• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061508719
  • خبرنگار : 30147

رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد:

پسته کاران خراسان رضوی مراقب این ماده سمی باشند

پسته کاران خراسان رضوی مراقب این ماده سمی باشند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد در استان خراسان رضوی از پسته‌کاران خواست مراقب آفلاتوکسین به عنوان یک ماده سمی در پسته و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر تولید می‌شود باشند.

عبدالحمید شرافتی در گفت‌وگو با ایسنا از فیض‌آباد به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی نام برد و گفت: با توجه به اینکه در آستانه برداشت محصول پسته از سطح باغات قرار داریم می‌طلبد باغداران یکسری اصول را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه در عرضه ارقام مختلف زمان‌های برداشت پسته متفاوت است، اظهار کرد: برداشت ارقام زودرس از ۱۰ مردادماه آغاز و تا اوایل مهر نیز این برداشت ادامه دارد.

عضو هیات علمی و رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد تصریح کرد: گرچه دیده می‌شود باغداران پس از برداشت رقم زودرس شروع به محلول‌پاشی فروت ست می‌کنند اما از نظر زمانی در مردادماه نباید این کار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه محلول‌پاشی فروت ست باید اواخر شهریورماه یا اوایل مهر انجام شود، افزود: زمانی که فرایند گل انگیزی گل‌های ماده مجدد در اوایل پائیز دارد فعال می‌شود باید شروع به محلول‌پاشی نمود.

شرافتی با تأکید بر اینکه هر زمان که برداشت پسته انجام شد نباید مرحله محلول‌پاشی فروت ست را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: بعد از برداشت(اواخر شهریورماه) یک نوبت آبیاری کفایت می‌کند و پس از آن به طور کامل باید قطع شود.

کنترل آفت درختان پسته بسیار مهم و ضروری

وی در خصوص استفاده از ترکیبات هورمونی بیان کرد: چون نیازی نیست درخت در مرحله رشد باقی بماند برای همین سعی شود از این ترکیبات خیلی استفاده نشود. اگر هوا گرم‌تر باشد درخت خیلی دیرتر وارد مرحله ریزش برگ و یا رکود خواهد شد.

رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد اظهار کرد: اگر درخت دیرتر وارد مرحله رکود شود با کمبود نیاز سرمایی درخت روبرو خواهیم شد، بنابراین بعد از برداشت یک نوبت آبیاری بیشتر توصیه نمی‌شود.

پسته کاران خراسان رضوی مراقب این ماده سمی باشند

وی گفت: گرچه استفاده از کود ازت رایج است، اما در این مرحله تقریباً ۵ درصد از کود ازت مورد نیاز درخت در طول سال را نیاز است که استفاده کنیم و اگر برگ درختان هنوز سبز بودند نیازی به این کار نیست.

شرافتی دقت به کنترل آفت درختان پسته را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: قرار نیست چون برداشت محصول صورت گرفته آفات کنترل نشوند.

منتظر افزایش جمعیت پسیل باشید

وی اظهار کرد: گرچه به دلیل افزایش درجه حرارت طی چند روز گذشته جمعیت افت به شدت کاهش یافت اما مجدد در شهریورماه ماه و اوایل مهر باید منتظر افزایش جمعیت پسیل باشیم و لازم به کنترل است.

رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد در ادامه در خصوص مدیریت آفلاتوکسین در باغات پسته گفت: زمان برداشت برای کاهش میزان آلودگی و انواع قارچ‌ها و سموم باید به توصیه‌های کارشناسان به جد دقت نمود.

وی رعایت یکی از این مسائل در زمان برداشت را کاهش میزان آفلاتوکسین در باغات دانست و افزود: آفلاتوکسین به عنوان یک ماده سمی در پسته و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر تولید می‌شود.

باغات آلوده منشایی برای مراحل بعدی

شرافتی با بیان اینکه پایه و اساس این افت در پسته از باغات آلوده شروع می‌شود، بیان کرد: باغات آلوده منشایی برای مراحل بعدی از جمله فراوری، انبارداری و صادرات می‌شود.

وی اذعان کرد: یکی از مسائلی که در آلودگی پسته به آفلاتوکسین نقش دارد پسته‌های زود خندانی هستند که پوست سبز در جهت شکاف پوست استخوانی شکاف بر می‌دارد و منشایی برای آلودگی می‌شود.

عضو هیات علمی و رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد افزود: دو هفته قبل از برداشت این پسته‌ها عارضه زودخندانی را می‌گیرند و موجب آلوده شدن پسته و نفوذ قارچ و عملاً موجب آلودگی پسته‌ها با سم آفلاتوکسین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قارچ آفلاتوکسین در طبیعت وجود دارد و باید شرایط برای رشدشان فراهم باشد، افزود: یکی از عوامل رشد این قارچ و تولید سم ماده غذایی است که مغز پسته یکی از بهترین مواد غذایی برایشان محسوب می‌شود.

شرافتی رطوبت محیط را مهم دانست و گفت: تقریباً ۱۰ روز قبل از برداشت برای جلوگیری از رطوبت محیط باید آبیاری قطع شود، آفلاتوکسین‌ها در دمای ۶ تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد به خوبی فعالیت می‌کند و بهترین دما برای رشدشان ۳۶ تا ۳۸ درجه است.

ضرورت حذف پسته‌های آسیب دیده

وی با بیان اینکه آفلاتوکسین‌ها در دمای ۲۵ درجه سم خودش را داخل پسته تولید می‌کند، اظهار کرد: باغداران زمان برداشت باید پسته‌هایی که به هر دلیلی آسیب دیدند و پوست سبز آسیب دیده و مغز سبز نمایان شده را در فرایند برداشت حذف کنند تا به مراحل فراوری منتقل نشوند.

پسته کاران خراسان رضوی مراقب این ماده سمی باشند

رئیس ایستگاه تحقیقات پسته فیض‌آباد با اعلام اینکه زمان برداشت سعی شود رعایت نکات بهداشتی به خوبی رعایت شود، ادامه داد: مه‌ولات با تولید سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن پسته رتبه نخست را در استان دارد.

وی از شهرستان مه‌ولات به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی نام برد و اذعان کرد: اکنون سطح زیر کشت آبی این خطه ۲۷ هزار هکتار است که ۲۱ هزار و ۳۴۰ هکتار از این میزان به باغات پسته اختصاص دارد.

از این میزان سطح زیر کشت پسته در مه‌ولات، بیش از ۱۲۰ هزار تن پسته تر و ۲۶ هزار تن پسته خشک در سال تولید می‌شود، لذا این شهرستان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده‌ است.

حدود ۱۸ هزار و ۱۴۰ هکتار از باغات پسته شهرستان بارور هستند و حدود ۱۰۰ هزار تن پسته تر برداشت می‌شود که از این مقدار ۳۰ درصد به صورت تازه خوری و نوبرانه به بازارهای داخلی نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و ... و همچنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و افغانستان و... عرضه و مابقی در ترمینال‌های ضبط پسته فرآوری و خشک می‌شود.

فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات با جمعیت ۵۶ هزار نفر در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha