• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061308012
  • خبرنگار : 30147

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد

کوهسرخ دارای مجهزترین و بزرگترین کارگاه فرت بافی خراسان رضوی

کوهسرخ دارای مجهزترین و بزرگترین کارگاه فرت بافی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ از افتتاح بزرگترین و بهره‌برداری مجهزترین کارگاه فرت بافی خراسان رضوی در روستای ایور این شهرستان خبر داد.

رضا ربیعی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کارگاه فرت بافی روستای ایور قبلاً نیمه فعال بوده است، اظهار کرد: چون کارگاه با دستگاه‌های قدیمی فعالیت داشت ادامه کار برایشان مقرون به صرفه نبود.

وی بیان کرد: چون دستگاه‌های قدیمی فقط عرض ۷۰ می‌بافت هر فرد در روز نهایت با ۵ تا ۸ ساعت کار کردن می‌توانست ۵ متر تولید داشته باشد که با دستمزد ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای هر متر صرفه اقتصادی نداشت.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ افزود: همچنین وجود دستگاه‌های قدیمی موجب می‌شد تولیدات یکسری ناخالصی‌هایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: قدیمی بودن شانه‌ها همچنین موجب می‌شد نخ‌هایی که گره داشتند به راحتی از آنها عبور کرده و در بافت قرار بگیرند که عملاً موجب پائین آوردن کیفیت محصول تولید شده به فروش نرسیدن تولیدات می‌شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در همین راستا از محل تسهیلات مشاغل خانگی که سال گذشته پرداخت شد تمامی دستگاه‌های کارگاه به روزرسانی و دستگاه‌های قدیمی نیز به منازل برده شدند.

کوهسرخ دارای مجهزترین و بزرگترین کارگاه فرت بافی خراسان رضوی

وی از تأمین ۱۴ دستگاه نیمه مکانیزه با قابلیت عرض یک تا ۱.۵ متر برای این کارگاه فرت بافی خبر داد و افزود: اکنون هر فرد روزانه ۵ تا ۱۵ متر با دستمزد بیشتر می‌تواند بافت فرت داشته باشد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ اظهار کرد: ضمن اینکه کیفت بافت فرت با این دستگاه‌ها بهتر و تمیزتر است، بسته‌بندی محصولات هم به صورت سنتی و با الیاف پنبه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته محصولات تولید شده برای داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در خراسان شمال ارسال شد که توانستند کسب مقام کنند، افزود: چون لازمه حضور در داوری نشان بین‌المللی داشتن نشان ملی بود برای همین خردادماه امسال نیز توانستند در مسابقات ازبکستان شرکت کنند.

ربیعی افزود: به دلیل اینکه ازبکستان جزو ۶ کشور بزرگ جهان در تولید پنبه و نساجی است عملاً مقداری مقام آوردن سخت بود ولی قطعاً برای سال‌های آینده تلاش بیشتری خواهیم کرد.

صادرات صنایع دستی به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس

وی در ادامه با اشاره به اینکه به زودی شرکت تعاونی این کارگاه فرت بافی به ثبت خواهد رسید، تصریح کرد: محصولات کارگاه فرت بافی روستای ایور دارای برند شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ با بیان اینکه طی ۳تا ۴ سال اخیر در نمایشگاه‌های بسیاری از جمله بین‌المللی و محلی در سطح استان و کشور شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: علاوه بر اینکه محصولات کارگاه فرت بافی روستای ایور دارای برند شده به زودی فرت روستای کریز و همچنین سرامیک شهرستان دارای برند خواهد شد.

وی بیان کرد: کارگاه‌هایی که فعالیت، کیفیت و تولیدات بهتری دارند برای ثبت برندشان اقدام می‌شود، ضمن اینکه ثبت برند در فروش و رقابت با رقبا تأثیرگذاری بیشتری دارد.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: در حوزه صادرات دوخت‌های سنتی شهرستان به صورت مستقیم به کشور امریکا و تولیدات عروسک و فرت نیز با واسطه به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس ارسال می‌شود.

وی افزود: اگر فرد آشنا با رشته صنایع دستی گلیم در شهرستان داشته باشیم امکان راه‌اندازی رشته گلیم هم در منطقه وجود دارد، البته شهرستان کوهسرخ ظرفیت بیشتری در رشته، چرم، سفال، سرامیک و نقاشی سفال و چوب دارد که اکنون هنرمندانی در این رشته‌ها فعالیت دارند.

تأمین مواد اولیه برخی رشته‌ها از طریق چند واسطه

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ گفت: در مجموعه ۲۵ رشته و زیر رشته صنایع دستی در شهرستان فعال هستند.

وی از فعالیت ۴۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی به صورت دائم و موقت که ۲۰۰ نفرشان در فرت بافی مشغول هستند خبر داد و گفت: چون مواد اولیه برخی رشته‌ها باید از طریق چند واسطه تأمین شود عملاً با مشکلاتی مواجه‌اند.

ربیعی با اشاره به اینکه هر چند برای تولید سرامیک خاک کائولن را در شهرستان و تربت حیدریه داریم اما مرغوب نیست و ناخالصی بسیاری دارد، افزود: اکنون مواد اولیه تولید سرامیک از تبریز و تهران به صورت دوغاب تأمین می‌شود که اگر خودشان بتوانند تولید کنند به صرفه‌تر بوده و بازار بهتری به لحاظ قیمت خواهند داشت.

برخی هنرمندان توان تأمین هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی را ندارند

وی با بیان اینکه تأمین هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی چون بیشتر است عملاً برخی از هنرمندان در این خصوص با مشکلاتی مواجه‌اند، خاطرنشان کرد: هنرمندان صنایع دستی شهرستان نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

کوهسرخ دارای مجهزترین و بزرگترین کارگاه فرت بافی خراسان رضوی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۸۵ نفر در رشته فرت بافی آموزش دیده‌اند و امسال هم آموزش‌ها برای ۶ رشته مختلف به صورت رایگان برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کارگاه فرت بافی روستای ایور این شهرستان به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارگاه خراسان رضوی برای ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم در محل کارگاه و ۵۰ نفر به‌صورت غیر متمرکز اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha