• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061408560
  • خبرنگار : 71935

زلنسکی: در دولت به انرژی تازه نیاز داریم

زلنسکی: در دولت به انرژی تازه نیاز داریم

پس از عزل و برکناری دست‌کم ۶ مقام اوکراینی، از جمله وزیر خارجه این کشور در ۲ روز گذشته، رئیس‌جمهور اوکراین علت این تغییرات گسترده را «احساس نیاز برای انرژی تازه در دولت» اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت که اوکراین به «انرژی جدید» نیاز دارد و همین مسئله، علت تصمیم او برای تغییرات گسترده در دولت بوده است.

در مجموع ۶ وزیر از جمله «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در ۲ روز گذشته استعفای خود را ارائه کردند و  مجلس اوکراین نیز تاکنون استعفای چهار نفر را پذیرفته است.

پیشتر، منابع اوکراینی گزارش کردند که «اولها استفانیشینا» معاون نخست وزیر اوکراین نیز استعفای خود را به پارلمان اوکراین ارائه کرده است.  

همچنین، پیش از او، «الکساندر کامیشین»، وزیر صنایع راهبردی، «دنیس مالیوسکا»، وزیر دادگستری و «روسلان استریلتز»، وزیر محیط زیست نیز استعفای خود را ارائه کردند.

از طرفی، در روزهای اخیر، رئیس‌جمهور اوکراین در حکمی که در سایت ریاست‌جمهوری منتشر شده اعلام کرد که میکولا اولسچوک، فرمانده نیروی هوایی این کشور را برکنار کرده است.

زلنسکی در کنفرانس خبری مشترک با «سیمون هریس» نخست‌وزیر ایرلند گفت: «ما امروز به انرژی جدید نیاز داریم و تغییرات صورت گرفته در دولت در راستای به تقویت آن در جهات مختلف صورت گرفته‌اند.

نمایندگان مجلس گفتند که انتظار می‌رود پارلمان روز پنجشنبه استعفای وزیر خارجه اوکراین را بررسی کند.

پس از زلنسکی، کولبا ۴۳ ساله، شناخته شده‌ترین چهره اوکراین در خارج از کشور بود که با رهبران سراسر جهان ملاقات و برای حمایت نظامی و سیاسی به زبان انگلیسی روان لابی می‌کرد. بدون او، حفره دیپلماتیک اوکراین گسترش پیدا خواهد کرد.

اما، در چنین شرایطی تحلیلگران به خبرگزاری «رویترز» گفتند که تنظیم مجدد دولت از قبل برنامه ریزی شده بوده است، اما به علت رایزنی‌های زلنسکی با شرکای غربی اوکران برای تأمین کمک‌های نظامی و مالی، این تغییرات به تعویق افتاده بود.  

در همین راستا، «ولودیمیر فسنکو»، یک تحلیلگر سیاسی ساکن کی‌یف به رویترز گفت: «این یک بازنگری برنامه ریزی شده پرسنلی در دولت است. اکنون نیمی از دولت عوض خواهد شد. این روش زلنسکی است. او معتقد است که وزیر جدید انرژی جدید، رویکردهای جدید به ارمغان می آورد، فعال‌تر کار می‌کند.»

اما کناره‌گیری و عزل مقامات اوکراینی و ادعاهای تحلیلگران حامی کی‌یف درباره برنامه‌ریزی شده بودن این تغییرات درحالی است که در هفته گذشته، منابع رسانه‌ای از تشدید انتقادات داخلی علیه زلنسکی بابت شرایط میدانی ارتش اوکراین و موفقیت فزاینده روسیه در جنگ خبر دادند.

سیاست خارجی اوکراین تغییر نخواهد کرد

انتظار می‌رود زلنسکی روز چهارشنبه نامزد خود را ریاست وزارت خارجه اوکراین را معرفی کند و «آندری سیبیها» معاون اول وزیر امور خارجه در میان نامزدهای پیشتاز قرار دارد.

به اذعان رویترز، چند ماه آینده برای زلنسکی کلیدی است، زیرا او به دنبال جلب حمایت بیشتر غرب و پس گرفتن ابتکار عمل در جنگ با روسیه است.

اواخر این ماه زلنسکی به آمریکا سفر و «طرح پیروزی» خود را به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ارائه خواهد کرد.

تلاش زلنسکی برای کسب حمایت‌های بیشتر درحالی است که نیروهای روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.  

مسکو در هفته‌های اخیر حملات پهپادی و موشکی خود علیه مواضع نظامی اوکراین را تشدید کرده است.

روز سه‌شنبه، دست‌کم ۵۰ نفر سرباز اوکراینی بر اثر اصابت دو موشک در شهر پولتاوا توسط روسیه کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در تشریح این عملیات بیانیه‌ منتشر و اعلام کرد: «ده‌ها نیروی وابسته به ارتش اوکراین در یک ساختمان آموزشی و بیمارستانی در شهر «پولتاوا» در پی یکی از دقیق‌ترین حملاتی که نظامیان روس از ابتدای جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا کنون رقم زدند، کشته شدند.»

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد، تصریح شد ارتش روسیه با موشک‌های بالستیک اسکندر صبح روز سه‌شنبه حمله‌ای را به یک مرکز آموزشی ارتش اوکراین در شهر پولتاوا در مرکز این کشور انجام داده و تمامی اهداف این حمله محقق شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: «نیروهای مسلح روسیه یک حمله دقیق را به مرکز آموزشی مشترک ۱۷۹ ارتش اوکراین در شهر پولتاوا انجام دادند. ماموریت‌های در نظر گرفته شده برای این حمله محقق شدند و تمامی اهدافی که تعیین شده بودند مورد اصابت قرار گرفتند.»

مقام‌های کی‌یف گفتند که در این حمله روسیه ۴۹ سرباز اوکراینی کشته و ۲۱۹ تن دیگر زخمی شدند اما منابع اوکراینی در عرصه میدانی می‌گویند که تلفات آن به بیش از ۱۹۰ سرباز می‌رسد.

زلنسکی: در دولت به انرژی تازه نیاز داریم
حمله روسیه به مرکز آموزشی ارتش اوکراین در پولتاوا

نیروهای روسیه طی چند روز اخیر ضمن پیشروی‌های قابل‌توجهی که داشته‌اند، در حال نزدیک شدن به شهر مهم «پوکروفسک» هستند و هم‌چنین واحدهای اوکراینی را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha