• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061308209
  • خبرنگار : 30147

سرطان به جان درختان قطب تولید گردوی خراسان رضوی افتاد

سرطان به جان درختان قطب تولید گردوی خراسان رضوی افتاد

ایسنا/خراسان رضوی کرم خراط یا پروانه چوب‌خوار فری، آفتی است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف در کلات افزایش داشته و همانند سرطان به جان درختان گردوی این شهرستان افتاده و خساراتی که به درختان و باغات تحمیل کرده بسیار گسترده بوده است.

 جعفر خالقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات در گفت و گو با ایسنا گفت: متأسفانه ۳ تا ۴ سالی می‌شود که در شهرستان درگیر آفتی به نام کرم خراط هستیم که در همین خصوص اقداماتی شده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه این آفت باغات گردوی شهرستان را آلوده کرده و درختان را تحت تأثیر قرار است، افزود: وجود این آفت برخی درختان را خشک و یا دچار افت محصول نموده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات اظهار کرد: گرچه قبلاً در مقطعی برای از بین بردن این آفت مقداری کار شده اما تلاش داریم امسال با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته و نجات گردوی شهرستان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها لازم انجام و هماهنگی‌های مورد نیاز با سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صورت گرفته است، بیان کرد: هفته اول مهرماه با حضور روسای ادارات دخیل و کارشناسان، جلسه ویژه‌ای در این موضوع در منطقه برگزار و مسئله به صورت میدانی و دقیق بررسی خواهد شد.

خالقی با اعلام اینکه ۵۷۰ هکتار از باغات شهرستان را درختان گردو به خود اختصاص داده‌اند، از فعالیت ۱۰۰۰ نفر بهره‌برداری در این عرصه خبر داد و گفت: گرچه به طور میانگین در بهترین حالت دو تن در هکتار برداشت گردو داشته‌ایم اما با رقم‌های مناسب و اصلاح باغات و تغذیه مناسب می‌توان این میزان را تا ۸ تن در هکتار افزایش داد.

کلات ۱۴ درصد از گردوی استان را داراست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات اظهار کرد: شهرستان کلات ۱۴ درصد از گردوی استان را داراست، اما متأسفانه به دلیل حمله آفت کرم خراط دچار خسران زیادی شده است.

وی از این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید گردو در خراسان رضوی نام برد و افزود: متأسفانه آفت کرم خراط بسیاری از باغات را تحت تأثیر قرار داده و تعداد قابل توجهی را نیز خشک کرده است.

خالقی از کاهش ۵۰ درصدی تولید محصول گردو به دلیل حمله آفت کرم خراط به باغات خبر داد و گفت: کمتر از ۵ درصد درختان نیز خشک شده‌اند.

سرطان به جان درختان قطب تولید گردوی خراسان رضوی افتاد

وی افت محصول، سیاه شدن مغز، بی محصولی و... را از اثرات حمله افت کرم خراط به باغات گردو دانست و تصریح کرد: کرم خراط پس از اینکه از تنه درخت وارد می‌شود شروع به آرد کردن مغز گیاه کرده و همانند سرطان به جان درخت می‌افتد.

مبارزه شیمیایی شایع‌ترین راه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات با اشاره به اینکه این کرم به مرور تنه درخت را تبدیل به خاک اره می‌کند، اظهار کرد: روش‌های متفاوتی برای مبارزه با این افت دیده شده اما شایع‌ترین آن مبارزه شیمیایی است.

وی بیان کرد: با توجه به بزرگ بودن تنه درختان باید به صورت ترکیبی با این افت مبارزه کرد. از بالا با استفاده از پهباد و از پائین با استفاده از سم پاش‌ها می‌توان با این افت مبارزه کرد.

خالقی با بیان اینکه علاوه بر این افت در سال‌های گذشته نیز سرمازدگی باغات گردو را داشته‌ایم که خسارت‌های جدی وارد کرده است، گفت: نجات گردوی شهرستان کلات از کرم خراط در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی سطح بالایی از گردوی شهرستان کلات به آفت کرم خراط این محصول در خطر نابودی قرار گرفته است و به ناچار در این خصوص تمامی دستگاه‌های مرتبط باید به میدان بیایند.

سرطان به جان درختان قطب تولید گردوی خراسان رضوی افتاد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات افزود: کلات موقعیت خوبی برای تولید گردو و سهم خوبی از گردوی استان را در دست دارد لذا  برای احیاء و توسعه این محصول باید همت مضاعف داشت.

آموزش و برنامه‌های ترویجی از مهمترین اقدامات

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع آموزش و برنامه‌های ترویجی از مهمترین اقدامات در حوزه حفظ درختان از گزند آفات است در این خصوص باید نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدیدهای مختلف اقدام کرد.

خالقی با تا تأکید بر لزوم حفظ باغات گردو و ضرورت استفاده از متدهای علمی در احیاء باغات، استفاده از رقم‌های مقاوم میکروکلیمای شهرستان کلات را ضروری دانست.

وی همچنین بر استفاده از رقم‌های گردوی پیکان که دارای دوازده رقم است با توجه به اقلیم کلات تأکید کرد و افزود: در مبارزه به این افت نیازمند توجه فوری و برنامه‌ریزی دقیق هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات افزود مهرماه امسال اولین جلسه در محل باغات گردوی شهرستان در این خصوص برگزار و تصمیمات لازم و برنامه‌ریزی در این خصوص اتخاذ می‌شود.

کلات در ۱۲ محصول رتبه اول تا سوم خراسان رضوی را دارد

وی با بیان اینکه شهرستان کلات با ۹۰۰۰ بهره‌بردار در ۱۲ محصول رتبه اول تا سوم خراسان رضوی را دارد، گفت: کلات با داشتن حدود ۱۳۰۰ هکتار برنج و ۲۰ هزار هکتار گندم دیم رتبه اول تولید استان را در این محصولات دارد.

خالقی در ادامه بیمه کشاورزی و عدم پرداخت مناسب خسارت‌ها را یکی از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: علیرغم اینکه تولید گندم دیم کشاورزان کم بود اما کارشناس بیمه چون میزان را بالاتر زده مشکلاتی را به وجود آورده است.

سرطان به جان درختان قطب تولید گردوی خراسان رضوی افتاد

وی وجود ۷۰۰۰ هکتار جنگل پسته وحشی به عنوان بزرگترین رویشگاه جنگل خاورمیانه و قابلیت فعالیت در بخش شیلات، داشتن گیاهان دارویی با کیفیت، دام سبک قابل توجه و ۵ رودخانه دائمی را از دیگر پتانسیل‌های موجود بخش کشاورزی دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات به وجود سه سد قره تیکان، چهچهه و زاوین اشاره و گفت: پایاب این سدها ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی را در شهرستان ایجاد می‌کند.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۰:۰۵

چرا از ماده یا سم شیمیایی استفاده میکنید آنغوزه معجزه میکند امتحان کنید بصورت گسترده از این گیاه استفاده کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۲:۵۲

بهترین روش مبارزه با کرم خراط استفاده از سم دیازینون هست.‌همرا آب قلطی کنیدوپای درخت بریزید. یا حایی که کرم خراط داره روبا سم دیازینون بزنید فوری ازبین میره. تجربه چندساله خودم هست وبهتربن نتیحه روگرفتم. بارها شده که درخت گیلاس وگردو رو نجات دادم.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۱:۰۲

بایدعلمی نگریست ولی ناشکری ممکن است عامل دیگری باشد.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۱:۲۵

مسئولين و کشاورزان و باغداران عزیز ، لطفا از کاشت و‌پیوند درختان گردو و بادام و غیره که تبلیغ پرمحصول بودن و ضد سرمازدگی را می کنند خودداری کنید این ارقام پرمحصول بخاطر دستکاری ژنتیکی ، سریع خشک و خاک را ازبین می برند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۹:۰۷

سلام علی جان من یه کشاورزم از شهرستان مراغه آذربایجانشرقی داداش من این پماد رو گرفتم منتاه تنها مشکلش این که باید بمالی به ورودی سوراخی که کرم ایجاد کرده یعنی با پماد اونجا رو مسدود کنی منتها تویه درخت به همه شاخه ها که نمیشه رفت مشکل اون پماد اینه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۲:۵۲

سلام چند سال پیش شبکه خبر در مورد کشف پماد سمی توسط یک پژوهشگر کشاورزی ایرانی در کسور بیکانه اطلاع رسانی کرد که مبارزه کرم خراط بود ای کاش دستورات ساخت پماد سم کرم خراط را میگرفتن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۴:۲۳

میدونید دلیل این آفت کرم خراط و بدبختی چیه و از کجا نشعت میگیره . بالا رفتن سرعت و پخش اینترنت و امواجی که در سطح منطقه فرا میگیره باعث میشه هرچی حشره از جمله زبور گاوی از منطقه فراری بشن چون حشرات روی سیگنال امواج اینترنت براشون زننده و حساس هستند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۶:۴۵

به عنوان یک کشاورز ۲۰ ساله قسم میخورم در این ارگان نه برنامه ریزی وجود دارد و نه عزمی برای حل مشکلات کشاورز زحمتکش میگین نه شاهد میارم روزز ۶ ساعت قطع آب چاه یعنی نابودی کشاورز

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۷:۴۰

متاسفانه دولت نسبت به دفع افات کشاورزی ودامی توجه خاصی نمی کند.باتوج بانکه هزینه این امربرای باغدارودامدارزیاد.است.دولت میتواندبابرنامه ریزی مسولیت این کاررابعهده بگیردوهزینه انراازباغدارودمداربگیرد.ادوات دفع افات هزینه برمیباشد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۸:۵۰

سلام به همه زحمت‌کشان عرصه کشاورزی. دوستان تنها راه مبارزه با این آفت ، خفه کردن توسط دود خودرو است. این روش شخص بنده است. دورتنه درخت رو نایلون بپیچید وار یک مجرا دود وارد کنید زمانی که تخمها کرم میشوند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۹:۳۱

ماکه هرچی درخت بادام داشتیم این کرم خراط خشک کرد.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۰:۵۸

باسلام چرا همیشه مسئولین بعد از ويرانی یا نابودي کامل به فکر چاره اندیشی یا تازه متوجه وجود چنين باغهای ارزشمندي می شوند ای کاش و کاش وکاش چاره اندیشی بعداز نابودي و برای مطرح شدن نکنيم و مسئولان دلسوز باشند و قبل از ويرانی چاره‌ ساز باشند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۲:۳۷

کرم خراط کل ایران گرفته منطقه ما کرمان توابع شهرستان بافت منطقه خبر کلا گردوهای دارن نابود میشن میوه‌ها پشه مدیترانه ای نابود کردن متاسفانه هیچ اقدامی جهاد کشاورزی استان شهرستان انجام نمیدن کشاورزان بدبخت شدن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۵۶

سلام ما هم منطقه بافت کرمان. دهستان کیسکان به طور وسیع. کرم خراط گرفته. ۱۵ سال قبل جهاد کشاورزی چنگ بر کرد. گم شد دوباره امسال کلا از سر شاخه سروع کرده

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۳:۱۹

سلام سم کمفیدور برای این آفت مفید است و نیز گریس که در سوراخ شاخه درخت مالیده شود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۴:۳۷

سلام متاسفانه هیچ راهی برای نابودی کرم خراط گردو وجود ندارد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۶:۳۴

متاسفانه چون محل رشد کرم داخل تنه درخت است لذا هیچ سمی در ان نفوذ نمیکند، سم شیمیایی قبل ازنفوذ نوزاد به داخل شاخه موثره منتهی بعداز ورود داخل شاخه بهترین راه قطع شاخه های آلوده خشک شده وسوزاندن انان است ضمنا نگهداری شاخههای خشک در باغ باعث الودگیست

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۱۷:۳۷

درود، دایی من باغداره، هر درختی که آلوده هست به هر طرفش یه میخ میزنه و برای چند ثانیه برق بهش وصل میکنه، با موتور برق.همه کرمها میمیرن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۹:۱۳

برنج کاران و باغداران، دامداران منطقه کلات شانس آوردن بلا به جان خودشان نیفتاده ، آنها بیشترین عوامل افزایش قیمت وگران شدن محصولات در استان هستند،

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۲۲:۰۴

فقط این کرم راباپرنده ای به نام شانه به سرکلاازبین ببرید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۰۰:۴۹

چوبها را بسوزانیم،سم خارجی وسرکه و ریکا رو مخلوط و سه مرحله حداقل اواخرخرداد اویل تیر واوایل شهریور سمپاشی کنیم،لامپ رادردرون تشت گازوئیل بالای تشت روشن کنیم درشب تا حشره آن بیفتد در تله،سوراخها را حتی الامکان با پنبه آغشته به سم ببندیم،

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۰۱:۴۵

سلام وقت بخیر اگر کمی انصاف داشته باشیم وبهم رحم کنیم این آفت ها به سراغ باغ ودرخت نمیان

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۰۸:۱۵

متاسفانه در مملکت ما چیزی که بهش هیچ توجهی نمیشه کشاورزیه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۱:۲۲

راههای مبارزه با کرم خراط بسیار راحته فقط باید زمان مبارزه رو بدونید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۲:۰۶

سلام من یک کشاورز هستم بااین مشگل مواجه شد م وتنها راه مبارزه باکرم خراط اتصال برق به درخت است آنهم به روش خاص

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۷

تمام این مشکلات باغداران وکشاورزی از بی تدبیری مسولین ماهستش که نمی تونن هیچ اقدامی بکنن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۴:۲۳

ارزشی.که‌یک‌درخت‌گردو‌دارد‌خیلی‌زیاد‌هست‌مادرخت‌گردو‌داشتیم‌سالی‌۸گونی‌گردو‌میداد‌همین‌‌پروانه‌فری‌نابود‌کرد‌ این‌پروانه‌درفصل‌بهار‌وپاییز‌سیکل‌تولید‌مثل‌وتخریب‌مغز‌درخت‌را‌دارد‌جهت‌نابودی‌فیزیکی‌به‌محض‌مشاهد‌مدفوع‌این‌کرم‌درسوراخ‌ایجاد‌شده‌درگردو‌با