• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403061709392
  • خبرنگار : 50604

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان خبر داد

آغاز برداشت طلای سفید از مزارع پنبه گلستان

آغاز برداشت طلای سفید از مزارع پنبه گلستان

ایسنا/گلستان رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان از آغاز برداشت پنبه از سطح ۱۲ هزار هکتار از مزارع استان خبر داد.

علی موسی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درسال زراعی جاری، ۲۵ هزار تن وش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به‌خصوص در گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آباد کتول پنبه کشت شد.

وی با بیان اینکه برداشت وش پنبه از مزارع دیم و شهرستان‌های واقع در مناطق شمالی گلستان از جمله گنبدکاووس، گمیشان و آق قلا شروع شده است، گفت: برداشت این محصول تا پایان آذر ماه امسال ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان از آمادگی ۹ کارخانه پنبه در این استان برای خرید محصول تولیدی کشاورزان خبر داد و گفت: قیمت تضمینی خرید وش پنبه هرکیلو ۳۷ هزار تومان اعلام شده بود اما در کارخانه‌ها بر حسب کیفیت محصول بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان و با قیمت بالاتر از چیزی که اعلام شده خریداری می‌شود.

موسی خانی، "گلستان، لطیف، ساجدی و تابان" را از مهمترین ارقام داخلی کشت شده پنبه در گلستان برشمرد و افزود: در کنار این ارقام پنبه، برخی ارقام وارداتی نیز کشت شده است.

وی بر لزوم رعایت برخی توصیه‌های فنی از جمله پرهیز از برداشت غوزه‌های نارس، برداشت محصول زمانی که نیمی از غوزه‌ها رسیده و الیاف آن خشک باشند، استفاده از گونی‌های چتایی با الیاف کنفی یا پنبه‌ای برای جمع آوری محصول و عاری بودن وش‌های برداشتی از مواد خارجی مانند پوسته و برگ هنگام برداشت پنبه توسط کشاورزان تاکید کرد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد: کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر آذرماه پایان می‌یابد.

موسی خانی، پرهیز از اختلاط وش های آفت زده، ملکوک، زرد که از روی زمین جمع آوری می‌شوند با وش‌های سالم، جمع آوری و بسته بندی چین‌های اول و دوم و ارقام مختلف به صورت جداگانه، انجام مبارزه با آفت عسلک در زمان داشت برای جلوگیری از چسبندگی الیاف و افت کیفیت و قیمت وش، پرهیز از برداشت وش در صبح‌ زود و روزهای بارانی، نگهداری وش‌های برداشتی در محیطی خشک و سرپوشیده، استفاده از نخ‌های پنبه‌ای برای دوختن خلال‌ها و استفاده از هورمون برگریز جهت یکنواختی رسیدن غوزه‌ها و کاهش برگ‌ها و برداشت بهتر پنبه را از جمله توصیه‌های فنی برای برداشت وش توسط کشاورزان برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha