکار و روانپزشک دارد و با توجه به اینکه نیروهای مرکز اکثرا طرحی بوده و پس از دوسال آموزش و کسب تجربه طرحشان به اتمام می‌رسد و مجدد مرکز با نیروهای کم‌تجربه و موقتی مواجه خواهد شد که در این راستا پیگیر جذب نیروهای با تجربه از طریق خرید خدمت خواهیم بود.

عزیزی، دانشجویان را فرزندان دانشگاه تلقی کرد و افزود: هر چه دانشجویان، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند و تعداد بیشتری از آنان به فرهیختگان و دانشمندان تراز اول علمی در کشور و جهان تبدیل شوند، باعث افتخار دانشگاه و خانواده‌های‌شان خواهد بود و این مستلزم ارتباط بیشتر مسئولان و اعضای هیئت علمی با دانشجویان و اعتماد کردن و اهمیت دادن به دانشجویان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha