• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403061709410
  • منبع : پایگاه‌های خبری

یک شیطنت کودکانه رسانه‌ای علیه ایران

یک شیطنت کودکانه رسانه‌ای علیه ایران

«ادعاهای اخیر نشریه آمریکایی نیویورک‌پُست علیه کشورمان، بار دیگر این مساله را برجسته‌سازی می‌کند که دولت آمریکا به قدری در تدبیر و مواجهه با اعتراضات ضدصهیونیستی در این کشور درمانده شده، که به جای خوانش درستِ آن، سعی در لاپوشانی اصل ماجرا دارد... »

به گزارش ایسنا، الف نوشت: ایران از زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا به امروز، همواره هدفِ جریان سازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی جهان غرب در حوزه‌های گوناگون بوده است. اقداماتی که هدف اصلی و نهایی تمامی آن‌ها، جعل و تحریف واقعیت‌های مرتبط با ایران و ارائه تصویری سیاه از کشورمان بوده و هست. در این راستا، به تازگی شاهد آشکارشدن یک پرده تازه از این قبیل جوسازی‌ها بوده‌ایم. 

ماجرا از این قرار است که وبگاه خبری "نیویورک‌پست" که تاکنون بارها و بارها در طرحواره کلان جهان غرب مبنی بر جوسازی تبلیغاتی علیه کشورمان ایفای نقش داشته، در گزارشی مبسوط به قلم "ایزابل وینست"، مدعی شده که اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا با منابع مالی ایرانی تغذیه می‌شوند و در حقیقت ایران در پسِ پرده سازماندهی آن‌ها است. این ادعا البته پیشتر نیز از سوی برخی جریان‌های رسانه‌ای غربی در بحبوحه اوج‌گیری حمایت‌های افکار عمومی در کشورهای غربی نظیر فرانسه و انگلیس از مردم و مقاومت فلسطین در جریان جنگ غزه، علیه کشورمان مطرح شده بود. 

با این همه، گزارش جدید نشریه نیویورک‌پست که با بازتاب‌های مختلفی نیز همراه شده، به طور خاص دو دستورکار مهم و محوری را دنبال می‌کند. 

اولا، این گزارش سعی دارد از اصالتِ اعتراضات بحق و مشروع جامعه دانشگاهی آمریکا علیه جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه و به طور خاص همدستی دولت آمریکا با این موضوع، بکاهد و آن را صرفا به مساله‌ای که با مهندسی ایران صورت می‌گیرد، تقلیل دهد. این در حالی است که پیشتر مثلا در لندن شاهد اعتراضات گسترده ۳۰۰ هزار نفری در حمایت از ملت فلسطین بودیم و مقام‌های انگلیسی نیز هرکاری کردند تا جلوی این اعتراضات را بگیرند و آن را سرکوب کنند، نتوانستند. 

در نهایت آن‌ها هم با طرح اتهامات واهی ایران را سازمان دهده اعتراضات توصیف کردند و حتی وزیر کشور وقت انگلیس، هرگونه حمل پرچم فلسطین در خیابان‌های انگلیس را نیز به مثابه یک جرم ارزیابی کرد. در مورد اعتراضات جامعه دانشگاهی آمریکا علیه اشغاگران صهیونیست نیز شاهد معادله‌ای مشابه هستیم و این اعتراضات در ماه‌های اخیر تا حد زیادی جهان را تکان داده است. نکته قابل توجه اینکه اصلِ این اعتراضات تا حدود زیادی بنیان‌های ادعاهای دور و دراز دموکراتیک و حقوق‌بشری آمریکا در عرصه بین‌المللی را نیز به لرزه درآورده و از نظر وجهه بین‌المللی، برای این کشور گران تمام شده است. 

از این رو، منحرف کردن اصل این اعتراضات و نسبت دادن آن به عوامل خارجی، پیش پا افتاده‌ترین تاکتیکی است که دولت آمریکا و جریان‌های رسانه‌ای وابسته به آن در رابطه با اوج‌گیری اعتراضات جامعه دانشگاهی در این کشور علیه رژیم اشغالگر قدس می‌توانستند در دستورکار قرار دهند. 

نکته دوم اینکه ادعاهای اخیر نشریه آمریکایی نیویورک‌پُست علیه کشورمان، بار دیگر این مساله را برجسته‌سازی می‌کند که دولت آمریکا به قدری در تدبیر و مواجهه با اعتراضات ضدصهیونیستی در این کشور درمانده شده، که به جای خوانش درستِ آن، سعی در لاپوشانی اصل ماجرا دارد. این یعنی بنیان‌های قدرت نرم و گفتمانی آمریکا که اساسا ایده ادعایی هژمونی جهانی آمریکا تا حد زیادی مبتنی بر آن‌ها است، سُست و تضعیف شده است. 

کافی است توجه داشته باشیم که نزدیک به هزار نهاد و جریان حکمرانی شهری و محلی در آمریکا تاکنون جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و همدستی دولت آمریکا با این مساله را به صراحت محکوم کرده‌اند. در این نقطه باید این سوال را از دولت آمریکا و رسانه‌های متحدش پرسید که آیا ایران در این نهادهای حکمرانی آمریکایی نیز اعمال نفوذ می‌کند؟ یا این دولت اساسا شک دارد که رژیم اشغالگر قدس با به شهادت رساندن و مجروح کردن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در نوار غزه مرتکب جنایت و نسل‌کشی شده است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha