• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061308219
  • خبرنگار : 50549

تولیت آستان قدس رضوی:

آثار زیارت باید در ظاهر و باطن زائر ملکه شود

آثار زیارت باید در ظاهر و باطن زائر ملکه شود
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: زیارت یک سیر و سلوک معنوی به سوی خداوند است و آثار آن از جمله نورانیت باید در ظاهر و باطن زائر ملکه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی امشب ۱۳ شهریورماه، در شب شهادت امام رضا(ع) در جمع زائران رضوی اظهار کرد: امام رضا(ع) درحدیثی ۳ ویژگی مهم مومن را بیان و عنوان می‌کنند که هیچ فردی مومن نمی‌شود مگر اینکه این سه ویژگی را داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت ثامن الحجج(ع) که می‌فرماید «لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً إلاّ أنْ یَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّهٌ مِنَ اللهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلیّهِ، أمَّا السَّنَّهُ مِنَ اللهِ فَکِتْمانُ السِّرِّ، أمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ مُداراهُ النّاسِ، اَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَی النائِبَهِ» اضافه کرد: بر اساس این حدیث مومن باید ویژگی اول را از خداوند الگوبرداری کرده و ویژگی دوم را از پیامبر(ص) و سومین ویژگی را از امام معصوم(ع) سرمشق بگیرد. اولین خصوصیت را باید از خداوند متعال الگوبرداری کنیم و خصوصیتی که باید از پروردگار بیاموزیم ستار بودن اوست.

مروی ادامه داد: دومین ویژگی مومن که باید از رسول خدا(ص) بیاموزد، مدارا کردن با مردم است و سومین ویژگی مومن که آن‌ را باید از امام معصوم الگو بردارد و یاد بگیرد این است که بر سختی‌ها و ناملایمات صبر و تحمل داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم همیشه معطر به عطر امام باشیم زائر امام باید صفات امام را در خود و در درون خود ملکه کند؛ زائر امام باید حال، رفتار، باطن و ظاهرش با قبل از زیارت فرق کند.

وی افزود: آثار زیارت از جمله نورانیت باید در ظاهر و باطن زائر ملکه شود، زیارت یک سیر و یک سلوک معنوی به سوی خداوند بوده، لذا اگر مومن یک ویژگی را از امام معصوم بخواهد آن ویژگی صبر است.

استقامت در برابر سختی‌ها برای دین خدا از ویژگی‌های مومن است

مروی ادامه داد: استقامت و صبوری در برابر سختی‌ها و دشواری‌ها برای دین خدا از ویژگی‌های مومن است. تمام محرم و صفر درس صبر است، محرم که با نام امام حسین(ع) گره خورده با صبر و استقامت در برابر خشونت یزیدی آغاز می‌شود و ماه صفر که با نام مبارک حضرت رضا(ع) گره و پیوند خورده با صبر در برابر خدعه مأمونی پایان می‌یابد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تمام زندگی معصومین(ع) و این اولیای الهی صبر و استقامت در برابر ستمگران، ظالمان و متجاوزان به حقوق انسان‌ها و نترسیدن از ظالمان است.

وی تصریح کرد: زائر امام رضا(ع) و زائر اباعبدالله(ع) باید این را در خود نهادینه کند که در برابر ظلم ظالم و ستم ستمگر سکوت نکرده و بی‌تفاوت نباشد، باید در زبان و در عمل نفرت و انزجار خود را از ظالمین و ستمگران ابراز کند؛ این مشابهت و سنخیت با امام است.

مروی بیان کرد: زائر امام چطور می‌تواند امروز در برابر این همه ظلم و جنایاتی که در غزه مظلوم صورت می‌گیرد بی تفاوت باشد، زبان قادر به بیان این حجم از جنایتی که در حق این همه کودک، پیر، جوان، مرد و زن می‌کنند و بیمارستان، مسجد و اردوگاه را هدف قرار می‌دهند، نیست.

وی گفت: شاید در تاریخ این حجم و گستردگی از جنایت کم نظیر است، همه این موارد به دست آمریکای جنایتکار و با اراده او در حال انجام است؛ زائر امام رضا(ع) ولی خداست و نمی‌تواند در برابر این همه ظلم و ستم بی‌تفاوت باشد.

مروی تصریح کرد: در این شب‌ها ما افتخار می‌کنیم که خادم زائران و مهمانان امام رضا(ع) هستیم. تمام مسئولین آستان قدس رضوی و خراسان رضوی ظرفیت خود را برای ارائه خدمت به بهترین نحو به زائران و مهمانان گرامی حضرت رضا(ع) را به کار گرفته‌اند که از همه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی عنوان کرد: از رئیس‌جمهور که اولین سفر رسمی خود را با امام رضا(ع) پیوند زدند و با اجازه از امام رضا(ع) دست استعانت و کمک به سوی حضرت رضا(ع) دراز کردند نیز تشکر می‌کنم.

مروی ادامه داد: رئیس جمهور در تمام صحبت‌ها تاکید بر تبعیت از مقام معظم رهبری دارند، قطعا این اعتقاد ماست که ولایت فقیه را ادامه‌دهنده راه و ولایت معصومین(ع) می‌دانیم. ارادت خالصانه به پیشگاه مقدس حضرت ثامن‌الحجج(ع) برگرفته از آموزه‌های معصومین و ائمه اطهار(ع) است و رئیس جمهور نیز به این موضوع تاکید دارند.

مروی افزود: پیامبر اسلام(ص) در اجرای عدالت در جامعه به تمام سطوح توجه داشتند و رفع نیازهای مردم و گره‌گشایی از کار مردم مورد تأکید پیامبر اسلام بود و مردم نجیب و صبور ایران شایسته بهترین خدمت‌ها هستند و چه افتخاری بالاتر از این که خداوند این فرصت را در اختیار افرادی قرار دهد که به این مردم مقاوم و نجیب خدمت کند. امروز از شهادت رئیس جمهور و شهید رجایی با غم یاد می‌کنیم، آن‌هایی که حقیقتا خودشان را خادم ملت می‌دانستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha