• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061308038
  • خبرنگار : 50037

تائید نهایی ۲۶۰۰ نفر برای دریافت مسکن در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در همدان

تائید نهایی ۲۶۰۰ نفر برای دریافت مسکن در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان گفت: در سطح استان همدان ۱۱ هزار نفر در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای مسکن در حوزه شهری و روستایی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد موارد با پالایش لازم تعداد ۲۶۰۰ نفر تایید نهایی شده‌اند.

مجید صالحی امیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از این تعداد موارد تائید شده ۷۰ درصد آن سه فرزندی و چهار فرزندی و ۳۰ درصد چهار فرزندی به بالاتر بوده‌اند.

وی افزود: بر اساس تاکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص تولید مسکن و بحث نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت داشتند، بر همین اساس در مجلس قبل هم قانونی مصوب شد که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نام داشت و بند سه و چهار آن در خصوص اقداماتی است که راه‌و شهرسازی در رابطه با تولید زمین و تحویل زمین به افراد سه فرزند و بیشتر باید انجام دهد.

صالحی‌امیر افزود: این قانون در ۲۰ آذرماه سال ۱۴۰۰ مصوب و ابلاغ شد و از آن تاریخ به بعد افراد دارای سه فرزند و بالاتر در سامانه نهضت ملی مسکن می‌توانند ثبت‌نام اولیه خود را انجام داده و بعد از پالایش با صحت‌سنجی لازم در ردیف و نوبت تحویل زمین قرار بگیرند. 

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته این سامانه برای بحث جوانی جمعیت همواره باز است، خاطرنشان کرد: به‌منظور تمرکززدایی جمعیت از مراکز استان‌ها و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر، طبق قانون در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر افراد باید در شهرهای همجوار و یا شهری که پدر و مادر اصالتا مربوط به آن شهر هستند نسبت به ثبت‌نام برای جوانی جمعیت اقدام داشته باشند، این متن قانون بوده و راه‌و شهرسازی مجری قانون است.

صالحی‌امیر تصریح کرد: برای شهر همدان با توجه به اینکه بالای ۵۰۰ هزار نفر دارای جمعیت است ثبت‌نام در این شهر برای جوانی جمعیت لحاظ نشده و افراد باید شهرهای همجوار شهر همدان را برای ثبت‌نام انتخاب کنند ضمن اینکه اراضی که در شهرهای همجوار برای این موضوع تامین می‌شود شرط ساخت ندارد و با تهیه و آماده کردن قرار داد توسط راه و شهرسازی، پس از آن افراد می‌توانند اراضی خود را واگذار کنند.

وی گفت: اراضی جوانی جمعیت برای افرادی که با تایید نهایی زمین به آنان واگذار می‌شود امکان واگذاری توسط آنان به شخص دیگر را دارد چرا که این اراضی پاداش و هدیه‌ای از طرف دولت برای ترغیب به فرزندآوری بوده که به آنان واگذار شده و می‌توانند برای آن حق انتخاب داشته باشند.

 وی در ادامه تصریح کرد: استان همدان به شدت کمبود اراضی در رابطه با بحث ساخت مسکن دارد که در طرح نهضت ملی مسکن نیز این موضوع تاثیر داشت، در طرح نهضت ملی مسکن سعی کردیم این موضوع را در دو سال گذشته مرتفع کنیم و نتایج خوبی حاصل شد.

صالحی‌امیر افزود: در این رابطه در ۳۱ شهر استان همدان به‌صورت کامل زمین لازم برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و در یک یا دو شهر استان درصدی از ثبت‌نامی‌ها حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد زمین تامین شد که در شهر همدان نیز زمین لازم برای مابقی افراد تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر آنچه که زمین تامین کنیم برای جوانی جمعیت هم زمین لازم تعلق خواهد گرفت، اظهار کرد: در سطح استان همدان تاکنون ۷۰۰ قطعه زمین برای ۸۷۶ خانوار تامین کرده‌ایم و قرارداد واگذاری اکثریت آنها انجام و تحویل افراد شده است. ( برخی زمین‌ها به علت بالاتر بودن قیمت به دو نفر واگذار شده است.)

صالحی‌امیر در رابطه با وضعیت نهضت ملی مسکن شهرستان رزن هم اظهار کرد: در این شهرستان با همکاری فرمانداری و بنیاد مسکن و راه و شهرسازی ۹۰ هکتار زمین برای بحث نهضت ملی مسکن در نظر گرفتیم که به دلیل مشکلات قانونی در خصوص اراضی تیپ یک و دو کشاورزی، دستگاه‌های ذی‌ربط این موضوع این اراضی را برای نهضت ملی مسکن شهر رزن قبول نکردند.

وی با بیان اینکه اگر این زمین‌ها مورد قبول واقع می‌شد تمامی تکالیف ما در بحث مسکن و جوانی جمعیت در این شهرستان تحقق پیدا می‌کرد، ادامه داد: با مورد قبول واقع نشدن این ۹۰ هکتار بیکار نشستیم و مجدد دو و یا سه قطعه زمین دیگر حدود ۴۰ تا ۵۰ هکتار در شهر رزن برای بحث نهصت ملی مسکن تامین و اخیرا توافقات آن در حال انجام است که با انجام این توافقات تکالیف ما در این شهرستان در بحث نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت محقق می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان همچنین با اشاره به بحث طرح بازآفرینی شهری، گفت: تا سال ۹۵ تعداد ۹ مراکز شهری ما در ۹ مراکز شهرستانهای استان مصوب طرح‌های بازآفرینی را داشتند که با پیگیری لازم تا سال گذشته طی ۱۲۰ جلسه مستمر مصوب بازآفرینی۲۳ شهر دیگر استان را گرفتیم.

صالحی‌امیر تصریح کرد: در حال حاضر تمامی شهرهای استان همدان، مناطق بازآفرینی آن مصوب شده و افراد ساکن در این محدوده‌ها می‌توانند از مزایای آن از جمله قیر رایگان، تسهیلات ارزان قیمت ساخت و تبصره ۱۹ گانه تشویقی بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha