• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403061508627
  • خبرنگار : 71402

رهبر چین از ارائه کمک و آموزش نظامی به کشورهای آفریقایی خبر داد

رهبر چین از ارائه کمک و آموزش نظامی به کشورهای آفریقایی خبر داد

رئیس‌جمهور چین امروز (پنج‌شنبه) در جریان نشستی با رهبران آفریقایی گفت، به کشورهای آفریقایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بدون بازپرداخت کمک نظامی ارائه خواهد کرد. او همچنین گفت آموزش نظامی و گشت‌زنی مشترک بین چین و کشورهای آفریقایی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در نشست بزرگی با حضور رهبران آفریقا و سایر شرکت‌کنندگان در پکن که انتظار می‌رود روابط با آفریقا را بیش از پیش ارتقا بخشد، از «نمونه درخشان» روابط چین و آفریقا تقدیر و تمجید کرد.

شی و همسرش، پنگ لیوآن، شامگاه چهارشنبه برای مهمانانی که برای شرکت در اجلاس سال ۲۰۲۴ مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC)، بزرگ‌ترین رویداد دیپلماتیک به میزبانی چین در پکن به سر می‌برند، ضیافتی را در تالار بزرگ خلق برگزار کردند.

این نشست با حضور بیش از ۵۰ رهبر آفریقایی و دبیرکل سازمان ملل متحد از ۴ تا ۶ سپتامبر برگزار می‌شود.

شی در سخنرانی خود گفت ۱۰ مرتبه به آفریقا رفته است. او گفت جامعه چین-آفریقا با آینده مشترک نمونه‌ای درخشان برای ساختن جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت است.

رئیس‌جمهور چین گفت جامعه چین-آفریقا با آینده مشترک، عمیقا ریشه در دوستی سنتی بین ۲ طرف دارد و افزود که این دوستی قوی باقی می‌ماند و در طول نسل‌ها قوی‌تر می‌شود، صرف‌نظر از اینکه جهان چگونه تغییر می‌کند.

رهبر چین از ارائه کمک و آموزش نظامی به کشورهای آفریقایی خبر داد
نشست چین-آفریقا

شی خاطرنشان کرد که جامعه چین-آفریقا با آینده مشترک با قدرت همکاری برد-برد شکوفا می‌شود و افزود: «ما با هم جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، پارک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ساخته‌ایم. این پروژه‌ها زندگی و سرنوشت بسیاری از مردم را تغییر داده است.»

رهبر چین با اشاره به اینکه جامعه چین و آفریقا با آینده مشترک همگام با زمان رشد می‌کند، گفت ۲ طرف همکاری و هماهنگی نزدیک خود را در مورد مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای حفظ کرده‌ و با هم صدای جنوب جهانی را قوی‌تر کرده‌اند.

او ابراز اطمینان کرد تا زمانی که مردم ۲.۸ میلیارد نفری چین و آفریقا متحد باشند، «ما با هم در مسیر مدرن‌سازی، شاهکارهای جدید و حتی بزرگ‌تری به‌دست خواهیم آورد، پیشروی حرکت مدرن‌سازی جنوب جهانی را برعهده خواهیم داشت و کمک‌های بزرگ‌تری به جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور چین امروز همچنین گفت به کشورهای آفریقایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بدون بازپرداخت کمک نظامی ارائه خواهد کرد. او همچنین گفت آموزش نظامی و گشت‌زنی مشترک بین چین و کشورهای آفریقایی راه‌اندازی خواهد شد.

شی جین‌پینگ همچنین گفت چین آماده همکاری با آفریقا برای اجرای ۱۰ اقدام مشارکتی در سه سال آینده برای پیشبرد مشترک مدرنیزاسیون است. شی متعهد شد بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای آفریقا در سه سال آینده تامین مالی کند و قول داد همکاری در زیرساخت‌ها و تجارت با این قاره را تعمیق بخشد.

رهبر چین در مراسم افتتاحیه اجلاس سران مجمع همکاری چین و آفریقا در سال ۲۰۲۴ گفت: «یک‌سوم جمعیت جهان در چین و آفریقا زندگی می‌کنند و بدون مدرن‌سازی چین و آفریقا هیچ مدرنیزاسیون جهانی وجود نخواهد داشت.»

شی همچنین پیشنهاد کرد که روابط بین چین و کشورهای آفریقایی که روابط دیپلماتیک با پکن دارند، به سطح استراتژیک ارتقا یابد. او همچنین تأسیس این مجمع در ۲۴ سال پیش را نقطه عطفی در تاریخ روابط چین و آفریقا خواند و افزود که روابط چین و آفریقا به لطف نزدیک به ۷۰ سال تلاش خستگی‌ناپذیر هر ۲ طرف به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور سنگال و رئیس مشترک مجمع همکاری چین و آفریقا، از مهمان‌نوازی مردم چین به نمایندگی از رهبران آفریقا قدردانی کرد. او گفت آفریقا و چین هر ۲ طرفدار جهانی برابرتر، منظم‌تر، سودمندتر و فراگیرتر هستند.

رئیس مشترک مجمع همکاری چین و آمریکا گفت چین تحت رهبری شی، نه تنها به توسعه سریع خود دست یافته، بلکه سهم مهمی در ارتقای صلح و رشد جهانی داشته است. به گفته او، طرف آفریقایی آماده تقویت همبستگی و همکاری با چین، تعمیق مشارکت راهبردی جامع آفریقا و چین و حفاظت بهتر از منافع مشترک آنهاست.

همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست به رهبران آفریقایی گفت روابط رو به رشد بین چین و این قاره می‌تواند «انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر را به پیش ببرد.» او گفت: «کارنامه قابل‌توجه توسعه چین - از جمله در ریشه‌کنی فقر - ​​تجربه و تخصص فراوانی را فراهم می‌کند.»

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha