• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403061308134
  • خبرنگار : 50672

ایسنا گزارش می‌دهد

«قزل امام » نور چشم اهل سنت گلستان/ عشق به شاه خراسان مرز ندارد

«قزل امام » نور چشم اهل سنت گلستان/ عشق به شاه خراسان مرز ندارد

ایسنا/گلستان اهل سنت استان گلستان با رفتن به زیارت ثامن الائمه، قرائت قرآن، دادن صدقه و پخت غذاهای نذری در روز شهادت امام رضا (ع) عشق خود را به امام رِئوف ابراز می‌کنند.

اهل سنت استان گلستان علاقه و محبت ویژه‌ای به امام رضا (ع) دارند. این امام همام در بین ترکمن‌های گلستان به «قزل امام» به معنای امام طلایی شهرت دارد. اهل سنت گلستان با قرائت قرآن، دادن صدقه و پخت غذاهای نذری در روز شهادت امام رضا (ع) عشق خود را به امام رئوف ابراز می‌کنند. عشق امام رضا(ع) نقطه مشترک شیعه و سنی و سبب پیوند برادری بین آن‌ها است.

انتخاب نام زیبای رضا توسط مادران اهل سنت 
یک بانوی ترکمن با اشاره به اینکه امام رضا(ع) عزیز دل و نور چشم اهل سنت گلستان است، گفت: نام زیبای رضا و اسامی ترکیبی با نام رضا نظیر محمدرضا، علیرضا، ‌امیررضا و حمید رضا از اسامی پرطرفدار در بین اهل سنت گلستان است.

رحیمه قرجه ادامه داد: در میان ترکمن‌ها افراد زیادی به اسامی مشهد وردی، مشهد دردی، مشهد بی‌بی و مشهد تاج نامگذاری شده‌اند، خانواده‌هایی که صاحب اولاد نمی‌شدند و یا نوزاد زنده نمی‌ماند با توسل به امام رضا (ع) صاحب فرزند می‌شدند و به این ترتیب اسم فرزند خود را که به واسطه توسل و زیارت امام رضا (ع) خداوند به آن‌ها عطا کرده را «مشهد وردی» یعنی کسی که مشهد او را داده می‌نامیدند و همه این اسامی تنها به دلیل ارادت مردم ترکمن امام رضا(ع) است.

توسل به امام رئوف در زمان بیماری و مشکلات

 یک کشاورز ترکمن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه ترکمن‌های اهل سنت گلستان احترام زیادی برای اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) قائل هستند و تکریم آن‌ها را برخود واجب می‌دانند، گفت: زوج‌های جوان ترکمن در اولین سفر مشترک خود به زیارت امام رضا(ع) رفته و برای سعادت و دوام زندگی خود دعا می‌کنند.

آنه محمد کلته تصریح کرد: ترکمن‌های گلستان بنا بر یک رسم قدیمی و زیبا قبل از اینکه به سفر حج مشرف شوند به زیارت امام رضا(ع) ‌می‌روند و برای داشتن سفری پربرکت و بی‌خطر دعا کرده و در زمان زیارت قبر مطهر پیامبر گرامی اسلام (ص) سلام امام رضا(ع) را به جد بزرگوارش می‌رسانند.

پخت غذای نذری در روز شهادت امام رضا(ع)

وی پخت غذای نذری یا همان صدقه و تلاوت قرآن را یکی از رسوم مهم ترکمن‌های گلستان در روز شهادت امام رضا(ع) برشمرد و افزود: در روز شهادت امام زنان ترکمن به صورت خصوصی و یا دسته جمعی غذای نذری طبخ کرده و بین نیازمندان توزیع می‌کنند و اجر معنوی آن را به روح امام هدیه می‌کنند.

کلته توسل به امام رضا(ع) در زمان بیماری و گرفتاری را از دیگر رسوم اهل سنت گلستان دانست و افزود:  مردم معتقد ترکمن در هنگام گرفتاری و بیماری به امام هشتم (ع) متوسل می‌شوند و شفای درد خود را با توسل به‌ ایشان از درگاه خداوند طلب می‌کنند و دست خالی برنمی‌گردند.

عبدالجبار میرابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به سخن خداوند در قرآن که فرموده‌اند به انسان کرامت، عزت و شرافت داده‌ایم، اظهار کرد: کرامات انسانی را می‌توان در وجود پیامبر اکرم، اصحاب کرام به ویژه ائمه اطهار و در میان آن‌ها به خصوص امام رضا(ع) مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) علاوه بر جایگاهشان به عنوان امام هشتم از شهدای به نام دین مبین اسلام به شمار می‌آیند، ادامه داد: به گفته رسول خدا (ص) در روز قیامت سه گروهِ انبیاء، علما و شهدا آدم‌ها را شفاعت خواهند کرد که اگر با تحقیق و دقت نظر جایگاه امام رضا (ع) را بررسی کنیم به این پی خواهیم برد که‌ایشان هم عالمند هم شهید و هم جانشین پیامبر اکرم(ص).

مدیر حوزه علمیه قره تپه با اشاره به اینکه در همه حوزه‌ها و جنبه‌های متفاوت می‌توان به امام رضا(ع) تمسک کرد و از ایشان شفاعت طلبید، اذعان کرد: ترکمن‌های ایران، ترکمنستان و افغانستان امام رضا(ع) را به نام قزل امام به معنای امام طلایی خطاب می‌کنند.

میرابی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های امام طلایی این است که هر شخصی دست خالی از در خانه‌شان باز نمی‌گردد و مورد شفاعت، ارشاد و راهنمایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: وجود اشخاصی همچون امام رضا (ع) فرصتی است برای امثال ما که به خوبی از این فرصت‌ها در مسیر رسیدن به سعادت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نشانه‌های ارادت اهل سنت به امام رضا (ع) نامگذاری فرزندان خود به نام زیبای رضا و اسامی منصوب شده به این نام هستند، توضیح داد: این امر نشان از ارادت، اخلاص خاص و محبت به امام رضا(ع) در بین اقوام شیعه و سنی است که ثمره آن به وجود آمدن یک الگوی وحدت عملی است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha